Iranian Agriculture News Agency

خوب و بد جدایی از گوشت

آنچه باید قبل از "جدایی از گوشت" بدانیم...

امروز در بعضی از تقویم‌های جهانی، "روز جدایی از گوشت" نام دارد؛ هرچند که در تقویم ملی این روز ثبت نشده است. به این بهانه، به فواید و مضرات مصرف گوشت پرداخته‌ایم.

آنچه باید قبل از "جدایی از گوشت" بدانیم...



امروز در بعضی از تقویم‌های جهانی، "روز جدایی از گوشت" نام دارد؛ هرچند که در تقویم ملی این روز ثبت نشده است. به این بهانه، به فواید و مضرات مصرف گوشت پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مواد مغذی گوشت‌های سفید و قرمز تا حدودی متفاوت هستند و مصرف طولانی‌مدت و زیاد هرکدام از آنها می‌تواند مشکلاتی را پدید آورد.

گوشت قرمز یکی از پرمصرف‌ترین گوشت‌ها در ایران منبع غنی پروتئین و حاوی فواید بسیار است. نبود یا کمبود این ماده غذایی در رژیم غذایی باعث بروز مشکلات و اختلالاتی می‌شود، اما از آنجا که تعادل در مصرف راز تداوم سلامتی است، مصرف بیش از اندازه گوشت نیز باعث بروز بیماری‌های خطرناک همچون نقرس می‌شود.

طبق نتایج پژوهشی که به‌تازگی منتشر شده است، افزایش مصرف گوشت قرمز در بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع دو نیز مؤثر است، اما به این معنی نیست که از همه انواع گوشت‌های قرمز ذهنیت بدی بسازیم و آن را از برنامه غذایی خود حذف کنیم.

در پژوهشی که روی حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد 12 تا 16 ساله انجام شد، نشان داد چربی‌های چسبیده به گوشت‌ها منبع چربی‌های اشباع‌شده هستند و پروتئین‌های التهابی ترشح می‌کنند و افرادی را که در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی می‌کنند در معرض افزایش وزن نیز قرار می‌دهند. افزایش وزن نیز خودش یکی از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دو است.

بنابراین هرگاه خواستید گوشت قرمز مصرف کنید، برش‌هایی را انتخاب کنید که چربی اشباع کمتری دارد. لازم نیست از ترس دیابت نوع دو گوشت قرمز را کلاً از برنامه غذایی خود حذف کنید، زیرا گوشت قرمز حاوی پروتئین فراوانی است و بیشترین مقدار آهن مورد نیاز بدن ما را نیز در خود جای داده است.

مرغ نیز منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می‌سازد.

بدن ما انسان‌ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین‌ها از واحدهای ساختمانی به نام اسیدآمینه. ما اسیدآمینه‌های لازم برای ساخت پروتئین‌های بدنمان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‌کنیم و با آنها، پروتئین مورد نیاز بدنمان را بازسازی می‌کنیم، اما تکیه کامل به مصرف مرغ نیز نمی‌تواند ما را در برابر کمبودها مصون کند.

به عبارت ساده‌تر، اگر فردی فقط گوشت سفید بخورد، کم‌کم دچار مشکل کمبود آهن و روی می‌شود که البته در کشور ما نیز بسیار شایع است؛ به‌طوری که کمبود آهن در زنان و کمبود روی در مردان بیشتر دیده می‌شود.

ماهی منبع مهمی برای پروتئین محسوب می‌شود. برخوردار از مواد معدنی مثل آهن، فسفر، کلسیم و ریزمغذی‌هایی همچون روی، مس، ید، سلنیوم و سرشار از ویتامین D .

بد نیست بدانید بیش از 80 درصد فرانسوی‌ها هر هفته ماهی می‌خورند. مصرف زیاد ماهی نیز نباید از مصرف سایر پروتئین‌ها بکاهد وگرنه با کمبود مواد مغذی سایر گوشت‌ها روبه‌رو می‌شویم.

هرچند "روز جدایی از گوشت" بهانه نوشتن این مطلب بود، اما باید بدانیم خداحافظی با هر ماده غذایی ما را با رویارویی با کمبودها مواجه می‌سازد، همان‌طور که مصرف بیش از حد آنها نیز تجمع بیماری‌ها را به همراه خواهد داشت. پس تنوع غذایی و تعادل در مصرف درست همان چیزی است که برای حفظ سلامتی به آن نیاز داریم، درست مانند تعادل در بقیه زندگی که راز و رمز بی‌چون و چرای موفقیت و بهروزی انسان است./

O-950414-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید