Iranian Agriculture News Agency

در نخستین جشنواره کشوری گیلاس در اشنویه عنوان شد:

ایران سومین تولید کننده گیلاس در جهان

نخستین جشنواره کشوری گیلاس با هدف شناساندن پتانسیل های شهرستان اشنویه در بخش باغی، با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، تعدادی از گردشگران داخلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی از نقاط مختلف کشور،در یکی از باغ های گیلاس این شهرستان برگزار شد.

ایران سومین تولید کننده گیلاس در جهان


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، انور حسینی مدیر جهاد کشاورزی اشنویه در این جشنواره با بیان اینکه شهرستان اشنویه به پایتخت و شهر گیلاس در کشور مشهور است، اظهارکرد: در این شهرستان 274 هکتار باغ گیلاس وجود دارد که از این میزان 136 هکتار بارور و مابقی غیربارور است که در فصل برداشت سالانه بیش از 10 هزار نفرروز در این باغات مشغول به کار می شوند .

حسینی ادامه داد: سالانه بیش از یکهزار تن گیلاس با میانگین برداشت 8 تن در هکتار در این شهرستان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود که این میزان تولید با مدیریت صحیح به بیش از10 تن در هر هکتار هم می تواند افزایش یابد .

وی تصریح کرد: این شهرستان با توجه به آب و هوای مستعد و زمین های حاصلخیز یکی از قطب های مهم تولید گیلاس در کشور محسوب می شود .

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه بیان کرد: مهمترین ارقام گیلاسی که در اشنویه تولید می شود، شامل خوشه ای، زرد دانشکده، تکدانه مشهد، صورتی، سفید و گیلاس معمولی است که در این میان ارقام خوشه ای و تک دانه سیاه بیشترین میزان سطح باغ های این شهرستان را به خود اختصاص داده است .

ایران سومین تولید کننده گیلاس در جهان

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سازمان خواربار جهانی کشاورزی ، ( FAO) ایران با تولید سالیانه حدود 200 تا 260 هزار تن در سال به عنوان سومین تولید کننده این محصول در جهان محسوب می شود .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جشنواره با اشاره به ظرفیت های گردشگری این استان گفت: در سال جاری 600 هزار گردشگر خارجی و داخلی از پایانه های مرزی و داخلی وارد استان آذربایجان غربی شده اند .

حسین امامی اظهار کرد: برگزاری جشنواره هایی چون گیلاس، انگور، جام حسنلو و دریاچه ارومیه نقش مهمی در جذب گردشگر و توسعه و رونق این صنعت در استان و شهرستان هایی چون اشنویه دارد.

وی ادامه دارد: دولت با در اختیار قرار دادن تمام امکانات از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می کند تا در طرح های بخش گردشگری استان مشارکت کنند .

فرماندار اشنویه نیز در این جشنواره ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این جشنواره گفت: اهداف جشنواره گیلاس در اشنویه، معرفی چهره واقعی، ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و نیز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در این شهرستان است .

اسعد خضری اضافه کرد: اشنویه چهره ای کشاورزی دارد و وجود فرهنگ بسیار غنی در میان مردم ییلاقات و مناطق کوهستانی و طبیعت بکر آن می تواند زمینه بسیار مناسبی را برای سرمایه گذران بخش خصوصی فراهم کند .

وی در ادامه از تکمیل مقدمات احداث یک واحد تولیدی فرآوری محصولات باغی در اشنویه نیز خبر داد و گفت: اقدامات اولیه اجرای این طرح به پایان رسیده و به زودی با مشارکت بخش تعاونی باغداران این شهرستان، احداث آن آغار می شود .

در این جشنواره جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، تعدادی از گردشگران داخلی از نقاط مختلف کشور، سرمایه گذاران بخش خصوصی و اقشار مختلف مردم از جمله صاحبان باغ های گیلاس این شهرستان حضور داشتند ودر خاتمه از باغداران نمونه این شهرستان با اهدای هدایایی تجلیل شد .

در حاشیه برگزاری این جشنواره، نمایشگاهی از محصولات باغی، صنایع دستی منطقه و غذاهای سنتی و محلی نیز برای مهمانان برپا شده بود .

محصول گیلاس تولیدی در اشنویه همه ساله علاوه بر تامین بخشی از نیاز بازار مصرف داخلی، به کشورهای آسیای میانه، عراق، ترکیه و ارمنستان نیز صادر می شود .

شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه باعث شده تا این محصول طرفداران و مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور داشته باشد .

کیفیت بالای گیلاس اشنویه از گذشته های دور مورد توجه سیاحان و مورخانی چون ابن حقل و یاقوت حموی و حمدالله مستوفی بوده که در نوشته های خود از طعم و عطر گیلاس اشنویه بسیار گفته و اشنویه را شهر گیلاس نامیده اند .

گیلاس از نظر پزشکی خاصیت آرام بخش دارد و مصرف تازه خوری آن باعث ضدعفونی دستگاه گوارش و دفع سموم از بدن می شود .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید