Iranian Agriculture News Agency

باحضور کارشناس مسئول قنوات 13 استان قنات خیز کشور؛

یازدهمین همایش کمیته فنی قنوات کشور در همدان برگزار شد

یازدهمین همایش سه روزه کمیته فنی قنوات کشور که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار شد، امروز پایان یافت.

یازدهمین همایش کمیته فنی قنوات کشور در همدان برگزار شد

یازدهمین همایش سه روزه کمیته فنی قنوات کشور که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار شد، امروز پایان یافت.

به گزارش ایانا، رییس اداره مهندسی زراعی و کارشناس مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این همایش سه روزه با هدف بررسی سیاست های مرتبط با مرمت و لایروبی قنات و مباحث کمیته فنی قنات ها و بررسی سیاست ها و دستورالعمل ها و تخصیص اعتبارات باحضور کارشناس مسئول قنوات 13 استان قنات خیز کشور برگزار شد.
سید اسماعیل موسوی در ارتباط با هدف و برنامه های این همایش افزود: در این همایش 6 کارگاه و نشست تخصصی در حوزه قنات و آبریزها برگزار می شود.
مدیرکل بحران استانداری همدان نیز گفت: مشارکت مردمی در احیا قنوات باید به کار گرفته شود، چرا که 100 میلیون مترمکعب از منابع آبی همدان از طریق قنوات تامین می‌شود.
علیمردان طالبی افزود: استحصال آب در دنیا روش های مختلفی دارد که ایران نیز گذشته بسیار درخشانی در این زمینه داشته است.
وی با اشاره به اینکه 300 هزار کیلومتر رشته قنات در کشور وجود دارد، گفت: دیوار چین سه هزار کیلومتر بر روی زمین ایجاد شده و به عنوان یکی از عجایب جهان محسوب می‌شود، در صورتی که نیاکان ما در سال های گذشته هزار برابر این میزان قنات در زیر زمین اجرا کرده‌اند، ولی متاسفانه در زمینه ثبت آن اقدامی نشده است.
مدیرکل بحران استانداری همدان ادامه داد: نگرش نسبت به قنات با آن چیزی که در گذشته بوده باید تغییر ایجاد شود، چرا که همدان در منطقه ای گرم و خشک واقع شده است و وضعیت منابع آبی مطلوب نیست.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: در استان همدان پنج درصد آب معادل 100 میلیون مترمکعب از طریق قنوات آب تامین می‌شود که این حجم سه برابر سد اکباتان است.
ابراهیم فرامرزی با اشاره به اینکه این سیاست ها باید به درستی اجرایی شود، گفت: براساس طرح احیا و تعادل بخشی، باید راندمان بخش کشاورزی را در استان همدان افزایش داد که در حال حاضر این راندمان در استان همدان بالاست.
وی با بیان اینکه باید با راندمان 90 درصد بتوان اراضی کشاورزی را به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز کرد، عنوان کرد: توسعه سامانه‌های آبیاری، اصلاح و بازسازی قنوات و عملیات آب و خاک در تولید از اولویت های این بخش است.
گفتنی است 4.5 میلیون تن میزان تولیدات بخش کشاورزی است که 23 درصد از ارزش افزوده بخش های اقتصادی استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است.
این استان یک هزار و 950 هزار هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی است و 33 درصد آن در حوزه زراعت، 3.7 درصد در حوزه باغات و 13.1 درصد هم در بخش آیش می باشد.
استان همدان از مهم ترین قطب های بخش کشاورزی در کشور است و 142 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی در استان فعال است که 26 درصد اشتغال استان را بخش کشاورزی بر عهده دارد .
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید