Iranian Agriculture News Agency

سرپرست پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد:

برگزاری نشست تخصصی محیط زیست شهری در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016

نشست تخصصی محیط زیست شهری با محور مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرها در حاشیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، تاریخ 30 و 31 تیرماه 95 در یکی از سالن‌های همایش برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برگزاری نشست تخصصی محیط زیست شهری در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016


نشست تخصصی محیط زیست شهری با محور مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرها در حاشیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، تاریخ 30 و 31 تیرماه 95 در یکی از سالن‌های همایش برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، استاد مهندسی بهداشت محیط و سرپرست پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر گفت: محورهای اصلی این نشست تخصصی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و مهندسی محیط زیست در شهرها، فضای سبز و محیط زیست شهری، شهرنشینی و اثرات زیست‌محیطی آن، مسائل محیط زیست کلان‌شهرها، کنترل آلاینده‌های محیط زیست در شهرها و ایمنی، بهداشت و محیط زیست شهری است.

علیرضا مصداقی‌نیا، خود، سیمین ناصری و امیرحسین محوی، کاظم ندافی و مسعود یونسیان که به ترتیب رؤسای مراکز تحقیقات کیفیت آب، مواد زائد جامد و آلودگی هوا و مدیر گروه روش‌شناسی و تحلیل اطلاعات پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند را به‌عنوان اعضای این پنل تخصصی معرفی کرد.

وی شهرنشینی را یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی دانست و افزود: توسعه چشمگیر شهرنشینی همراه با توسعه شهرها از نظر جمعیت و مساحت و به‌وجود آمدن کلان‌شهرها باعث ایجاد بافت‌ها، ترکیب‌های مختلف شهری، عوامل ارتباطی و اقتصادی پیچیده‌ای شده است و تأثیر انسان بر محیط زیست به‌طور روزافزون از آثار حیات شهری ناشی می‌شود که این خود ناشی از رشد جمعیت شهرنشین و شهرنشینی بدون برنامه‌ریزی صحیح است.

مصداقی‌نیا خاطرنشان کرد: اگرچه شهرنشینی دارای اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی است، اما خود متقابلاً به مشکلات و معضلاتی برای ساکنان شهرها دامن زده است که می‌توان آنها را به‌عنوان مشکلات شهرنشینی در عصر حاضر به حساب آورد.

وی با اشاره به وضعیت محیط زیست جهان در دو دهه گذشته ادامه داد: با وجود حساسیت‌های اخیر در زمینه محیط زیست، نه‌تنها اثرات مخرب انسانی کاهش نیافته بلکه مسائل حاد و دشواری مانند آلودگی شدید جوی، نازک شدن لایه ازن، تشدید پدیده گلخانه‌ای و اثرات متعدد ناشی از این پدیده‌ها مطرح شده است.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست تصریح کرد: در این میان شهرها نیز به‌عنوان مراکز جذب جمعیت با مسائل و مشکلات متعدد و مختلف زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا، صدا، پسماندها، آلودگی آب‌ها و... روبه‌رو هستند که این امر خود منجر به گسترش و افزایش شدت فشارهای وارده بر محیط زیست شده و تخریب منابع و کاهش فضاهای طبیعی و در پی آن افزایش نیاز شهروندان به محیط زیستی سالم‌تر شده است. از این رو شهرداری‌ها به‌عنوان برنامه‌ریزان و مدیران محلی با شرایط جدیدی مانند افزایش آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست و مسائلی از این دست روبه‌رو هستند.

مصداقی‌نیا یادآور شد: به این ترتیب نقش مدیران و برنامه‌ریزان شهری تنها تعیین کاربری‌های اراضی و برنامه‌ریزی فضایی نخواهد بود، بلکه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایفی که بر عهده آنان بوده، برنامه‌ریزی در جهت توسعه پایدار شهری است.

وی به اهمیت برگزاری اجلاس جهانی شوراها و شهرداران پرداخت و اظهار داشت: در این اجلاس اعضای شورای اسلامی شهرها و شهرداران سراسر کشور، رؤسای شوراهای شهر و شهرداران سایر کشورها شرکت خواهند داشت. در این جلاس پنل‌های تخصصی با مشارکت صاحب‌نظران و متخصصان زمینه‌های مختلف محیط زیست و مسائل شهری با هدف افزایش آگاهی وتوانمندی شرکت‌کنندگان برقرار خواهد شد.

مصداقی‌نیا همچنین گفت: اجلاس جهانی شوراها و شهرداران در طرحی پنج ساله برنامه‌ریزی شده است که بعد از برگزاری نخستین اجلاس، در سال‌های آتی میلادی 2017 تا 2020، به ترتیب با محوریت گردشگری، محیط زیست شهری، مدیریت بحران، شهر هوشمند برگزار خواهد شد.

وی در پایان افزود: امید است برگزاری این اجلاس بتواند به مسئولان و مدیران شهری، اعضای شورا اسلامی شهرها و شهرداران در توسعه مدیریت شهری و ارائه راهکارهای تخصصی و کارآمد معضلات محیط زیست شهری کمک کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات تکمیلی به پایگاه اینترنتی اجلاس به آدرس www.tnsi.ir مراجعه یا با شماره‌های 4 - 33699093 - 021 و 9 - 36621318 - 021 تماس برقرار کنند./

A-950420-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید