Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

تشکیل معاونت جدید در جهاد کشاورزی برای تأمین هشت محصول اصلی غذایی / کاهش کشت دانه های روغنی به دلیل رغبت کشاورزان به گندم و جو

با وجود چالش‌های موجود، از ورود بخش خصوصی به صنعت تولید دانه‌های روغنی استقبال می‌کنیم و هیچ‌گاه به‌دنبال کمرنگ کردن این بخش نیستیم.

تشکیل معاونت جدید در جهاد کشاورزی برای تأمین هشت محصول اصلی غذایی / کاهش کشت دانه های روغنی به دلیل رغبت کشاورزان به گندم و جو

همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در مراسم شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی که صبح امروز سه‌شنبه برگزار شد، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روغن 11 درصد منبع انرژی غذایی مردم را تأمین می‌کند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی تدوین طرح تأمین هشت محصول اصلی غذایی را در دستور کار خود دارد.

عباس کشاورز با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح‌ها هیچ تردیدی ندارد، افزود: محصولات بررسی‌شده در این طرح، برنج، روغن، شکر، جو، گندم، حبوبات، پنبه و دانه‌های روغنی است.

وی با اشاره به عزم وزارتخانه درباره اجرای این طرح خاطرنشان کرد: اهمیت اجرای این طرح به حدی است که اکنون برای آن در وزارتخانه معاونت نیز در نظر گرفته شده است.

کشاورز بخش خصوصی را بخشی محرک برای توسعه صنایع تبدیلی بخش ارزیابی کرد و ادامه داد: ما با وجود چالش‌های موجود، از ورود بخش خصوصی به صنعت تولید دانه‌های روغنی استقبال می‌کنیم و هیچ‌گاه به‌دنبال کمرنگ کردن این بخش نیستیم.

وی تصریح کرد: تمام تصمیم‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های ما بدون کمک و مشارکت بخش خصوصی، توان اجرایی ندارد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی متولی شدن صنایع روغن نباتی برای رونق تولید را یک راهکار اساسی عنوان کرد و یادآور شد: صنایع به‌عنوان مهم‌ترین مشتری محصولات تولیدشده زراعی روغنی می‌توانند به‌عنوان متولی تولید نقش‌آفرینی کنند تا برای تولید بر اساس میزان نیاز خود برنامه‌ریزی کنند.

کشاورز درباره دستیابی به استقلال در تولید دانه‌های روغنی تأکید کرد: اکنون خودکفایی در تولید گندم و جو اتفاق افتاده است، اما سوق کشاورزان برای کشت این دو محصول و خودکفایی در آن، باعث کاهش کشت و تولید دانه‌های روغنی شده است.

وی درباره تأمین بذر سم استاندارد مورد نیاز کشاورزان نیز اظهار داشت: کشاورزان می‌توانند برای حل این مشکل، از طریق خریداری کود، سم و بذر ثبت‌شده اقدام کنند که قابلیت ردیابی و اطمینان دارد.

در ادامه، علی مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی نیز با تشریح عملکرد 50 ساله شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صحیح و تنظیم اساسنامه کامل در آغاز فعالیت این شرکت از 50 سال گذشته و روند رو به رشد آن متأسفانه از سال 1386 تاکنون به‌دلیل اجرای برخی سیاست‌های غلط، توسعه این شرکت با روندی نزولی روبه‌رو بوده است.

وی با توجه به نیاز این صنعت به تکیه بر متولی شدن صنایع و رونق تولید دانه‌های روغنی افزود: اکنون ماده (2) اساسنامه این شرکت که بر این مسئله تأکید دارد، پس از 50 سال هنوز اجرایی نشده است و تنها در سایه اجرای آن است که می‌توان به استقلال در تولید دانه‌های روغنی دست یافت.

در پایان صادق نظری، نماینده کشاورزان نمونه استان‌های عمده تولیدکننده نیز مشکلات تولید را تشریح کرد و اظهار داشت: اکنون تهیه و ارائه بذر مرغوب با ارقام مختلف و با توجه به سازگاری منطقه، حمایت کشاورزان با تسهیلات کم‌بهره، تهیه کود، سم و بذر از کانال‌های مطمئن و استاندارد و تهیه ادوات لازم با تسهیلات کم از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان در این بخش است.

از کشاورزان نمونه در زمینه کشت دانه های روغنی تجلیل شد./

O-950422-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید