Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران به ایانا خبر داد:

کاهش 1500 هکتاری سطح کشت میگو در کشور/ ضریب تبدیل آبزیان بالاتر از دام و طیور

در حالی تاکنون حدود 104 تن میگو از مزارع کشور برداشت شده است که سطح کشت در مقایسه با سال گذشته یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 هکتار کاهش داشته است.

کاهش 1500 هکتاری سطح کشت میگو در کشور/ ضریب تبدیل آبزیان بالاتر از دام و طیور

در حالی تاکنون حدود 104 تن میگو از مزارع کشور برداشت شده است که سطح کشت در مقایسه با سال گذشته یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 هکتار کاهش داشته است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تاکنون پنج‌هزار و 400 هکتار از اراضی کشور به زیر کشت میگو رفته است که در مقایسه با سال گذشته از کاهش یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 هکتاری برخوردار است.

علی‌اکبر خدایی افزود: تولیدکنندگانی که در سال گذشته دچار خسارت شده بودند، به‌دلیل آنکه صندوق بیمه نتوانست به تعهدات خود برای پرداخت غرامت عمل کند، توان تولیدی خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان خسارت‌دیده میگو، به‌دلیل آنکه نتوانستند غذا، بچه‌میگو و سایر ملزومات تولید را فراهم آورند، از چرخه تولید کناره گرفتند.

خدایی با اعلام اینکه برداشت میگو در مزارع جنوب کشور آغاز شده است، ادامه داد: تاکنون حدود 104 تن میگو برداشت شده که همچنان ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 243 استخر فعال وجود داشت، تصریح کرد: امسال 410 مزرعه فعال در عرصه تولید میگو وارد شده‌اند که 190 استخر در بوشهر، 166 استخر در هرمزگان، 30 استخر در خوزستان، 15 استخر در گلستان و 9 استخر در سیستان و بلوچستان قرار دارد.

خدایی پیش‌بینی کرد: در سال جاری حدود 18 تا 20 هزار تن میگو در کشور تولید می‌شود که بخشی از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته تا پایان فصل، سطح زیر کشت میگو در کشور هفت‌هزار و 400 هکتار بود، در حالی که امسال با توجه به آنکه هوا در بیشتر مناطق تولید رو به سردی می‌رود، دیگر امکان ذخیره‌سازی وجود ندارد و تاکنون پنج‌هزار و 400 هکتار به زیر کشت رفته است.


زنجیره تولید آبزیان در کشور ناقص است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ناقص بودن زنجیره تولید در بخش میگو و وجود اشکالات اساسی در تولید و تجارت این محصول را بزرگ‌ترین مشکل برای توسعه صنعت میگوی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: متولیان خارجی زیادی برای میگو و سایر آبزیان وجود دارد، اما به‌دلیل آنکه زنجیره تولید وجود ندارد و محصولات در مجتمع‌های خاصی به‌صورت انبوه تولید نمی‌شود، مشتریان فوق امکان خرید یک‌جای محصول را ندارند.

خدایی تأکید کرد: اگر میگو و سایر آبزیان به‌صورت مجموعه‌ای در استان‌ها به فروش برسد، مشکل خرد بودن مزارع مرتفع می‌شود.

وی بالا بودن هزینه تمام‌شده را مشکل دیگر برشمرد و گفت: تولیدکنندگان بچه‌میگو، غذا، واحدهای بسته‌بندی و فرآوری و حتی تولیدکنندگان بزرگ برای ادامه فعالیت نیازمند تسهیلات هستند و هریک جداگانه اقدام می‌کنند که این امر قیمت تمام‌شده محصول نهایی را افزایش می‌دهد.

خدایی همچنین افزود: اگر تولید زنجیره‌ای در کشور داشته باشیم، وام‌ها به مجموعه داده می‌شود و این مهم باعث کاهش هزینه تمام‌شده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر زنجیره‌ها شکل بگیرد، صادرکنندگان دیگر سردرگم نخواهند بود که در دوره‌های یک‌ساله ماهی و میگو را با قیمت‌های مختلف به فروشندگان خارجی ارائه دهند.


ضریب تبدیل آبزیان بالاتر از دام و طیور

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ادامه داد: پتانسیل‌های تولیدی در آبزیان بالا است، به‌گونه‌ای که از تولید 110 میلیون تنی محصولات کشاورزی یک درصد تولید معادل 10 درصد صادرات مربوط به محصولات شیلاتی است.

خدایی در پایان تصریح کرد: ضریب تبدیل محصولاتی شیلاتی در مقایسه با دام و طیور بیشتر است، به‌گونه‌ای که این ضریب در گاو و مرغ، در مقابل مصرف 9 کیلوگرم غذا و علوفه، یک کیلوگرم گوشت و در آبزیان این نسبت یک به 1.5 کیلوگرم است./

M-950422-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید