Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد:

180 تشکل آب و زمین تا پایان سال 95 ایجاد می‌شود/ همکاری جایکای ژاپن در ایجاد تشکل‌های آب و زمین

با مشارکت آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکای ژاپن تشکل‌های آب و زمین با استفاده از دریچه و کنتورهای هوشمند آب در استان گلستان اجرایی شد و در فاز نخست 180 تشکل تا پایان سال جاری با مدیریت رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایجاد خواهد شد.

180 تشکل آب و زمین تا پایان سال 95 ایجاد می‌شود/ همکاری جایکای ژاپن در ایجاد تشکل‌های آب و زمین

با مشارکت آژانس همکاری‌های بین‌المللی جایکای ژاپن تشکل‌های آب و زمین با استفاده از دریچه و کنتورهای هوشمند آب در استان گلستان اجرایی شد و در فاز نخست 180 تشکل تا پایان سال جاری با مدیریت رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایجاد خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسه‌ای 16 فروردین‌ماه سال جاری 14 پروژه در بخش کشاورزی تصویب کرد که مجری پروژه ایجاد 180 تشکل بهره‌بردار آب و زمین با حکم وزیر جهاد کشاورزی به مهندس حسین صفایی، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی رسید.

علیزاده افزود: با تعاملات صورت‌گرفته با وزارت نیرو، تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که 15 پروژه به‌منظور احیا و تعادل‌بخشی آب و زمین به تصویب رسید که سه پروژه توسط وزارت جهاد کشاورزی و مابقی توسط وزارت نیرو اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه علمی پروژه‌های آبخیزداری و تدوین سند ملی آب از دیگر پروژه‌هایی است که بر اساس تفاهمنامه منعقدشده بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.


100 تشکل آب و زمین تشکیل می‌شود

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: بر اساس مصوب شورای عالی آب 180 تشکل در سال 95 باید ایجاد شود، بر اساس مطالعات این دفتر، 100 شرکت تعاونی تولید با بازمهندسی و استفاده از سیستم مشارکتی و گروه‌های هم‌آب می‌توانند تشکل آب و زمین را در بدنه خود ایجاد کنند.

علیزاده تصریح کرد: 100 شرکت تعاونی تولید کنونی بدون اختصاص منابع مالی جدید در همه استان‌ها تشکل‌های آب و زمین را تشکیل داده‌اند.

وی یادآور شد: 60 تعاونی تولید روستایی جدید نیز با هدف تشکیل تشکل‌های آب و زمین تشکیل خواهد شد.

علیزاده تأکید کرد: 10 شرکت سهامی زراعی و 10 شرکت کشت و صنعت نیز با تشکیل تشکل‌های آب و زمین در بدنه خود به کمک بخش کشاورزی و حفاظت از منابع آبی خواهند آمد.


1200 تشکل آب‌بران در افق 1404

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در افق 1404، یک‌هزار و 200 تشکل آب‌بران به‌منظور حفاظت از منابع آب و زمین تشکیل خواهد شد.

وی همچنین گفت: شرکت‌های سهامی زراعی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان، سمنان، فارس، گلستان، هرمزگان و همدان تشکل‌های آب و زمین را تشکیل خواند داد.

علیزاده در ادامه افزود: آیین‌نامه اجرایی تشکل‌ها در حال تدوین است و ظرفیت مؤثری برای افزایش ضریب اثرگذاری آن دیده شده است که یکپارچگی اراضی، صدور سند مالکیت اراضی از آن جمله است.


تحویل حجمی آب و تغییر الگوی کشت شاه‌کلید تشکل‌های آب

وی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تکرار تجربه ناموفق تشکل‌های آب‌بران چه برنامه‌ای دارید، خاطرنشان کرد: تحویل حجمی آب با استفاده از دریچه و کنتورهای هوشمند به مدیریت تقاضا برای آب می‌انجامد و در این حوزه تجارب موفقی وجود داشته است.

علیزاده ادامه داد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت با پشتیبانی معاونت زراعت و باغبانی اجرایی خواهد شد و می‌تواند گام اجرایی و عملیاتی برای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.


مشارکت جایکای ژاپن در حفاظت از آب و زمین

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی از مشارکت ژاپنی‌ها و آژانس همکاری‌های مشترک جایکا خبر داد و تصریح کرد: مدیریت حجمی آب به‌صورت پایلوت در استان گلستان به بهره‌گیری از تجارب موفق کشورهای ترکیه، هند و مکزیک اجرایی شد و با مشارکت داخلی کشاورزان و مدیریت آب نتایج موفقی به همراه داشت.

وی یادآور شد: در مدیریت همزمان آب و زمین الگوی کشت، بهره‌برداری و نگهداری از کانال‌های آب‌رسان، مدیریت تقاضا برای آبیاری و همچنین نوع مکانیزاسیون مورد نیاز مورد ارزیابی قرار گرفت.

علیزاده تأکید کرد: با استفاده از دریچه حجمی آب و تشکیل گروه‌های هم‌آب و سرگروه و مسیر آب جلساتی توسط کشاورزان برگزار شد که تحویل میزان آب در شبانه‌روز مورد محاسبه قرار گرفت.

وی در پایان اظهار داشت: تقویم زراعی، عملیات به‌زراعی، آموزش و ترویج و توجه به آب و خاک به‌عنوان منابع اصلی تولید با استفاده از دانش‌آموختگان کشاورزی در منطقه پایلوت گلستان نتایج موفقی در پی داشت که انتظار می‌رود در جریان تدوین آیین‌نامه تشکل‌های آب و زمین به سایر تشکل‌ها به‌عنوان یک برنامه و الگو تعمیم داده شود./

F-950412-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید