Iranian Agriculture News Agency

در واکنش به اظهار نظر رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران عنوان شد:

جای خالی برچسب روی محصولات کشاورزی/ عملکرد ضعیف سیستم توزیع محصولات کشاورزی در کشور

محصولات باید پس از تولید برچسب‌گذاری شوند تا مشخص باشد کجا تولید شده‌اند و این امر در کشت محصولات ارگانیک بسیار حائز اهمیت است، خریداران حق دارند مطلع باشند که محصول تولید شده از کجا آمده است.

جای خالی برچسب روی محصولات کشاورزی/ عملکرد ضعیف سیستم توزیع محصولات کشاورزی در کشور

محصولات باید پس از تولید برچسب‌گذاری شوند تا مشخص باشد کجا تولید شده‌اند و این امر در کشت محصولات ارگانیک بسیار حائز اهمیت است، خریداران حق دارند مطلع باشند که محصول تولید شده از کجا آمده است.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار ایانا، با گلایه از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، گفت: آبیاری هندوانه‌های ورامین با آب فاضلاب و در نهایت بروز بیماری‌هایی متعدد نظیر اسهال و استفراغ پس از خوردن آنها قابل باور نیست، چون حتی اگر آبیاری این محصولات با آب فاضلاب نیز انجام گیرد بیماری‌های میکروبی، میکروب‌های انسانی و پاتوژن‌های غیرگیاهی به هندوانه منتقل نمی‌شوند.

رضا فتوحی‌قزوینی افزود: البته ناگفته نماند که عناصر سنگین مانند کادمیوم از پساب کارخانه‌ها می‌توانند جذب محصول شوند که آن هم نیز بیشتر جذب سبزیجات برگی می‌شوند، نه محصولی همچون هندوانه.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که اعلام می‌کنند هندوانه ورامین را نخورید، مردم از کجا مطلع باشند محصولی که مصرف می‌کنند از کجا آمده و این امر حاکی از نقصان سیتم توزیع در کشور است.

فتوحی‌قزوینی با تأکید بر اینکه محصولات باید پس از تولید برچسب‌گذاری شوند تا مشخص باشد کجا تولید شده‌اند، ادامه داد: این امر در کشت محصولات ارگانیک بسیار حائز اهمیت است و خریداران حق دارند مطلع باشند که محصول تولید شده از کجا آمده است.

وی با اشاره به اینکه خواست ما آغاز و گسترش عرضه محصولات ارگانیک دارای برچسب و تلاش برای مصرف محصولات سالم است، تصریح کرد: افراد بدون تخصص انجام و بررسی، نباید خود را درباره اظهار نظر درباره سالم یا ناسالم بودن محصولات محق بدانند.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با بیان اینکه در این باره فقط سازمان حفظ نباتات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حق اظهار نظر دارند، گفت: عضو شورای اسلامی شهر تهران نباید چنین اظهار نظر غیرکارشناسانه‌ای را انجام می‌داد، چون پیامد این سخنان غیرکارشناسانه تنها تشویش و نگرانی اذهان عمومی خواهد بود.

فتوحی‌قزوینی با تأکید بر اینکه باید نواقص سیستم توزیع محصولات کشاورزی در کشور سریع‌تر رفع شود و به استانداردهای جهانی نزدیک گردید، یادآور شد: در حال حاضر در عرصه جهانی به‌راحتی می‌توان ردیابی کرد محصول خریداری شده کجا تولید و بسته‌بندی شده است و این امر فقط با برچسب‌گذاری امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است اطلاعاتی رسانه‌ای شود افراد مسئول باید اظهار نظر کنند، اظهار داشت: عوامل میکروبی و پاتوژن انسانی از فاضلاب‌ها به گیاه منتقل نمی‌شوند.

فتوحی‌قزوینی در پایان برای اطمینان خاطر اذهان عمومی تأکید کرد: اگر سبزیجات و میوه‌ها را با آب گرم 40 تا 50 درجه برای مدت دو تا سه دقیقه شست‌وشو دهید، عوامل میکروبی و انگلی که روی سطح گیاه می‌نشینند پاک شده و در صورت نیاز می‌توان از مواد ضدعفونی‌کننده نیز استفاده کرد.

گفتنی است، هفته گذشته صحبت‌های محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره موارد متعدد بیماری‌هایی نظیر اسهال و استفراغ پس از خوردن هندوانه‌های ورامین واکنش‌های متعددی را در پی داشت.

وی که از آغاز مذاکرات با فرمانداری ورامین به‌منظور جلوگیری از کاشت سبزی در مزارع جنوب پایتخت خبر داه بود، با تأکید بر اینکه هر نوع محصولی که در مناطق جنوبی شهر تهران کاشته می‌شود به این خاطر که با آب‌های آلوده آبیاری می‌شود، دارای آلودگی است، مدعی شد: هندوانه‌های ورامین نیز مانند سایر میوه و سبزیجاتی که در این منطقه کاشته می‌شوند، دارای آلودگی بوده و خوردن آنها سبب بیماری در افراد می‌شود.


تغذیه محصولات ورامین از فاضلاب کذب محض است

در همین باره مدیر جهاد کشاورزی ورامین با انتقاد از موضع این عضو شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر آلوده بودن هندوانه‌های ورامین گفت: هندوانه‌های ورامین هنوز به‌دست نیامده است، پس چطور یک مسئول پیش از به ثمر نشستن محصول درباره آن اظهار نظر می‌کند.

محمدحسین تاجیک با تأکید بر اینکه محصولات تولیدی در شهرستان ورامین ازجمله سبزی و میوه از چاه آبیاری می‌شود و از سلامت لازم برای عرضه در بازار برخوردار است، خاطرنشان کرد: تغذیه محصولات ورامین از فاضلاب کذب محض است و نباید مسئولان بدون دریافت اطلاعات لازم در این زمینه اظهار نظر کنند./

A-950422-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید