Iranian Agriculture News Agency

دبیر ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان:

تولید محصولات پروتئینی دامی به 13 میلیون تن رسید

دبیر ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: تولید محصولات پروتئینی با منشاء دامی به حدود 13 میلیون تن در سال رسیده است.

تولید محصولات پروتئینی دامی به 13 میلیون تن رسید


دبیر ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: تولید محصولات پروتئینی با منشاء دامی به حدود 13 میلیون تن در سال رسیده است.

به گزارش ایانا، علی صابری با اشاره به میزان تولید محصولات پروتئینی دامی، افزود: سالانه حدود 800 هزار تن گوشت قرمز، 9 میلیون و 500 هزار تن شیرخام، دو میلیون تن گوشت مرغ و 950 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این میزان تولید، تأمین‌کننده کل نیاز کشور به مواد غذایی با منشاء پروتئینی دامی است که با سرمایه‌گذاری بیش از 2.5 میلیون بهره‌بردار (صرف‌نظر از میزان اشتغال‌زایی) انجام می‌شود.

دبیر ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان، این صنعت را پس از نفت، بزرگ‌ترین صنعت در کشور دانست و ادامه داد: محصولات پروتئینی دامی حدود 70 درصد از ظرفیت‌های بالقوه کشور است که با راندمان بسیار مناسب و مطلوب و با استفاده از دانش فنی، تکنولوژی روز، تأسیسات مناسب، تجهیزات مدرن و تغذیه سالم (خوراک و خوراک دهی) تولید می‌شود.

صابری با اشاره به وجود تأسیسات و ماشین‌آلات مدرن در مراحل پس از تولید، تصریح کرد: این مراحل شامل کشتارگاه‌ها، کارخانه‌های فراوری محصولات خام دامی، کارخانه‌های بسته‌بندی و...، ایجاد تنوع در عرضه محصولات متناسب با نیاز بازار است.

وی یادآور شد: اهمیت این صنعت جدا از ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان، تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است که علاوه بر تأمین نیاز غذایی داخل، می‌تواند بازارهای منطقه را نیز دربر گیرد.

دبیر ستاد برگزاری همایش و نمایشگاه فیداکسپو اظهار امیدواری کرد که در فضای پسابرجام و گشایش حاصل از آن در بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور با حذف موانع تولید و امکان انتقال و جابه‌جایی پول، سهم قابل توجهی از تجارت محصولات دامی را در منطقه به خود اختصاص دهیم.

صابری تولید خوراک و خوراک‌دهی را حلقه مؤثر و انعطاف‌پذیر صنعت دانست و تأکید کرد: این بخش بیشترین سهم را در هزینه تولید محصولات دامی دارد که هر روز شاهد نوآوری و فناوری‌های نوین در زمینه علم تغذیه و تکنولوژی ساخت خوراک در دنیا هستیم.

وی به تأثیر هزینه خوراک در تولید محصولات نهایی اشاره کرد و اظهار داشت: سهم بالای خوراک در هزینه‌های تولید محصولات نهایی و کاهش قیمت تمام‌شده برای ماندگاری و پایداری تولید در بازار رقابتی داخل و خارج با توجه به میزان واردات نهاده‌های خوراک (کنجاله سویا، دانه ذرت، جو و...) موضوع مهم و تأثیرگذاری است که باید به‌صورت ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

صابری همچنین گفت: بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع و استقبال بی‌نظیر فعالان این صنعت از برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه فیداکسپو 2015، وزارت جهاد کشاورزی از برگزاری دوره‌ای این رویداد مهم حمایت می‌کند.

گفتنی است؛ دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان از دوم تا چهارم شهریورماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت‌وگو برگزار خواهد شد. 14 عنوان همایش علمی و کاربردی توسط متخصصان و استادان دانشگاهی داخلی و خارجی در این نمایشگاه برگزار می‌شود. تاکنون حضور 80 شرکت مطرح بین‌المللی در این نمایشگاه قطعی شده که آخرین دستاوردهای علمی خود را عرضه می‌کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید