Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه به ایانا خبر داد:

بازار پسته را قوانین مالیاتی تهدید می‌کند، نه تولیدات آمریکایی

آنچه بازارهای صادراتی ایران را تهدید می‌کند، تولید 300 هزار تنی پسته آمریکا نیست، بلکه قوانین داخلی است.

بازار پسته را قوانین مالیاتی تهدید می‌کند، نه تولیدات آمریکایی

آنچه بازارهای صادراتی ایران را تهدید می‌کند، تولید 300 هزار تنی پسته آمریکا نیست، بلکه قوانین داخلی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و ایران و روسیه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: افزایش تولید آمریکا باعث نگرانی و از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران نیست، آنچه بازارهای صادراتی کشور ما را تهدید می‌کند، قوانین مالیاتی داخلی است که باعث شده صادرکنندگان از کالاهای صادرشده خود مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

اسدالله عسگراولادی افزود: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای صادراتی در حالی که گفته شده به صادرکننده بازگردانده می‌شود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده از مشکلات عدیده تجار است.

وی خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی نرخ ارز در کنار قیمت تمام‌شده بالای محصولات کشاورزی ایران از دیگر عواملی است که تهدیدکننده صادرات کشورمان است، به این معنا که نرخ ارز در زمان صادرات محصول و دریافت ارزش آن متفاوت است. از سوی دیگر، عدم پرداخت جوایز صادراتی نیز مانع از افزایش صادرات و فعالیت تجار و بازرگانان داخلی شده است.


تولید 300 هزار تنی پسته آمریکا نگران‌کننده نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: افزایش تولید پسته در آمریکا سیاستی است که از سال‌های گذشته به‌کار گرفته شده و تولید این کشور را بین 250 تا 300 هزار تن قرار داده است.

عسگراولادی تصریح کرد: سال گذشته به‌علت خشکسالی هم تولید پسته کالیفرنیا با 100 هزار تن کاهش به 20 هزار تن رسید، اما کسری سال گذشته امسال جبران می‌شود و آمریکا با تولید 300 هزار تنی پسته وارد بازار خواهد شد.

وی یادآور شد: هرچند با توجه به سرمازدگی اوایل فصل پیش‌بینی تولید 160 هزار تن پسته در ایران شده بود، اما برآوردها حاکی از تولید 180 هزار تنی پسته کشورمان است.

عسگراولادی تأکید کرد: پسته ایران بازارهای صادراتی خود را به شکل سنتی داشته و دارد و تنها اتفاقی که در حوزه صادرات پسته قابل پیش‌بینی است، کاهش حجم خرید پسته چین از ایران است که پیش‌بینی می‌شود سفارش خرید این کشور از 50 هزار تن سال‌های قبل به 30 هزار تن تنزل یابد.

وی در پایان اظهار داشت: مشکلات نقل و انتقال پول، گشایش LC و مسئولیت علت اصلی کاهش مراودات ایران با چین و اتحادیه اروپا است و افزایش تولید پسته آمریکا چندان نقشی در این موضوع ندارد./

F-950408-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید