Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

صادرات 250 تن تخم‌مرغ در روز/ اعطای تسهیلات یک‌ساله به جای مشوق صادراتی

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران گفت: در چهار یا پنج روز گذشته روزانه بین 200 تا 250 تن تخم‌مرغ صادر می‌شود.

صادرات 250 تن تخم‌مرغ در روز/ اعطای تسهیلات یک‌ساله به جای مشوق صادراتی

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران گفت: از چهار یا پنج روز گذشته، روزانه بین 200 تا 250 تن تخم‌مرغ صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، هرچند که سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور، یک کیلوگرم از میانگین جهانی بالاتر است، اما ظرفیت صادرات حداقل 100 هزار تن در سال برای تولیدکنندگان وجود دارد. پیش از این، مدیرعامل اتحادیه مرغدران میهن از درخواست مشوق 40 میلیارد تومانی صادراتی به ایانا خبر داد و اظهار داشت: " اگر مشوق صادراتی از طرف دولت پرداخت شود، حداقل می‌توان ماهانه ۱۰ هزار تن از این محصول را به کشورهای مختلفی مانند عراق و افغانستان صادر کرد . " این درست همان عقیده‌ای است که معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در مصاحبه با رسانه‌ها از آن خبر داده بود.

در همین باره دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران امروز در گفت‌وگو با ایانا از همین مشکل پرده برداشت و گفت: چندین سال است که این صنعت، درخواست مشوق صادراتی از دولت دارد، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

فرزاد طلاکش افزود: حتی تولیدکنندگان تخم‌مرغ حاضرند به جای مشوق، تسهیلات یکساله با سود کم دریافت کنند و تا پایان سال، آن را به بانک عودت دهند، اما این پیشنهاد نیز راه به جایی نبرد.

به گفته وی، اکنون صادرات با اینکه روندی کند دارد، اما رونق گرفته و تقاضای عراق و افغانستان در هفته دوم ماه رمضان افزایش یافته است. به طوری که هم‌اکنون روزانه 200 تا 250 تن تخم‌مرغ به این کشورها صادر می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران معتقد است: روند صادرات نسبت به سال‌های گذشته قابل قبول نیست، زیرا در اردیبهشت‌ماه سال جاری حدود دوهزار تن صادرات به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 94، پنج‌هزار تن کمتر بوده است. این کندی در مقایسه ماه خرداد در دو سال متوالی نیز به چشم می‌خورد. به‌طوری که صادرات این محصول در خردادماه سال جاری، با توجه به صادرات 11 هزار تنی سال گذشته، یک‌دهم برآورد می‌شود.

طلاکش خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که ما از ثبات اقتصادی و سیاسی در منطقه برخوردار نیستیم و به‌عنوان مثال تاکنون نتوانسته‌ایم در کشوری مانند عراق، پایگاه داشته باشیم.

وی از دو مشکل دیگر در راه صادرات تخم‌مرغ نام برد و تصریح کرد: هنوز پروتکلی با عراق به امضا نرسیده تا ضمانتی دولتی برای تجار باشد. گذشته از اینها برای برندسازی، همتی در کشور دیده نمی‌شود و تولیدکنندگان برای پیگیری سود در دراز مدت انگیزه‌ای ندارند./

V-950409-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید