Iranian Agriculture News Agency

آغاز فصل تازه فعالیت‌های مالی ایران در حوزه بازارهای کالایی

بورس کالای ایران به فدراسیون بورس‌های جهانی پیوست/ امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان

دقایقی قبل تفاهمنامه همکاری مشترک میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان امضا شد.

بورس کالای ایران به فدراسیون بورس‌های جهانی پیوست/ امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حمیده قاسمی:

دقایقی پیش اتفاق مهمی در حوزه اقتصاد ایران رخ داد و آن امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان بود. اتفاقی که سرمنشاء آن اقدام چند روز پیش گروه ویژه اقدام مالی به‌عنوان یک نهاد بین‌الدولی است که نام ایران را برای نخستین‌بار از گروهی که در قعر فهرست رده‌بندی آن قرار داشت، حذف کرد و آن را به سطح بالاتری ارتقا داد تا با حذف اتخاذ اقدامات متقابل علیه نظام مالی ایران از سوی دیگر کشورها، مانع تجاری و بانکی دیگری از پیش پای کشورهایی که قصد دارند معاملات خود را با ایران از سر گیرند، برداشته شده باشد.

در نخستین واکنش مثبت این گشایش مالی جدید، دقایقی پیش طی نشستی رسمی در سازمان بورس و اوراق بهادار که با حضور اعجاز علی‌شاه رئیس بورس کالای پاکستان، محمد فطانت رءیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد، تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان منعقد شد.

تفاهمنامه‌ای که در راستای تسهیل تجارت میان دو کشور منعقد شده و تبادل تجربیات و دانش در حوزه بازارهای کالایی به‌ویژه انعقاد قراردادهای مشتقه و انجام معاملات کالاها به‌صورت فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالاها میان دو بورس، از بندهای این قرارداد است.

البته اطلاعات تکمیلی زیادی از این تفاهمنامه تا این لحظه از سوی روابط عمومی بورس کالا یا پایگاه خبری آن مخابره نشده است که به محض تکمیل اطلاعات لازم منتشر خواهد شد.

اما بر اساس آنچه فطانت رئیس سازمان بورس در این نشست اعلام کرد: بورس کالای ایران که برای عضویت در فدراسیون بورس‌های جهانی درخواست داده بود، به‌تازگی با دریافت نامه‌ای از سوی این نهاد، عضو WFE شد و امیدوارم این اتفاق خوشایند برای بازار سرمایه ایران به‌زودی برای سایر بورس‌های کشور نیز رخ دهد.

فدراسیون جهانی بورس، ( World Federation of Exchanges ) که به اختصار؛ دبلیواف‌ای ( WFE ) خوانده می‌شود. سازمان بین‌المللی اوراق بهادار است و وظیفه سازماندهی و ارتباط بین بازارهای بورس و سهام در کشورهای مختلف را بر عهده دارد.

این سازمان، در گذشته با عنوان فدراسیون بین‌المللی بورس اوراق بهادار (فرانسوی: Federation Internationale des Bourses de Valeurs ) خوانده می‌شد و در حال حاضر، اعضای فعلی فدراسیون جهانی بورس، شامل ۵۵ بازار بورس است که مقر اصلی آن در شهر پاریس قرار دارد.

ایران، پنجاه و ششمین عضو این فدراسیون است که به‌نظر می‌رسد با امضای این تفاهمنامه و اقدامات آتی مدیریت بورس کالا، در فصل تازه همکاری‌های بین‌المللی در بورس کالا قرار گرفته است./

O-950410-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید