Iranian Agriculture News Agency

یکی از مشاوران بازیافت آب آمریکا در دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد:

بازیافت آب؛ فرآیندی خطرناک، اما امکان پذیر/ راه‌اندازی موفق خط تولید آب بازیافتی در استرالیا، با به صدا درآمدن آژیر خشکسالی

مشاور بازیافت آب در آمریکا امروز در جریان سخنرانی خود در دانشگاه شریف تهران گفت: می‌توان از آب بازیافتی استفاده کرد، اما باید نظارت‌های کنترلی و مراقبتی را در این راستا جدی گرفت.

بازیافت آب؛ فرآیندی خطرناک، اما امکان پذیر/ راه‌اندازی موفق خط تولید آب بازیافتی در استرالیا، با به صدا درآمدن آژیر خشکسالی

مشاور بازیافت آب در آمریکا گفت: می‌توان از آب بازیافتی استفاده کرد، اما باید نظارت‌های کنترلی و مراقبتی را در این راستا جدی گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، یکی از مشاوران بازیافت آب آمریکا در دومین نشست کارگاه مدیریت آب در دانشگاه صنعتی شریف افزود: کیفیت‌های گوناگونی برای آب بازیافتی وجود دارد که باید مراقب بود این درجه‌بندی تا آخرین مرحله مصرف رعایت شده و سلامت انسان‌ها را به خطر نیاندازد.

بهمن شیخ با طرح این پرسش که آب بازیافتی چیست، خاطرنشان کرد: تمام آب‌ها قابل بازیافت هستند، زیرا چرخه آب از زمان‌های طولانی در طبیعت ادامه داشته و آبی که هم‌اکنون در اختیار ما است، از بدن اجداد انسان‌ها و حتی دایناسورها عبور کرده است. بنابراین بازیافت یعنی کوتاه کردن مدت‌زمان لازم چرخه آب! این فرآیند می‌تواند مصنوعی نیز انجام شده و دستگاه‌های مربوطه آن را پشتیبانی کنند. به بیان ساده‌تر، انسان با تقلید از طبیعت، آب را در زمان کوتاه‌تر بازیافت می‌کند.

وی با بیان اینکه ادامه داد: این عمل در بسیاری از کشورها انجام می‌شود ادامه داد؛ به‌عنوان مثال ژاپن با وجود اینکه مشکل خاصی از نظر تأمین منابع آبی ندارد، اما حجم زیادی از فاضلاب خود را بازیافت می‌کند؛ دلیل آن هم این است که ژاپن شهرهای متراکمی داشته و قانون جدید، ساختمان‌های تازه‌تأسیس را ملزم به تصفیه فاضلاب تولیدی خودشان می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، موارد دیگری را می‌توان در استرالیا و در پی دوره 11ساله خشکسالی، مشاهده کرد. در این کشور به محض به صدا درآمدن آژیر خشکسالی به سرعت کارخانه‌های تصفیه آب و ایجاد خط تولید آب بازیافتی راه‌اندازی شد تا اینکه موفق به گذر از این دوران شدند.

شیخ معتقد است: کشورهایی که ذخایر نفت قابل توجهی دارند، می‌توانند در ساخت تأسیسات این‌چنینی پیش رو باشند و برای آبیاری مزارع، باغ‌ها و صیفی جات از این نوع آب استفاده کنند؛ کشور نامیبیا نیز 50 سال پیش با استفاده از اوزون، آب دورریختنی را تصفیه کرد و اکنون به جایی رسیده است که از آب بازیافتی در قسمت‌های گوناگون استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: آب بازیافتی می‌تواند درجات و کیفیت‌های گوناگونی داشته باشد. معمولاً مصرف‌کنندگان آب شرب تصور درستی از این موضوع نداشته و به اشتباه فکر می‌کنند که این آب نمی‌تواند قابل نوشیدن باشد، در حالی که اگر مراحل تصفیه و فیلترینگ به اندازه کافی و با دقت صورت گیرد، این آب هیچ تفاوتی با آب آشامیدنی ندارد؛ کمااینکه فضانوردان نیز از آب بازیافتی فاضلاب در سفرهای طولانی استفاده می‌کند.

شیخ در پایان تاکید کرد: اما باید دقت کرد آب بازیافتی که قرار است برای مزارع یا آبیاری فضای سبز استفاده شود، با آب لوله‌کشی نوشیدنی تداخل نداشته باشد و باید کاملاً مجزا باشد؛ بنابراین حفظ سلامت شهروندان و حتی کارگرانی که با این آب در ارتباط هستند، بسیار مهم‌تر از استفاده و صرفه‌جویی از آن است، به همین دلیل تا سلامت انسان‌ها تضمین نشود، بهتر است آب بازیافتی تولید نشده و فاضلاب دور ریخته شود./

V-950429-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید