Iranian Agriculture News Agency

معاون اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گفت‌وگو با ایانا:

طرح جامع ساماندهی بذور خودمصرفی تدوین شد/ میکروارگانیسم به کمک کشاورزی پایدار آمد

ساماندهی بذور خودمصرفی با هدف تدوین طرح جامع ساماندهی بذور خودمصرفی در کمیته فنی بذر کشور تصویب شد.

طرح جامع ساماندهی بذور خودمصرفی تدوین شد/ میکروارگانیسم به کمک کشاورزی پایدار آمد


ساماندهی بذور خودمصرفی با هدف تدوین طرح جامع ساماندهی بذور خودمصرفی در کمیته فنی بذر کشور تصویب شد.

معاون اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: ساماندهی بذور خودمصرفی در کمیته فنی بذر کشور تصویب شد و کارگروه ویژه آن متشکل از مدیران دولتی و اتحادیه‌ها شروع به کار کرد.

غلامحسین طباطبایی افزود: در صورت تدوین طرح جامع ساماندهی بذور خودمصرفی، انتظار می‌رود در کشت‌های آبی 300 تا 500 کیلوگرم افزایش عملکرد داشته و توأمان جداسازی بذر علف هرز، مبارزه با بیماری‌ها و بدسبزی نیز صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع ساماندهی بذور خودمصرفی با استفاده از عملیات میکروارگانیسم می‌توان جلوگیری از بوته‌میری و تقویت بذر را انتظار داشت و با بوجاری، سن‌زدگی، لاغری و شکستگی گیاه را نیز کنترل کرد.

طباطبایی ادامه داد: این طرح پنج‌ساله برای تأمین 500 هزار تن بذور خودمصرفی پیش‌بینی 100 پایگاه تجهیزشده را داشته است.

وی تصریح کرد: اکنون 60 پایگاه برای فرآوری رسمی خودمصرفی و با اولویت بذر اصلاح‌شده برچسب‌دار فعالیت می‌کنند و تلاش شده پایگاه‌های جداگانه‌ای برای تأمین بذور خودمصرفی ایجاد شده و با استفاده از ظرفیت‌های فعلی اجرایی شود.

طباطبایی یادآور شد: تدوین طرح جامع بذور خودمصرفی علاوه بر آنکه با تأمل ویژه بر اقتصاد مقاومتی طراحی و تدوین شده با نگاهی به سند بذر مدون در سال 86 و کتابچه قانون بذر توسعه پایدار محصولات کشاورزی گام برداشته است.


وام پنج میلیون تومانی بدون وثیقه

معاون اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تشکیل کارگروه استانی وام‌های عادی خبر داد و تأکید کرد: بعد از تصویب قانون اعتبار اسناد عادی وام‌های پرداختی شرکت های تعاونی به اعضای تشکیل کارگروه در سطح مدیران عامل هفته گذشته آغاز شد.

وی اظهار داشت: در این کارگروه تأکید شده است طی سه ماه اجرای قانون استفاده از هرگونه وثیقه ملکی، چک و سفته برای اعضا منتفی و اخذ برگه زرد لازم اجرا شود.

طباطبایی همچنین گفت: به موجب این قانون، هر کشاورز می‌تواند با داشتن هر برگ زرد تا پنج میلیون تومان دریافت کند./

F-950504-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید