Iranian Agriculture News Agency

با الگوبرداری خرید تضمینی در افزایش خوداتکایی به گندم برای تمام غلات محقق می شود:

ایران در آستانه دستیابی به "قدرت سبز"/ امنیت غذایی برای بزرگ ترین مصرف کننده نان جهان

غلات و فرآورده های آن به ویژه نان، غذای اصلی بسیاری از ملل دنیا را تشکیل می دهد. یکی از قدیمی ترین تولیدات دست بشر که هنوز هم مهم ترین ماده مورد استفاده است و ماده اولیه آن یعنی گندم، محصولی است که در هر فصل و هر ماهی از سال کشت می شود و ارقام مختلفی از آن در سرتاسر دنیا وجود دارد که تامین کننده غذای مردم در سرتاسر دنیاست.

ایران در آستانه دستیابی به "قدرت سبز"/ امنیت غذایی برای بزرگ ترین مصرف کننده نان جهان


خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)- حمیده قاسمی:

غلات و فرآورده های آن به ویژه نان، غذای اصلی بسیاری از ملل دنیا را تشکیل می دهد. یکی از قدیمی ترین تولیدات دست بشر که هنوز هم مهم ترین ماده مورد استفاده است و ماده اولیه آن یعنی گندم محصولی است که در هر فصل و هر ماهی از سال کشت می شود و ارقام مختلفی از آن در سرتاسر دنیا وجود دارد که تامین کننده غذای مردم در سرتاسر دنیاست .

ارزش و اهمیت این ماده غذایی در حدی است که هم پایه ارزش نفت در جهان قرار می گیرد و هم دارای قدرت اقتصادی و هم بعضا سیاسی است که آن را به یک محصول استراتژیک تبدیل کرده است .

ارزش کلیدی غلات به ویژه گندم، تولید کنندگان این محصولات در سراسر جهان را به سمت تشکیل گروهی منسجم به نام "قدرت سبز" ساخته است که اسلحه ای قوی به نام تحریم غذایی در اختیار دارند .

ایران با ثبت جهانی بزرگ ترین مصرف کننده نان در کتاب رکوردهای گینس، در جایگاهی است که باید امنیت غذایی خود را در برابر قدرت سبز و سایر قدرت های سلطه گر غذایی در سطح جهان حفظ نماید .

کنترل تولید این ماده حیاتی، حفظ آن از آفات، برداشت مکانیزه و نگهداری آن در شرایط فیزیکی و زمانی مناسب تامین کننده امنیت غذایی یک کشور و چه بسا حفظ قدرت سیاسی آن در سطح جهانی است .

اکنون با گذشت نزدیک به سه سال از اجرای خرید تضمینی گندم، به جرات می توان گفت که این طرح، سیاستی درست در جهت حمایت از تولیدکنندگان و حفظ امنیت غذایی در تامین اصلی ترین ماده غذایی مصرفی بوده است .

اینک و پس از خرید حدود 4 میلیون تن به ارزش ۴۹۰۰ میلیارد تومان از از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون از کشاورزان 24 استان، حسن عباسی معروفان معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران از رشد 28 درصدی خرید این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می دهد و می گوید: گندم خریداری شده است که تاکنون سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی آن نیز به زودی و با تامین تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز پرداخت می‌شود .

عباسی معروفان در ادامه با پیش‌بینی خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۹.۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تن می گوید: این میزان خرید نیز در صورت انجام از رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد .

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران از عدم نیاز به واردات گندم خبر می دهد و یادآور می شود: با توجه به میزان ذخایر گندم و خرید تضمینی این محصول، نیازی به واردات آن نداریم و براساس دستور وزیر، واردات گندم تا اطلاع ثانوی ممنوع است .

این اتفاقات خوب، شرایط خوشایندی را برای امنیت غذایی ما رقم می زند. آنچه که اکنون در خودکفایی تولید گندم رخ داده است، راه و رسم تجربه شده ای است که می تواند در تامین سایر محصولات غذایی به خصوص غلات برای محافظت بی قید و شرط از امنیت غذایی و شکل گیری هرچه بیشتر دفاع غذایی و اجرای پدافند غیر عامل در تامین زنجیره غذای 80 میلیون شهروند ایرانی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید