Iranian Agriculture News Agency

حال این روزهای صادرات مواد غذایی


صنایع غذایی حجم وسیعی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است اما باید در دوران تقویت روابط تجاری با کشورهای مختلف، مسیر رشد و توسعه را با شتاب بیشتری طی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از صنایعی که می‌تواند پشتوانه محکمی برای ارتقای صادرات غیر نفتی کشور در دوران افت قیمت نفت و هموار شدن مسیر تجارت با سایر کشورها باشد، صنایع غذایی است.

به دلیل موقعیت ویژه کشور از لحاظ حاصلخیزی خاک ، دارا بودن آب و هوای مطلوب و محصولات متنوع، صنایع غذایی ایران جایگاه ویژه‌ای در بازارهای بین‌المللی دارد، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برای حضور مداوم و موفق در عرصه رقابت جهانی، قابلیت پرورش و فرآوری محصولات غذایی به تنهایی کافی نیست بلکه رعایت استانداردهای بین‌المللی و احترام به سلیقه مشتریان در بازارهای هدف لازمه کار است.

در این گزارش وضعیت صادرات مواد غذایی و جایگاه این صنعت را در سه کشور هدف از دید مسئولین آن‌ها پیگیری می کنیم.

برقراری پل ویتامین بین ایران و روسیه

ایلنور باتیرشین معاون اول انیستیتو صادرات ایران و روسیه درباره برقراری پل ویتامین بین ایران و روسیه به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این طرح به تازگی تدوین شده و از آنجایی که آب و هوای ایران برای پرورش میوه و سبزیجات مناسب است و مردم روسیه به ویتامین های این محصولات نیاز دارند لذا طبق آن میوه های مورد نیاز خود را از این طریق تأمین خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: بازار روسیه بسیار بزرگ است و سالانه حدود 9 میلیارد دلار در زمینه صادرات و واردات مواد غذایی کار می کند و در طی سه سال اخیر تحریم های ایجاد شده بین روسیه و کشورهایی که مبادله میوه داشتند باعث کاهش واردات شده و با توجه به اینکه در حال حاضر راه تجارت با ایران باز است از این موقعیت می توانیم استفاده کنیم.

معاون اول انیستیتو صادرات ایران و روسیه، اظهار داشت: در حال حاضر حجم تبادلات بین ایران و روسیه در حدود یک میلیارد دلار است ولی با توجه به جمعیت گسترده کشور ما این میزان مبادلات می تواند تا حدود 3 برابر افزایش داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: شبکه های واردات و صادرات روسیه به محصولات غذایی نیاز دارند و طالب کیفیت بالای محصولات صادر شده به این کشور هستند و به همین منظور میوه ها از هر لحاظ حتی از نظر اندازه باید استاندارد باشند.

باتیرشین در تشریح موقعیت بازار روسیه اذعان داشت: باید مبحث صادرات به کشور روسیه به صورت منظم و طبق برنامه صورت گیرد و اینگونه نباشد که در بین مسیر خط مبادلات قطع شود و در صورتی که تجار ایرانی بتوانند این موارد را رعایت کنند بازار کشور ما موقعیت خوبی برای آنها خواهد بود.

وی در ادامه گفت: بعد از تیره شدن روابط ترکیه و روسیه واردات گوجه فرنگی از این کشور متوقف شده و در صورتی که بتوانیم بذر گوجه فرنگی ترکیه را در ایران پرورش دهیم از این طریق نیاز خود را تأمین خواهیم کرد.

معاون اول انیستیتو صادرات ایران و روسیه با تاکید بر اینکه بسیاری از صادر کنندگان ایرانی استانداردهای مد نظر کشور روسیه را رعایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اکثر واردات کشور روسیه از طریق فروشگاه و شبکه های بزرگ این کشور صورت می گیرد که توقعات بالایی در خصوص استاندارد محصولات دارند و درصورتی که تجار طالب موفقیت در رابطه تجاری با کشور ما هستند که باید این موارد مد نظر قرار گیرد.

حجم مبادلات ایران و آذربایجان افزایش صد در صدی خواهد داشت

محمد ابراهیم نقی زاده رایزن بازرگانی ایران در آذربایجان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: روابط تجاری ایران و آذربایجان در سال جاری رو به رشد بوده و در سه ماهه اول سال 95 حدود 65 میلیون دلار صادرات کالا و 15 میلیون دلار واردات داشتیم این در حالی است که در کل سال 94 میزان واردات کشور از آذربایجان تنها 15 میلیون دلار بوده است..

وی در ادامه افزود: با توجه به رشد رابطه تجاری بین این دو کشور تا پایان سال جاری به حجم مبادلات بیش از نیم میلیارد دلار خواهیم رسید.

نقی زاده همچنین بیان کرد: زمینه های صادرات کالا به جمهوری آذربایجان متنوع است که از جمله آن می توان به محصولات پتروشیمی، سیمان و خودرو اشاره کرد و در سه ماهه اول سال جاری آذربایجان جزو شرکای اصلی در صادرات مواد غذایی بوده است.

وی در پایان اذعان داشت: پیش بینی می کنیم که امسال افزایش صد در صدی حجم مبادلات نسبت به سال 94 داشته باشیم و باید به این نکته اشاره کنیم که تراز بازرگانی ما با کشور آذربایجان مثبت است و با توجه به اینکه زمینه همکاری این کشور با ایران رو به رشد است شناخت و معرفی ظرفیت های تجاری بین دو کشور لازم است.

کیفیت مواد غذایی مقبول تجار افغانی

غوث الدین رحیمی رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد غذایی هرات افغانستان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سال های طولانی است که با جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت کار می کنیم و سعی در تقویت این روابط داریم.

وی با تاکید براینکه 70 درصد مواد غذایی افغانستان از طریق واردات از ایران تأمین می‌شود، تصریح کرد: با توجه به مرز مشترک با ایران مواد غذایی تولید شده از لحاظ کیفیت و استاندارد در سطح بالایی قرار دارد، و تمایل معامله با ایران در بین تجار افغان بسیار زیاد است.

رحیمی پیش بینی خود از میزان معاملات بین دو کشور را چنین تشریح کرد: حدود 4 هزار تن واردات روغن خوراکی از ایران به افغانستان را داشتیم و پیش بینی می کنیم ارزش واردات از ایران به حدود 4 میلیارد دلار در سال گسترش یابد.

وی در پایان به موارد معامله ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: نیاز کشور ما به مواد غذایی از جمله روغن، ماکارونی، رب و همچنین اقلامی مانند مواد شوینده زیاد است و در اکثر موارد این نیازها را از طریق معامله با ایران تأمین می کنیم.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد وضعیت صنایع غذایی کشور رو به تعالی است اما برای تداوم این روند رو به رشد و همچنین افزایش صادرات محصولات صنایع غذایی و توسعه بازارهای هدف باید رعایت استاندارد تولیدات را بیش از پیش مد نظر قرار دهیم.

چاپ خبر

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید