Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور:

کاداستر مانعی برای تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشور است

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور در کارگروه استانی هماهنگی کاداستر کشاورزی استان البرز گفت: اجرای طرح کاداستر مانعی برای تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشور به‌شمار می‌رود.

کاداستر مانعی برای تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشور است

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور در کارگروه استانی هماهنگی کاداستر کشاورزی استان البرز گفت: اجرای طرح کاداستر مانعی برای تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، صفدر نیازی از اهمیت طرح کاداستر اراضی کشاورزی خبر داد و افزود: طرح کاداستر (پایش، تعیین کاربری و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی) با امضای توافقنامه عکسبرداری هوایی از هفت میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی ۱۴ استان کشور بین رؤسای سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه‌برداری کشور در بهمن ۹۳ آغاز شد که بر اساس آن سازمان ثبت را مکلف کرد تمام ۱۶۵میلیون اراضی کشور را اعم از ملی، مستثنیات و... را ظرف پنج سال مستند کند.

وی خاطرنشان کرد: از سویی نیز دستگاه‌های اجرایی را نیز مکلف کرد تمام داده‌های مورد نیاز اداره ثبت را (نوع، کاربری اندازه، نقشه مختصات جغرافیایی و...) را مستند کنند و ظرف دو سال رأی ثبت سند اداره ثبت ارائه کنند.

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور در کارگروه استانی هماهنگی کاداستر کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه این موضوع که کار بزرگی برای کشور است، ادامه داد: آثار اجتماعی این طرح بسیار زیاد است و اجرای این طرح فقط برای جهاد کشاورزی نیست، بلکه برای تمامی کشور و سایر دستگاه‌ها خواهد بود و نیاز به یک همت بلند و همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

نیازی ازجمله مزایای اجرای این طرح را قضاوت صحیح و دقیق قضات در زمینه پرونده‌های تخلفات و تغییرات کاربری دانست و تصریح کرد: بر اساس این طرح هرگونه تغییر کاربری جلوگیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: این طرح مدیریت بر منابع پایه‌ای کشور است که شناخت دقیق اطلاعات مکانی را ممکن می‌سازد.

نیازی با بیان اینکه، نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین مؤثر است تأکید کرد: بیش از ۹۰ درصد از اراضی کشور به‌عنوان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که متأسفانه ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور هنوز سند مالیکت ندارد، برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سنددار کردن اراضی به نقشه کاداستر نیاز داریم.

وی اظهار داشت: ایجاد و امکان ساماندهی و مدیریت بر زمین‌های کشاورزی از نظر وضعیت کاربری، نوع مالکیت، میزان ملک، وضعیت بهره‌برداری و ارائه تسهیلات بهتر و سریع‌تر به کشاورزان و رفع تعارضات و تداخلات بین دولت و مردم و بین مردم و مردم و شفاف‌سازی و تثبیت مالکیت اراضی از دیگر مزایای اجرای این طرح شمرده می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور به اهداف ریزتر نیز اشاره کرد و گفت: تولید اطلاعات و آمار و ایجاد بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در جهت ارائه خدمات به حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی، تحققی اهداف دولت الکترونیک در بخش کشاورزی به‌ویژه در حوزه مالکیت و حقوقی، پاسخ به استعلام‌های دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم با سرعت و دقت بالا، تثبیت مالکیت اراضی و تعیین مرزهای و گپ در نقشه‌ها و اجرای مقررات، شفاف‌سازی در وصول مطالبات دولت در اراضی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی است.

نیازی به اولویت‌دار بودن استان البرز در اجرای این طرح گفت: ما از استان البرز عکس‌های هوایی مورد نیاز نقشه‌های حدنگاری داریم، طرح شمیم اداره ثبت اجرایی شده که در کل کشور البرز پایلوت کشوری است، ظرفیت و پتانسیل بالای استان، اراضی کشاورزی در استان مورد هجوم تقلیل کاربری غیرمجاز و خرید و فروش‌های غیرمجاز واقع شده‌اند، که همین امر ما را وادار کرد که به سرعت تعیین تکلیف مالک و بهره‌بردار کرده که بتوانیم بر این اساس مدیریت کنیم.

وی در پایان از سهمیه اعتباری استان البرز در اجرای این طرح خبر داد و افزود: امید که بتوانیم حداقل برای پنج درصد کل اراضی عهد قرار داد ببندیم و منابع دیده شده برای این طرطح منابع ملی است و مبلغی نیز منابع استانی خواهد بود و دنبال این هستیم که بتوانیم بخشی از این منابع را از خود بهره‌برداران بگیریم که این امر تسریع در تولید خواهد بود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید