Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران عنوان کرد:

جابه‌جایی محصولات صادراتی کشاورزی در لنج‌های با قدمت ده‌ها ساله/ صدور غیرمتعارف 90 درصد هندوانه و 40 درصد خربزه فله‌ای

ممنوعیت صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی که قرار بود در ابتدای تابستان سال جاری آغاز شود، از ابتدای مردادماه امسال اعمال خواهد شد.

جابه‌جایی محصولات صادراتی کشاورزی در لنج‌های با قدمت ده‌ها ساله/ صدور غیرمتعارف 90 درصد هندوانه و 40 درصد خربزه فله‌ای


ممنوعیت صادرات فله‌ای محصولات کشاورزی که قرار بود در ابتدای تابستان سال جاری آغاز شود، از ابتدای مردادماه امسال اعمال خواهد شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به صادرات فله‌ای برخی اقلام صادراتی همچون هندوانه و خربزه و صادرات در بسته‌بندی‌های نامتعارف محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز گفت: متأسفانه این نوع صادرات منجر به ضایعات 15 درصدی در مبداء و همین میزان ضایعات در مقصد می‌شود که در نهایت علاوه بر هزینه‌بر بودن، منجر به از دست دادن بازار به خاطر عدم کیفیت و همچنین زیر سؤال رفتن تولیدات ما می‌شود.

سیدرضا نورانی با بیان اینکه حجم بالای ضایعات محصولات کشاورزی در کشور ما نشان از عدم توجه ما به این محصولات و کم‌ارزش جلوه دادن آنها در سطح جهانی دارد، افزود: با توجه به بحران آب موجود در کشور، از مسائلی که ضربه بیشتری در رویارویی با این معضل به ما وارد می‌کند، صادرات فله‌ای و بسته‌بندی‌های نامتعارف است.

وی خاطرنشان کرد: در نشست‌های برگزارشده بین اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به این نتیجه رسیدیم که صادرات فله‌ای را ممنوع اعلام کنیم و پس از بررسی‌های صورت‌گرفته قرار بر این شد که این ممنوعیت از ابتدای تابستان سال جاری اعمال شود که به دلایلی یک ماه به تأخیر افتاد و ممنوعیت صادرات فله‌ای از ابتدای مردادماه اعمال خواهد شد.

نورانی ادامه داد: هم‌اکنون 90 درصد هندوانه و 40 درصد خربزه فله‌ای و قسمت اعظمی از محصولات سیب‌زمینی و پیاز در بسته‌بندی‌های نامتعارف صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار ممنوعیت صادرات فله‌ای، بحث استانداردسازی تولید و صادرات محصولات کشاورزی با بسته‌بندی‌های مناسب و برنامه‌ریزی پیش خواهد رفت، تصریح کرد: هم‌اکنون برخی از کالاهای ما در لنج‌هایی با قدمت چندین ده‌ساله جابه‌جا می‌شوند که امروز در هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران یادآور شد: برای دستیابی به موفقیت در بازار صادرات محصولات کشاورزی، باید بتوانیم شناورهای صادراتی را به سردخانه و یخچال مجهز کنیم تا هزینه‌های صورت‌گرفته برای تولیدات ما به هدر نرود.

نورانی با بیان اینکه تنها عایدی ما از صادرات محصولات بی‌کیفیت و ناسالم، ضرر و زیان است، تأکید کرد: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی منظم در بازارهای هدف حضور به هم رسانیم و در عرصه رقابت شرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید به سمت "اقدام" و "عمل" پیش برویم، اظهار داشت: توسعه صادرات بدون تجهیزات کارآمد روز امکان‌پذیر نیست.

نورانی همچنین گفت: در دهه‌های 60 و 70 شمسی انتقال‌های هوایی ما به شهرهای لندن، آمستردام، فرانکفورت، هامبورگ و... به‌خوبی صورت می‌گرفت، اما با تحریم‌ها ایجادشده و فرسوده شدن وسایل نقلیه هوایی، از تعطیلی انتقال هوایی ما یک دهه می‌گذرد.

وی در ادامه افزود: به‌دلیل مشکلات مکانیزاسیون، به‌روز نبودن ماشین‌آلات سورتینگ، مجهز نبودن و بسته‌بندی‌های سنتی نتوانستیم آنچنان که باید از فرصت پیش‌آمده در بازار روسیه استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با تجهیز صادرکنندگان حرفه‌ای علاوه بر افزایش تولید و صادرات، اشتغال‌زایی و ارزآوری را نیز افزایش دهد.

نورانی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند تنها با بهره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و اعطای وام به صادرکنندگان کمک کند، ادامه داد: ما به صادرات جدی نگاه نکرده‌ایم، در صورتی که پتانسیل ما برای صادرات با توجه به رتبه‌های برتر تولیدات‌مان در جهان بیش از این است.

وی با بیان اینکه دولت باید به زیرساخت‌ها و ترمیم آنها بیاندیشد، تصریح کرد: در حال حاضر انتقال هوایی و دریایی ما تعطیل است و در بندر بوشهر به بهانه مقرون به صرفه نبودن، کاری صورت نمی‌گیرد.

نورانی یادآور شد: محموله‌های صادراتی ما که می‌توانند یک روزه از راه دریایی به مقصد برسند، برای طی مسیر و رفتن به یک کشور ثالث مانند امارات، 12 روز در راه هستند که رفع این معضل نیازمند یک مدیریت متشکل از تصمیم‌گیرندگان صادراتی است.

وی تأکید کرد: مدت‌زمان دستیابی به مدارک صادراتی در تمامی دنیا کمتر از یک روز و در زیر یک سقف صورت می‌گیرد، اما صادرکنندگان ما برای اخذ مجوزها با تقبل هزینه‌های سنگین چندین روز درگیر هستند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه اگر قرار است تورمی در بخش صادرات باشد، باید در کنار آن افزایش نرخ ارز دیده شود، اظهار داشت: اشکال در این است که تصمیم‌گیری‌های ما وارداتی است، نه صادراتی؛ در حالی که باید صادرات‌محور شویم و در هر شهری صدای تولید به گوش برسد.

نورانی همچنین گفت: در دنیا به حمل هوایی یارانه تعلق می‌گیرد و ما به‌دلیل عدم توانایی در انتقال مناسب، بازارهای اروپایی را از دست داده‌ایم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیرنده اصلی در این زمینه وجود ندارد و این امر منجر به تعطیلی بندر بوشهر در چهار سال گذشته شده است، افزود: باید قبول کنیم که ما در برخی موارد، خودتحریمی داریم./

A-950429-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید