Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن واردکنندگان داروهای دامی به ایانا خبر داد:

ابطال مجوز شرکت توزیع مؤسسه رازی

بخش خصوصی درباره ادعای رئیس مؤسسه رازی درباره افزایش طول عمر واکسن‌های تولیدی، نظر دیگری دارد.

ابطال مجوز شرکت توزیع مؤسسه رازی

بخش خصوصی درباره ادعای رئیس مؤسسه رازی درباره افزایش طول عمر واکسن‌های تولیدی، نظر دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته "آزمایشاتی که برای تعیین عمر قفسه‌ای محصولات تولیدی این مؤسسه انجام شده به سال‌ها قبل برمی‌گردد، در حالی که طی سال‌های گذشته با تغییر مواد و حلال‌ها، ممکن است تاریخ انقضای این محصولات تغییر کرده باشد."

به گفته حمید کهرام، اکنون طبق آزمایشات جدید صورت‌گرفته، اکثر محصولات تولیدی این مؤسسه طول عمر بیشتری داشته و تاریخ انقضای آنها باید طولانی‌تر باشد.

این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان داروهای دامی در این باره به ایانا گفت: تمام واکسن‌های دامپزشکی و پزشکی تولید شده در دنیا ضریبی دارند که طبق آن، طول عمر هر ماده بیولوژیکی را بر اساس شرایط نگهداری غیرعادی و در بدترین حالت، تعیین می‌کنند.

محمدرضا نوذری با اشاره به اینکه قطعا هیچ برچسبی از واکسن‌ها عموما تاریخ انقضای بیشتر از 24 ماه ندارد، افزود: بنابراین محصولات مختلف دنیا معمولاً ضریب اطمینانی بیشتر از تاریخ گفته شده دارند و این در تمام کشورها مرسوم است، زیرا همانطور که گفته شد، کارخانه‌ها با در نظر گرفتن بدترین شرایط نگهداری، تاریخ برچسب را تعیین می‌کنند و مدت‌زمان کمتری را مدنظر قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، ادعای مؤسسه رازی، مبنی بر تغییر آزمایشات با آنچه که به واقع در حال اتفاق افتادن است، تفاوت دارد. یعنی واکسن همان واکسنی است که سال‌ها قبل، مدت زمان نگهداری آن در شرایط مطلوب و نامطلوب تعیین شده است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان داروهای دامی، اینکه هم‌اکنون حدود پنج تا شش ماه از ابطال مجوز شرکت توزیع زیرمجموعه این مؤسسه گذشته، شبهه برانگیز است. ضمن اینکه آنها با اهمال در تامین واکسن تب‌برفکی، در سال گذشته، کشور را دچار بحران کردند. زیرا آنها متعهد شده بودند که این ماده بیولوژیکی را تأمین کنند.

نوذری ادامه داد: البته عوض کردن برچسب برخی واکسن‌ها توسط سازمان دامپزشکی انجام گرفته و تاریخ انقضای آن برای مدتی محدود در سال‌های گذشته تمدید شده است، اما این تمدید با کسب تاییدیه مرکز تشخیص و کمپانی واردکننده و با هماهنگی سازمان‌های بهداشتی جهانی صورت خواهد گرفت./

* البته در رابطه با این خبر روابط عمومی توضیح مبسوطی را ارسال کرده که با کلیک در اینجا می توانید بخوانید.

V-950421-04
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید