Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایانا:

بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس ،نرخ سود بانکی هفت درصدی نیاز کشاورزی است

نرخ سود بانکی 15 درصدی بخش کشاورزی هرچند گامی به جلو تلقی می‌شود، اما با توجه به سرمایه‌گذاری چهار تا شش درصدی مینیاتوری بخش کشاورزی تا زمانی که به زیر هفت درصد نرسد، جذابیتی برای بخش کشاورزی ندارد.

بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس ،نرخ سود بانکی هفت درصدی نیاز کشاورزی است


نرخ سود بانکی 15 درصدی بخش کشاورزی هرچند گامی به جلو تلقی می‌شود، اما با توجه به سرمایه‌گذاری چهار تا شش درصدی مینیاتوری بخش کشاورزی تا زمانی که به زیر هفت درصد نرسد، جذابیتی برای بخش کشاورزی ندارد.

استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار با تعدیل نرخ سود علی‌الحساب سپرده بانکی به 15 درصد و با تسهیلات مشارکتی و غیرمشارکتی 18 درصد گام مؤثری در راستای عملیاتی شدن شعار دولت تدبیر و امید برای کارآفرینی، اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش تولید برداشته است.

محمد مشایخی افزود: از آنجا که نرخ سود بانکی نباید دو تا سه درصد بیشتر از نرخ تورم باشد، با توجه به نرخ تورم سالانه 13 درصدی سود 15 تا 18 درصد معقولانه است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز نرخ سود بانکی 15 درصد برای بخش کشاورزی بالا است و کشاورز نمی‌تواند از چنین مصوبه‌ای به‌عنوان یک منبع تزریق نقدینگی بهره ببرد.


نرخ سود بانکی هفت درصدی نیاز کشاورزی است

استاد دانشگاه کشاورزی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به عمل‌آمده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سود نرخ بانکی برای بخش کشاورزی وقتی جذابیت دارد که شش تا هفت درصد تعیین شده باشد.

مشایخی تصریح کرد: نرخ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بین چهار تا شش درصد است؛ لذا دولت برای جاذبه‌آفرینی در بخش کشاورزی باید دست به‌کار شود.

وی یادآور شد: کاهش نرخ سود بانکی تا سطح شش یا هفت درصد مؤثرترین ابزار دولت برای تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی است.

مشایخی تأکید کرد: هر بانکی با داشتن سه قشر سهامدار تسهیلات‌گیرنده و سپرده‌گذار باید منافع همه ذی‌نفعان خود را لحاظ کند.

وی اظهار داشت: سیستم بانکی همواره ابزارهای خود را برای افزایش نرخ سود را دارد، چنانکه با وجود نرخ سود بانکی 21 درصد عملاً تسهیلات‌گیرندگان سودی 24 تا 27 درصد پرداخت می‌کردند.

مشایخی همچنین گفت: ضرورت دارد تا نظارت بر سیستم بانکی به‌گونه‌ای طراحی شود که نرخ سود بانکی به‌صورت تمام‌شده و واقعی 15 درصد محاسبه شود.

پیش‌تر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید که این سود نباید بیشتر از هفت درصد باشد تا حاشیه امنی برای کشاورزان وجود داشته باشد.

عباس پاپی‌زاده عنوان کرد: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها ازجمله صنعت و خدمات حاشیه سود کمتری دارد. عمده کسانی که در بخش کشاورزی کار می‌کنند یا بر اساس علاقه‌شان است یا مجبورند در این بخش کار کنند؛ بنابراین، جذبه‌ای ندارد که بخواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش است. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش کمتر از چهار درصد است. در حالی که بخش‌های خدمات و صنعت عدد بالاتری برای سرمایه‌گذاری دارند. سرمایه‌گذاری در این بخش، حاشیه سود کمتر و ریسک بالاتری دارد. به عبارت دیگر احتمال زیان دیدن و از بین رفتن سرمایه بیشتر است؛ بنابراین دولت باید جذبه‌ای را در این حیطه ایجاد کند که قسمتی از آن کاهش سود تسهیلات بانکی است./

F-950413-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید