Iranian Agriculture News Agency

کارشناس جامعه‌شناسی محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایانا مدعی شد:

گزارش ملی آب نداریم/ انحصارگرایی سازمان‌ها در ارائه اطلاعات

اگرچه آمارها و مستندات فراوانی درباره آب و بحرانی که گریبانگیر آن شده وجود دارد، اما برخی کارشناسان، تعدد آمارها را یکی از علل اصلی انحراف از هدف واقعی می‌دانند.

گزارش ملی آب نداریم/ انحصارگرایی سازمان‌ها در ارائه اطلاعات


اگرچه آمارها و مستندات فراوانی درباره آب و بحرانی که گریبانگیر آن شده وجود دارد، اما برخی کارشناسان، تعدد آمارها را یکی از علل اصلی انحراف از هدف واقعی می‌دانند.

یکی از کارشناسان جامعه‌شناسی محیط‌زیست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: هنوز طرح جامع و کاملی از موضوع آب در دسترس نیست و نمی‌توان به یک گزارش ملی آب استناد کرد.

مهدی کلاهی با اشاره به اینکه ابتدایی‌ترین مرحله آماده‌سازی برای مدیریت منابع آب، شفافیت در حوزه آماری است، افزود: متأسفانه در حال حاضر، آمارهای فراوانی از طرف بخش‌های مختلف منتشر می‌شود که هرکدام با هم متفاوت بوده و در برخی مواقع حتی تناقض نیز در آنها به چشم می‌خورد.

به گفته وی، اگر قرار است جمعیت کشور افزایش یابد، رویکردها و سیاست‌گذاری‌ها نیز باید در همین راستا بوده و اکنون مهم‌ترین بخش، شناسایی ابعاد متفاوت در حوزه آب است، اما هنوز حتی گفتمانی جدی راجع به موضوع مورد نظر اتفاق نیفتاده و این خلاء تنها مربوط به آب نیست، بلکه تقریباً در تمام بخش‌ها احساس می‌شود.


بعد اجتماعی آب، حلقه مفقوده داستان آب

این کارشناس معتقد است: کشور ما نیاز به ارائه اطلاعات دقیق و خالص دارد تا بر مبنای آنها مطالعات و پژوهش‌های لازم در هر زمینه‌ای انجام شود. ضمن اینکه دسترسی به این اطلاعات، برای هر شخصی مقدور باشد و سازمان‌ها بدانند که وقتی این پژوهش‌ها با پول بیت‌المال فراهم شده، دیگر برای کل جامعه است و نمی‌تواند در انحصار یک شخص یا سازمان خاص باشد.

کلاهی دولت ژاپن را مثال زد و خاطرنشان کرد: در این کشور، تمام اطلاعات گونه‌های خاص و مناطق مختلف را در سایت‌های دولتی منتشر کرده و پس از آن از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مربوطه درخواست می‌شود که درباره این آمار خام، تجزیه و تحلیل و پژوهش انجام گرفته و مشکلات احتمالی را حل کنند، اما متأسفانه در ایران اینگونه نبوده و بیشتر دانشگاه‌ها برای انجام پژوهش، همه کارها را از صفر شروع می‌کنند؛ ازجمله تحقیق درباره بحران آب. اتفاقاً یکی از دلایل چندگانگی آمارها همین موضوع است.

وی در پایان اظهار داشت: مسئولان نباید داستان آب را تنها به مباحث سیاسی و امنیتی گره بزنند؛ در صورتی که بعد اجتماعی، از مهم‌ترین زوایای آن است که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود./

V-950423-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید