Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

بازار شکر متعادل می‌شود/ عرضه روزانه 8000 تن شکر در بورس کالا

طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، از دیروز (شنبه) روزانه هشت‌هزار تن شکر در بورس کالا به‌منظور تعادل بازار عرضه شود تا با پیشی گرفتن حجم عرضه به نسبت تقاضا، شاهد آرامش بازار این محصول باشیم.

بازار شکر متعادل می‌شود/ عرضه روزانه 8000 تن شکر در بورس کالا


طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، از دیروز (شنبه) روزانه هشت‌هزار تن شکر در بورس کالا به‌منظور تعادل بازار عرضه شود تا با پیشی گرفتن حجم عرضه به نسبت تقاضا، شاهد آرامش بازار این محصول باشیم.

به گزارش ایانا از "پایگاه خبری بورس کالای ایران"، مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: میزان عرضه روزانه هشت‌هزار تن شکر در بورس کالای ایران مناسب است و عرضه شکر در بورس کالای ایران باعث کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها از این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده واقعی می‌شود.

علیرضا حمیدی با اشاره به اینکه طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی قرار شده، روزانه هشت‌هزار تن شکر در بورس کالا به‌منظور تعادل بازار عرضه شود، افزود: بازار مصرف شکر کشور، حدود شش‌هزار تن در روز است و قرار بر عرضه هشت‌هزار تن شکر در بورس کالا شده است. به این ترتیب عرضه شکر بیش از تقاضا است و جای نگرانی بابت کمبود عرضه نیست.

وی خاطرنشان کرد: در روز هشت‌هزار تن شکر در بورس کالای ایران عرضه می‌شود که از این میزان سه‌هزار تن توسط شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی و پنج‌هزار تن دیگر آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران عرضه می‌شود. همچنین همان‌طور که گفته شد این میزان عرضه بیش از تقاضا است و به‌طور مثال روز گذشته یک‌هزار تن شکر روی تابلو ماند و مازاد بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در واقع عرضه شکر در بورس کالای ایران باعث می‌شود که شکر به دست مصرف‌کننده واقعی، با قیمت مصوب برسد. به این ترتیب دست دلالان و واسطه‌ها از این بازار کوتاه می‌شود. این در حالی است که عرضه شکر خارج از مکانیسم بورس کالا باعث می‌شود شکر به جای رسیدن به دست مصرف‌کننده واقعی به کسانی فروخته شود که پول بیشتری پرداخت می‌کنن و واسطه هستند.

حمیدی تصریح کرد: تنظیم بازار از طریق مکانیسم بورس کالا از تعیین دستوری قیمت در بازار به مراتب بهتر است و در واقع این نوع عرضه شیوه‌ای است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از آن استفاده می‌شود. همچنین برای خریداران شکر در بورس کالای ایران قیودی وجود دارد که مصرف‌کنندگان واقعی شکر شناسایی می‌شوند. به این ترتیب مصرف‌کنندگان واقعی شکر که پروانه ساخت و بهره‌برداری دارند و فعال هستند مدارک خود را به بورس کالا ارائه می‌کنند و با تأیید از سوی مسئولان مربوطه، اجازه خرید شکر را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، شفافیت معاملات در بورس و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی از مزایای عرضه شکر در بورس کالای ایران است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید