Iranian Agriculture News Agency

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور:

خسارت آفت مگس زیتون به کمتر از چهار درصد رسید/ اعزام کارشناسان حفظ نباتات برای پایش مگس زیتون به سه استان کشور

شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی با وجود نبود اعتبارات مورد نیاز در عرصه‌ها حضور دارند و سنجیدن میزان آفات به حد ضرر اقتصادی را رصد می‌کنند.

خسارت آفت مگس زیتون به کمتر از چهار درصد رسید/ اعزام کارشناسان حفظ نباتات برای پایش مگس زیتون به سه استان کشور

شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی با وجود نبود اعتبارات مورد نیاز در عرصه‌ها حضور دارند و سنجیدن میزان آفات به حد ضرر اقتصادی را رصد می‌کنند.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از بومی شدن مگس زیتون در سه استان گیلان، زنجان و قزوین و انجام پایش‌های مداوم خبر داد و گفت: از دو سال گذشته با حمایت و پشتیبانی ستاد مدیریت بحران کشور و ستاد خاص مگس میوه و البته کشاورزان، اقدامات مؤثری در کاهش خسارت‌ها به انجام رسید.

یحیی ابطالی افزود: در سال 1393 میزان خسارت آفت مگس زیتون در سه استان زیتون‌خیز کشور 30 درصد برآورد شد، در حالی که با اقدامات مؤثر انجام‌شده، این خسارت درسال‌های 1393 و 1394 به چهار درصد تقلیل پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: دو اکیپ از کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور در حال ردیابی آفت هستند و اکیپی دیگر نیز به استان‌های زنجان و قزوین عزیمت می‌کنند.

ابطالی ادامه داد: کارشناسان شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی، همچون سال‌های قبل با وجود آنکه هنوز اعتباری تخصیص نیافته است، در عرصه حضور دارند و با نصب تله‌های فرمونی میزان خسارت آفات را رصد می‌کنند و به محض رسیدن به آستانه زیان اقتصادی، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته اعتباری معادل 2.5 میلیارد تومان برای پیش‌آگاهی و مبارزه با آفت مگس زیتون تخصیص یافت و برای سال جاری نیز درخواست می‌شود به همین مقدار اعتبار اختصاص یابد.

ابطالی یادآور شد: نبود اعتبار باعث تعطیلی عملیات مبارزه با آفات ازجمله مگس زیتون نمی‌شود، اما امیدواریم بودجه مناسب تخصیص یابد.


شرایط آب و هوایی مناسب و نگرانی برای شیوع آفات و بیماری‌ها

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام اینکه شرایط مناسب آب و هوایی امسال، شرایط را برای شیوع بیشتر آفات و بیماری‌ها در محصولات زراعی و باغی افزایش داده است، تأکید کرد: سازمان همواره نگران شیوع و گسترش آفات و بیماری‌هاست و همچنین گروه‌های پیش‌آگاهی در عرصه حضوری فعال دارند.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه شاهد حمله سن گندم و شیوع زنگ‌ها در مزارع غلات بودیم، اما حضور به‌موقع شبکه‌های پیش‌آگاهی مانع از شد که خسارت‌های جدی به محصولات وارد شود.

ابطالی همچنین گفت: آفات و بیماری‌ها همواره در عرصه‌ها هست، اما با اعلانی به‌موقع خواهیم توانست عملیات مناسب را انجام دهیم.

وی در پایان افزود: مقابله با آفت مگس زیتون به‌صورت بیولوژیک انجام می‌شود و نباید نگران سم‌پاشی بیشتر و اثرات مخرب آن بر محصول و محیط زیست باشیم، زیرا استفاده از تله‌های فرمونی، چسب زرد و تله‌های مسموم از اقداماتی به‌شمار می‌رود که برای مبارزه در کشور ما مؤثر واقع شده است.

گفتنی است، عضو هیأت‌مدیره شورای ملی زیتون از رها کردن باغ‌های زیتون به امید افزایش دما و مهار طبیعی مگس زیتون خبر داده است، در حالی که اقدامات سازمان حفظ نباتات همچنان در حال انجام است و ورود میوه‌های قاچاق می‌تواند بحران‌آفرین باشد که البته هوشیاری کارشناسان و شبکه‌های مراقبت وجود دارد./

M-950504-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید