Iranian Agriculture News Agency

گردشگری کشاورزی؛ راه رهایی از فقر

گردشگری کشاورزی یا Agritourism، شامل هر گونه عملیات یا فعالیت‌های مبتنی بر کشاورزی است که برای بازدیدکنندگان یک مزرعه به ارمغان می‌آورد. گردشگری کشاورزی شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها ازجمله خرید مستقیم محصول از مزرعه، چیدن میوه، تغذیه حیوانات یا اقامت در خانه محلی است.

گردشگری کشاورزی؛ راه رهایی از فقر


گردشگری کشاورزی یا Agritourism ، شامل هر گونه عملیات یا فعالیت‌های مبتنی بر کشاورزی است که برای بازدیدکنندگان یک مزرعه به ارمغان می‌آورد. گردشگری کشاورزی شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها ازجمله خرید مستقیم محصول از مزرعه، چیدن میوه، تغذیه حیوانات یا اقامت در خانه محلی است.

گردشگری کشاورزی ایده‌های گوناگونی برای افزایش درآمد کشاورزان ارایه می‌‌دهد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:


افزایش درآمد از طریق بازدید‌کنندگان

چنانچه کشاورز هستید باید این را در نظر داشته باشید که گردشگری کشاورزی می تواند یک منبع سود‌آور بلند مدت در کنار کار کشاورزی به حساب آید. همچنین می‌تواند یک واحد استراتژیک کسب و کار جداگانه باشد که در آن مفاهیمی همچون تجزیه و تحلیل رقابت، و بازاریابی وجود دارد و این امکان را به شما می دهد تا از مزایای بلند مدت آن به عنوان بخشی از کسب و کار اصلی تان بهره ببرید.

در این راستا بخشی از درآمد می‌تواند با گرفتن ورودیه از بازدیدکنندگان به یک جشنواره غذایی، یا دیدن از حیوانات یا ... به دست آید یا بخشی از این هزینه‌ها مانند بودجه نگهداری از مزرعه و یا امکانات رفاهی برای بازدید کننده می‌تواند از سوی یک سازمان غیر دولتی و یا سازمان غیر انتفاعی تامین شود. گفتنی است علاوه بر کمک مالی، با بازاریابی می توانید خودتان را به افراد بیشتری بشناسانید.

در گردشگری کشاورزی با ارایه ایده‌های خوب می‌توانید باعث جذب افراد شوید، مثلا تخفیف برای دانش آموزان و کودکان کمتر از12 سال یا تخفیف برای گروه‌های چند نفره و یا تخفیف بر روی محصولات فروش و یا به آن‌ها بگویید با خرید مجموعه‌ای از محصولات می‌توانند یک محصول رایگان را هدیه بگیرند.

همچنین در این راستا آژانس‌های مسافرتی می‌توانند در این باره تبلیغات کنند تا جهانگردان از مناطقی که شاید برای عموم آزاد نباشد، دیدن کنند.


درآمد ارزش افزوده

فروش محصولات مزرعه به شکل فرآوری شده مانند انواع مربا، ترشی یا ... سبب سودآوری بیشتربرای کشاورزان خرده پا می‌شود. از طرفی این چنین محصولات به دلیل آسانی در حمل و نقل مورد پسند مصرف ‌کنندگان بیشتری قرار دارد. البته کشاورزان باید این نکته را به یاد داشته باشند در تهیه محصولات استانداردهای بهداشتی، به همراه برچسب موادغذایی لازم رعایت شود.

از راه های دیگر درآمد، می‌توان به تبلیغات درباره سوغاتی های محلی یا کارهای جالب مانند دادن غذا به حیوانات اشاره کرد. با توجه به این‌که مصرف کنندگان علاقه‌مند هستند تا درباره مواد غذایی و نحوه به عمل آوردن آن آشنا شوند، گردشگری کشاورزی در زمینه آموزشی روبه افزایش است. این موقعیت مناسبی است تا توریست‌ها را از کشورهای دیگر برای دیدن به مزرعه‌تان دعوت کنید و به آن‌ها آموزش دهید.


ایجاد فرصت‌های تجاری

در این زمینه می‌توان به آموزش مشتریان در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد، برای مثال، خرید یک اسب برای اولین بار و یا اگر در زمینه تهیه فرآورده‌های لبنی فعالیت می‌کنید، می‌توانید به بازدید کنندگان چگونگی تهیه پنیر یا تهیه سایر مواد لبنی را آموزش دهید.

همچنین علاوه بر فراهم کردن اقامتگاه مانند اجاره کلبه و یا ساختمان‌های تاریخی در مزرعه خود، می توانید به جشن های عروسی و یا مهمانی‌های پایان هفته، برپایی بازار کشاورزان و دعوت از دیگر کشاورزان محلی و یا برگزاری رویدادهایی مانند مزایده حیوانات و مشابه آن اقدام کنید.

بهتر است در این گونه موارد،‌ برای تعیین هزینه‌ها و درآمد بالقوه برای هر رویداد یا فعالیت مانند برگزاری عروسی با یک هماهنگ‌کننده خبره مشورت کنید و یا شاید بهتر باشد کارهای مربوط به آماده سازی مکان و امکانات را به فرد یا شرکت ویژه بسپارید.

ایجاد رستوران‌های محلی در مزرعه‌ با استفاده از محصولات طبیعی که نیازی به سرمایه‌گذاری زیادی نیست از دیگر راه‌های ایجاد فرصت تجاری است. چنین رستوران و اغذیه فروشی محلی برای جذب بازدید کنندگان کمک موثری خواهد بود. پس تصمیم خود را به آن چه باور دارید بگیرید و گام نخست را بردارید...


ترجمه: فرحناز سپهری

منبع: http://www.farmersweekly.co.za/article.aspx?id=85466&h=Agritourism:-what-to-offer--and-how-to-maximise-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید