Iranian Agriculture News Agency

نگرانی وزارت بهداشت از ورود فاضلاب به مزارع ذرت، گندم و جو


رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت از کاهش استفاده از فاضلاب در زمین‌های کشاورزی کشور خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این مشکل هنوز وجود دارد و برطرف نشده است.

محمدرضاشقاقی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری وزارت بهداشت در مورد آبیاری مزارع کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب توضیح داد و گفت: استفاده از فاضلاب در زمین‌های کشاورزی جنوب تهران و همچنین کل کشور، با توجه به اقدامات صورت گرفته نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته، ولی مشکل هنوز وجود دارد و برطرف نشده است. چندین دستگاه مثل وزارت نیرو، جهادکشاورزی، محیط زیست و وزارت بهداشت در این زمینه متولی هستند و راهکار حل این موضوع نیزعمل کردن همه دستگاه‌ها به وظیفه خود است.

وی ادامه داد: بحث آلودگی آب دلایل مختلفی دارد، از جمله اینکه گاهی آب سالم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد. گاهی کشاورز به دلیل اینکه استفاده از فاضلاب نیاز به پرداخت هزینه ندارد و ‌حتی برای رشد گیاه هم مناسب است از فاضلاب استفاده می‌کند، ‌ اما از طرف دیگر سلامت مردم و خودشان را به خطر می‌اندازند.

شقاقی با بیان اینکه وزارت بهداشت، وظیفه نظارت و آموزش و معرفی متخلفین به مراجع قضایی را دارد، تصریح کرد: وزارت نیرو نیز در این مورد بحث تامین آب سالم را بر عهده دارد. اگر فاضلاب‌ تصفیه شود، می‌تواند برای کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. گاهی فاضلاب‌ها وارد آب‌های سطحی می‌شوند و آن را آلوده می‌کنند. در این مرحله سازمان محیط زیست نقش مهمی دارد و می‌تواند از آلودگی این آبها جلوگیری کند. وزارت جهادکشاورزی نیز می‌تواند با تشویق و محدویت‌هایی که اعمال می‌کند، کشاورزان را به استفاده از آب سالم و پرداخت هزینه‌های آن ترغیب کند.

وی ضمن اشاره به ورود فاضلاب به مزارع ذرت، بامیه، گندم و جو، تصریح کرد: نگرانی ما در این مورد، بیشتر متوجه محصولاتی است که به صورت خام مصرف می‌شود؛ چون ممکن است شست‌وشو و سالم‌سازی آنها توسط مردم به خوبی انجام نگیرد و باعث انتقال بیماری شود. اولویت اول ما این است که آبیاری با فاضلاب در این محصولات استفاده نشود. در درجه دوم محصولاتی مانند ذرت و چغندر قند و ... قرار دارند که به صورت صنعتی استفاده می‌شوند و می‌توانند سلامت مردم را به خطر اندازد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید