Iranian Agriculture News Agency

در جریان بازدید حجتی از مرکز جهاد کشاورزی اله‌یارخانی از توابع کرمانشاه عنوان شد:

رونمایی از طرح نظام نوین ترویج و نظارت بر مزارع هر پهنه/ تهیه بانک اطلاعاتی از تعداد واقعی بهره‌برداران و افزایش دسترسی به اینترنت

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مرکز جهاد کشاورزی اله‌یارخانی از توابع شهرستان کرمانشاه که به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در تأمین نیاز غذایی جامعه و خودکفایی در این بخش باید از ظرفیت‌های کشاورزی بهره‌گیری شود.

رونمایی از طرح نظام نوین ترویج و نظارت بر مزارع هر پهنه/ تهیه بانک اطلاعاتی از تعداد واقعی بهره‌برداران و افزایش دسترسی به اینترنت

همزمان با سفر حسن روحانی و کاروان تدبیر و امید به استان کرمانشاه، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مرکز جهاد کشاورزی اله‌یارخانی از توابع شهرستان کرمانشاه که به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مسئولان کشوری و محلی در این مرکز انجام شد، گفت: در تأمین نیاز غذایی جامعه و خودکفایی در این بخش باید از ظرفیت‌های کشاورزی بهره‌گیری شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، محمود حجتی با اشاره به اینکه در دهه گذشته (سال‌های 83 تا 84) در تولید گندم کشور به خودکفایی رسیده‌ایم، افزود: متأسفانه با برنامه‌هایی که در دهه گذشته و قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید اجرا شد خودکفایی در تولید گندم از دست رفته و به یک وارد کننده گندم تبدیل شده و حدود شش میلیون تن گندم به کشور وارد می‌شد، اما تمهیدات، برنامه‌ریزی و جهت‌گیری درست دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر باعث شده واردات گندم به‌شدت کاهش یافته و در این سه سال اخیر به مرز خودکفایی در تولید گندم و قطع واردات نزدیک شده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی شده بیش از 10 میلیوت تن گندم در کشور خریداری شود، خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که امسال حتی مازاد بر نیاز مصرف کشور گندم تولید و ذخیره‌سازی شود.

حجتی با بیان اینکه در سه ساله اخیر برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید گندم و رهایی از وابستگی به واردات این محصول متمرکز شده است، تصریح کرد: با حمایت‌های دولت امیدواریم نه‌تنها نیاز داخل به گندم را تأمین کنیم حتی ظرفیت تبدیل شدن به یک صادرکننده گندم به کشورهای دیگر را داشته باشیم.

وی استان کرمانشاه را یکی ازمراکز پایلوت اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در کشور معرفی کرد و ادامه داد: طرح‌ها و برنامه‌های بخش کشاورزی باید هدفمند و پایدار باشند و به نتیجه قابل قبولی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به امکانات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور یادآور شد: باید از مواهب الهی، پتانسیل‌ها و منابع در بخش کشاورزی به‌درستی استفاده کنیم.

حجتی با بیان اهمیت بکارگیری کارشناسان بخش کشاورزی در راستای افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی و افزایش درآمدکشاورزان تأکید کرد: طرح نظام نوین ترویح باعث تعامل بیشتر کشاورزان و کارشناسان در بخش‌های مختلف کشاورزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید از کارشناسان بخش کشاورزی در راستای افزایش تولیدات کشاورزی به‌خوبی بهره‌گیری شود، اظهار داشت: بنده از ابتدا نیز به تقویت بنیه کارشناسی و اجرایی مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و ارتباط نزدیک کارشناسان با بهره برداران این بخش اعتقاد داشتم و طرح نظام نوین ترویج نیز در همین راستا بوده و این رویکرد با جدیت باید پیگیری شود.

حجتی با بیان اینکه حضور کاروان تدبیر و امید در استان کرمانشاه یک فرصت است، افزود: این سفر منشاء خیر و برکت برای استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با هدف افزایش ضریب پوشش فعالیت‌های ترویجی، انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بخش تولید و ارتقای دانش و مهارت‌های فنی و مدیریتی بهره‌برداران بخش کشاورزی آغاز شد.

خسرو شهبازی شناسایی استعدادها، ظرفیت‌ها و مشکلات موجود پهنه در راستای کشاورزی پایدار، گردآوری اطلاعات ظرفیت تولیدی و ترسیم فعالیت‌های کشاورزی یک پهنه و تهیه بانک اطلاعاتی جهت سطح مزارع، نوع محصولات، اولویت‌بندی محصولات غالب، تعیین شاخص‌های عملکردی محصولات پهنه، در نهایت دستیابی به الگوی کشت پهنه را از دیگر اهداف اجرای طرح نظام نوین ترویج بیان کرد.

وی همچنین افزود: از دیگر اهداف طرح نظام نوین ترویج تعیین اولویت­ های محصولی - موضوعی و تدوین برنامه عملیاتی پهنه به تفکیک موضوع و محصول، تعیین نیازهای حمایتی (نهاده‌ها، ماشین‌آلات و...) و نیازهای آموزشی ترویجی در هر پهنه و اجرای برنامه و سیاست‌های مصوب در سطح پهنه و دریافت مشکلات و مسائل فنی پهنه و اقدام به حل آنها از طریق ارتباط با کارشناسان معین هر شهرستان به‌عنوان رابطان با بخش تحقیقات، اجرا، شبکه دانش و اطلاعات کشاورزی است.

شهبازی خاطرنشان کرد: طرح نظام نوین ترویج در 14 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش 86 دهستان و 52 مرکز جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اجراء شده که 513 کارشناس مسئول پهنه اقدام به مدیریت 513 پهنه تولیدی کرده که به‌طور متوسط هر کارشناس پهنه پنج روستا را پوشش داده و به‌طور متوسط هر کارشناس پهنه 210 نفر بهره‌بردار را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

وی ازجمله برنامه‌های استان کرمانشاه را در راستای طرح نظام نوین ترویج را تهیه لباس فرم و کارت شناسایی برای کارشناسان مسئول پهنه، معرفی رسمی کارشناسان مسئول پهنه توسط رئیس مرکز به بخشداران، اعضای شورای اسلامی، دهیاران، کشاورزان روستاهای پهنه، انتخاب رابطان تحقیقاتی و اجرایی یا کارشناسان معین (هسته‌های تصمیم‌گیری) مراکز جهاد کشاورزی، انتخاب رابطان تحقیقاتی و اجرایی یا کارشناسان معین (هسته‌های تصمیم‌گیری) مراکز جهاد کشاورزی برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: از هر مرکز شش نفر کارشناس معین تا حد امکان با تخصص و رشته تحصیلی مرتبط در زیربخش‌های آموزش و ترویج، زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، آب و خاک و دام و طیور، تعیین شده که امور در سطح مراکز تخصصی‌تر و ارتباط کارشناسان معین با واحد مرتبط در سطح شهرستان و کارشناسان موضوعی کارآمدتر شده است.

شهبازی تهیه بانک اطلاعاتی از تعداد واقعی بهره‌برداران و افزایش دسترسی به اینترنت در مراکز را از مهم‌ترین دستاورد فعالیت پهنه‌بندی برشمرد و تصریح کرد: دستیابی به اطلاعات واقعی از بهره‌برداران و همچنین بررسی وضعیت اینترنت مراکز و برنامه‌ریزی برای مراکزی که مشکل زیرساختی به‌منظور استفاده از خدمات اینترنتی انجام شده که این کار منجر به شناسایی تمامی بهره‌برداران در پهنه‌ها و ثبت در سامانه جامع پهنه‌بندی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 99 درصد از اهداف تحقق یافته است، یادآور شد: خلاقیت‌هایی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان استان کرمانشاه در راستای اجرای نظام نوین ترویج انجام شده ازجمله رونمایی از این طرح با حضور استاندار و سایر مسئولان استانی به‌منظور معرفی، ارائه کلیات و اهمیت طرح نظام نوین و معرفی طرح و بیان اهمیت آن در جلسات متعدد استانی به منظور بیان اهمیت موضوع برای استاندار و سایر مسئولان استان را می‌توان نام برد.

شهبازی تأکید کرد: 24 نفر از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و مؤسسه دیم سرارود با این طرح همراه شده و در هفته یک روز کاری خود را به حضور در مراکز اختصاص داده‌اند.

وی تعیین جایگاه و معرفی طرح به‌منظور جلب نظر برنامه‌ریزان استانی با هدف اصلی جذب اعتبارات برای تجهیز مراکز، هویت‌بخشی و اهمیت جذب ناظران در ارتقاء کمی و کیفی تولید، تهیه و چاپ خبرنامه نظام نوین و تدوین و تهیه گزارش 9 ماهه روند عملیاتی شدن نظام نوین ترویج کشاورزی را از دیگر ابتکارات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در راستای اجرای مناسب نظام نوین ترویج برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهم‌ترین مصادیق اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی در این استان را نظارت بر مزارع هر پهنه توسط کارشناسان مراکز - به نحوی که از 15 اسفندماه تا پایان زمان برداشت مراکز حتی روزهای تعطیل (ایام نوروز و تعطیلات رسمی و...) آماده خدمت رسانی به بهره‌برداران باشد- اعلام کرد.

شهبازی سایت تله سن مادر، استفاده از تلفن همراه به‌منظور ثبت اطلاعات بهره‌برداران، طراحی کارت ویژه دریافت سوخت و برنامه‌ریزی به‌منظور مدیریت مناسب ارائه خدمات سوخت به بهره‌برداران، ارائه برنامه توسعه بلندمدت مرکز جهاد کشاورزی (20 ساله)، کشت کلزا به روش سقوط آزاد به وسیله بذرکار دیمی و آبی 21 ردیفه، بازمهندسی مراکز جهاد کشاورزی از نظر محل استقرار و ایجاد مراکز و شعب جدید، احصاء و شناسایی مشکلات در بخش کشاورزی هر پهنه توسط کارشناسان، دستیابی به نقشه کامل از دهستان با مشخص شدن محدوده هر پهنه، مدیریت صحیح در مبارزه با آفت سن غلات و مبارزه بیولوژیک در سطح پهنه‌ها را مهم‌ترین مصادیق اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی در این استان بیان کرد.

وی در پایان از 60 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و معاونت مؤسسه تحقیقات دیم سرارود، بسته‌های آموزشی و ترویجی و بارگذاری 62 عنوان نشریه و بروشور تولید شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در سامانه ترویج کشاورزی را ازجمله فعالیت‌های این سازمان در نظام نوین ترویج بیان کرد./





انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید