Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

از کشت برنج در استان فارس حمایت نخواهیم کرد

برنج محصول کشورهایی مانند اندوزی، تایلند و هند است که میانگین بارندگی بالای هزار میلیمتر دارند و در کشور ما کشت این محصول فقط در استان های شمالی امکان پذیر است.

از کشت برنج در استان فارس حمایت نخواهیم کرد


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، محمد مهدی قاسمی در دیدار با بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و بسیج رسانه با عنوان این مطلب که 50 در صد از بخش اشتغال استان، کشاورزی است افزود: به دلیل اقلیم خاص استان، مردم به سمت کشاورزی روی آورده و از این راه ارتزاق می کنند ولی از گذشته بر مبنای اقلیمی برنامه ریزی مناسبی انجام نشده است .

وی با بیان این که بیشترین آب مصرفی در تمام دنیا مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: در بعضی موارد دیده شده که 90 در صد آب مصرفی را به کشاورزان نسبت می دهند در حالی که تنها 70 در صد از آب مصرفی مشمول کشاورزان است و خرابی و تجهیز نبودن مسیر آبی و لوله ها را بر عهده کشاورز قرار می دهند و باید از جایی را که آب تحویل کشاورز داده شود، محاسبه کرد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه به وظیفه مند بودن جهاد کشاورزی در زمینه های زراعت، دام و طیور، بیماری های گیاهی و دامی، اشاره کرد و گفت: به حجم زیاد کار این سازمان اشاره کرد و بیان داشت: بحث های چالشی در بخش کشاورزی، تنظیم بازار، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و حتی صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز از وظایف سازمان جهاد کشاورزی بوده و این نشان دهنده زحمات فراوان کارکنان در این سازمان است.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنانش با تاکید بر این که از کشت برنج هیچ گونه حمایتی نخواهیم کرد، عنوان نمود: برنج محصول کشورهایی مانند اندوزی، تایلند و هند می باشد که میانگین بارندگی2.5 متر دارند، و در کشور ما کشت این محصول فقط در استان های شمالی امکان پذیر می باشد .

قاسمی خط قرمز این سازمان را بهره وری آب دانست و خاطر نشان کرد: استراتژی سازمان جهاد کشاورزی فارس، سوق دادن کشاورزی به سمت گیاهان دارویی می باشد که نوعی کشت و کار جدید است و البته در این راستا ابتدا باید بازار آن را فراهم کرد که بتوان کشت سفارشی داشت هم چنین در جهت مصرف بهینه آب به دنبال اجرای جهاد گلخانه ای می باشیم زیرا که هدف ما کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد است که به نوعی به بهره وری آب برسیم .

وی خاطر نشان کرد: با تغییر کاربری های غیر مجاز به شدت مقابله می کنیم و طی دو سال گذشته آمار تغییر کاربری کاهش چشمگیری داشته است ولی در این مورد تنها دستور و مخالفت سازمان کار ساز نیست زیرا این مسایل در کمیسیون مطرح می شود .

قاسمی در پایان اظهار داشت: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی فارس، آگاه سازی مردم است که ثابت شده است این روش نسبت به روش های قهری، پایدارتر است .

وی با بیان اینکه شاید در مواقعی دلهره وجود نیترات در سبزی‌ها ما را فرا گیرد، افزود: با پیاده‌سازی این طرح در استان فارس مصرف ‌کنندگان ضمن دانستن ویژگی‌های استاندارد درج ‌شده روی برچسب محصولات می‌توانند با خیال راحت مواد غذایی را به مصرف برساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید