Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده به ایانا خبر داد:

صادرات سه میلیون رأس دام سبک و 50 هزار رأس دام سنگین تا پایان سال برای خروج از انباشتگی

اگرچه این روزها تولیدکنندگان گوشت قرمز، شرایط سختی را می‌گذرانند، اما باز شدن راه صادرات بهترین راهکاری است که می‌تواند در حل مشکل بازار، به فعالان بخش‌خصوصی کمک کند.

صادرات سه میلیون رأس دام سبک و 50 هزار رأس دام سنگین تا پایان سال برای خروج از انباشتگی

خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

" صادرات دام زنده از دو روز پیش آزاد شد " این تیتر خبری بود که یک هفته بعد از تعطیلات عید، در ایانا منتشر شد و کمی امید را در دل تجار و مهم‌تر از آن تولیدکنندگان دام، زنده کرد. اما بنا به دلایلی که ذکر آن در این خبر نمی‌گنجد، این صادرات افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرد که در نهایت به نفع بازار نبود. در نتیجه انباشتگی گریبان واحدهای تولیدی را گرفت و دست آنها را از نقدینگی برید.

در همین راستا، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: اگر قرار است بازار به تعادل برسد و انباشتگی کاهش یابد، حداقل باید دو میلیون و 500 هزار رأس دام سبک و 40 تا 50 هزار رأس دام سنگین تا پایان سال جاری از کشور صادر شود.

منصور پوریان، با اشاره به کمبود منابع آبی، کاهش سطح مراتع و نبود کشش بازار داخلی برای دام زنده افزود: به همین دلیل، لازم است هرچه سریع‌تر برنامه‌ای برای گسترش صادرات طرح‌ریزی کرده و با همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدامات مؤثری در این زمینه انجام گیرد. البته معاونت امور دام، در حد توان یاری‌گر صادرات بوده، اما لازم است که سازمان دامپزشکی، هماهنگی بیشتری با تجار داشته باشد.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، حدود یک ماه پیش سازمان دامپزشکی، طرح جدیدی مبنی بر ارائه برنامه جابه‌جایی وضع کرد. طبق این طرح، صادرکنندگان برای هر کامیونی که دام زنده را حمل می‌کند، باید برنامه‌ای مشخص داشته باشد که شامل مشخصات راننده، شماره ماشین، مبدا، مقصد و غیره است.

پوریان ادامه داد: هر تاجری به ازای برنامه صدور هر ماشین، مجبور است 200 تا 250 هزار تومان به شرکت حمل‌ونقل بپردازد؛ بنابراین یک هزینه اضافی در این راستا به وجود آمده که به ضرر تولید است، در حالی که جابه‌جایی‌های بین‌شهری، نیازی به چنین برنامه‌ای ندارد.

وی در پایان معتقد است: با اقداماتی که سازمان دامپزشکی، در زمینه صادرات وضع می‌کند، نمی‌توان امید چندانی به ادامه روند صادرات داشت./

V-950430-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید