Iranian Agriculture News Agency

برای نظارت بر سلامت خاک و رشد محصولات کشاورزی؛

پروژه های کشاورزی هند زیر ذره‌بین پهپادها می‌روند

هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در بخش کشاورزی و برای نظارت بر رشد محصول و سلامت خاک در هند به‌کار گرفته می‌شوند.

پروژه های کشاورزی هند زیر ذره‌بین پهپادها می‌روند


هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در بخش کشاورزی و برای نظارت بر رشد محصول و سلامت خاک در هند به‌کار گرفته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از وب‌سایت softweb ، شورای تحقیقات کشاورزی هند ( ICAR ) از طریق مؤسسه تحقیقات کشاورزی هند ( IARI ) تحت یک پروژه تحقیقاتی مشترک در حال توسعه نمونه اولیه هواپیماهای بدون سرنشین است که می‌تواند با استفاده از سیستم مونیتورینگ، سلامت خاک و محصولات کشاورزی را با استفاده از سنجش کنترل از راه دور ابرطیفی ( Hyperspectral Remote Sensing : HRS ) به انجام برساند. سنجش از راه دور ابر طیفی، تکنولوژی به نسبت جدید طیف‌سنجی تصویربرداری است که با توجه به تشخیص و شناسایی مواد معدنی، پوشش گیاهی و مواد که توسط انسان ساخته شده کار می‌کند. این تکنولوژی همچنین می‌تواند با فناوری‌های ماهواره‌ای برای کاربردها در مقیاس بزرگ به‌کار رود.

نام این پروژه SENSAGRI است که مخفف شده Sensor based Smart Agriculture (حسگر مبتنی بر کشاورزی هوشمند) است. در این پروژه شش مؤسسه از انستیتوهای کشاورزی و فناوری اطلاعات مشارکت دارند که توسط مراکز زیر حمایت مالی می‌شوند:

- اکادمی تحقیقات فناوری اطلاعات Information Technology Research Academy (ITRA)

- دپارتمان الکترونیک و فناوری اطلاعات Department of Electronics and Information Technology (DEITY)

- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات Ministry of Communication and Information Technology (MCIT)

- شورای تحقیقات کشاورزی هند of Agricultural Research Indian (ICAR)

سودارشان باگات ( Sudarshan Bhagat )، وزیر دولت در بخش کشاورزی و رفاه کشاورزان در مجلس گفت: "فناوری هواپیماهای بدون سرنشین توانایی دارد تا اطلاعات را از مزرعه‌های کشاورزی جمع‌آوری کند و در زمان واقعی ( Real Time )، ارسال کند."

وی افزود: "این قابلیت می‌تواند به نفع بخش کشاورزی در مقیاس منطقه‌ای یا محلی برای ارزیابی زمین و محصول سالم استفاده شود. همچنین برای نوع و شدت خسارت پس از حادثه، مدیریت پس از بحران و برآورد پرداخت خسارت در طرح بیمه محصولات، کاربرد دارد."

پروژه SENSAGRI ، خدمات پیشرفته‌ای برای عملکرد بهتر در کشاورزی ارائه می‌دهد که می‌تواند به عملکرد بهتر روی زیست‌توده*، تغییر کشت، آبیاری و برداشت محصول تأثیرگذار باشد، اما دانشگاهی که درگیر این پروژه است، دانشگاه فناوری دهلی است.

دایویا سانگهی Divya Sanghi) )، پژوهشگر پروژه در دانشگاه فناوری دهلی، می‌گوید: در حال حاضر روی طرحی سفارشی با چند بال چرخان برای سنجش از راه دور از خاک و محصولات کشاورزی کار می‌کند. همچنین تجزیه و تحلیل مورد نیاز در حوزه کشاورزی بر اساس مشخصات یک مینی پهپاد بال‌ثابت را در دستور کار دارد.

وی می‌افزاید: "با این حال چند شرکت خصوصی در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین مشابه هستند، اما فناوری ما بسیار پیشرفته‌تر خواهد بود. چراکه قرار است با فرستادن این هواپیما به منطقه وسیعی در یک زمان بسیار کم، نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیل با هزینه بسیار کم انجام شود."

در این طرح، کشاورز با استفاده از تجزیه و تحلیل از راه دور همچون ارزیابی رطوبت خاک برای توسعه محصول دارای پتانسیل برای کاهش هزینه ورودی و افزایش بازده، ارزیابی پوشش گیاهی، قادر به تجزیه و تحلیل سود و زیان خود خواهد بود و این تجزیه و تحلیل با هواپیمای بدون سرنشین مبتنی بر سیستم ماهواره‌ای انجام می‌شود.

پهپادها برای نظارت بر محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و می‌تواند به کشاورزها در مدیریت آب و مصرف کود شیمیایی کمک کنید. آنها می‌توانند داده‌های هوایی را دریافت کنند و کشاورزها با استفاده از آنها می‌توانند، عملکرد، ارزیابی سلامت محصول و پوشش علف هرز را پیش‌بینی کنند و شاید مهم‌تر از همه وقتی موضوع پایداری محیط زیست به میان می‌آید بتوانند به میزان آب مصرفی و توزیع کود شیمیایی و کاربردهایش نظارت داشته باشند./


ترجمه: فرحناز سپهری

منبع: وب‌سایت softweb


*زیست‌توده یکی از منابع مهم انرژی‌های تجدیدشونده هستند و به هر موجود زنده که قابلیت رشد و نمو داشته گفته می‌شود و شامل جنگل‌ها، اجزا گیاهان، برگ‌ها، موجودات زنده اقیانوس‌ها، زائدات حیوانی، پسماندهای شهری و غذایی و... می‌شوند. این مواد قابلیت ذخیره انرژی در خود را دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید