Iranian Agriculture News Agency

واکنش رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به افزایش غیرقانونی قیمت مرغ

برخی دنبال سودهای بادآورده هستند/ سازمان صنعت و معدن نظارت بر قیمت‌ مرغ را افزایش دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود گوشت مرغ در چند روز اخیر از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا جلوی افزایش غیرقانونی قیمت مرغ را بگیرند.

برخی دنبال سودهای بادآورده هستند/ سازمان صنعت و معدن نظارت بر قیمت‌ مرغ را افزایش دهد


رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود گوشت مرغ در چند روز اخیر از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست تا جلوی افزایش غیرقانونی قیمت مرغ را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد جعفر گوهرگانی در کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در حال حاضر 80 واحد مرغداری در این استان درگیر جوجه‌ریزی هستند که برخی از آن‌ها تا چهار بار هم در سال جوجه‌ریزی دارند، افزود: با این وجود بیش از نیمی از نیاز 16 هزار تنی این استان به گوشت مرغ، وارداتی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در شرایط عادی هر روز در شهر یاسوج، 20 تن گوشت مرغ گرم و بین هفت تا 10 تن هم مرغ منجمد مصرف می‌شود ولی در روزهای خاص و به ویژه با افزایش شمار مسافران و گردشگران، این مصرف به حدود سه برابر می‌رسد .

گوهرگانی تولید مرغ در واحدهای مرغداری این استان را جوابگوی نیاز مردم ندانست و گفت: در شرایطی که با کمبود گوشت مرغ مواجه می‌شویم برخی افراد سودجو که گویا منتظر هر بهانه‌ای برای افزایش خودسرانه قیمت این کالای مهم هستند، بازی‌هایی در می‌آورند تا یک شبه سود چند ماه را به دست بیاورند .

وی با قدردانی از زحمات کشتارگاه‌ها و برخی عوامل توزیع مرغ گفت: برخی دست‌اندرکاران بازار مرغ، واقعاً زحمت می‌کشند ولی برخی به دنبال سودهای بادآورده هستند تا یک شبه به نوایی برسند که باید جلوی این سودجویی‌ها با تعامل و همفکری گرفته شود .

اتحادیه مرغداران، تشکل خود را تقویت کند

وی تصریح کرد: بازار مرغ بعد از یک دوره آرامش، دچار نوساناتی شد که به دنبال حل ریشه‌ای این مشکل هستیم .

متولی کشاورزی این استان، برخی از مشکلات را به ضعف‌های اتحادیه مرغداران مربوط دانست و اضافه کرد: اتحادیه مرغداران لازم است تشکل خود را تقویت کند و با مشارکت همه تولیدکنندگان سرمایه، خودروی ویژه حمل مرغ، کشتارگاه و دیگر امکانات را تأمین و با مدیریت زمان و میزان جوجه‌ریزی از جوجه‌ریزی و تأمین نهاده تا توزیع مرغ را به عهده بگیرد .

وی، انحصاری بودن کشتارگاه مرکز استان را از دیگر علل مشکلات فعلی بازار مرغ دانست و ابراز داشت: اگر چه سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های صنعتی جنوب ایران اعلام آمادگی کرده ولی انتظار می‌رود، اتحادیه مرغداران با مشارکت همه تولیدکنندگان اقدام به خرید یا اجاره بلندمدت این کشتارگاه کند و ما نیز حمایت‌های لازم را خواهیم داشت .

حذف چرخه دلالی/ نظارت بر قیمت‌ها تشدید شود

گوهرگانی تأکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای مؤثر، حذف چرخه دلالی و واسطه‌گری و تأمین مستقیم مرغ از سوی کشتارگاه‌ معصومی با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی است چرا که علت عمده نوسانات بازار مرغ، نقش برخی عاملانی است که به دنبال انجام کار اصولی و پاک نیستند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مشکل فعلی مرغ در این استان را کمبود آن دانست نه گرانی و خاطرنشان کرد: در بدترین شرایط، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد 200 تومان از استان‌های بزرگ کشور بیشتر بوده و عمدتا" در حد استان‌های همجوار یا کمتر از آن بوده است .

گوهرگانی، افزایش سخت‌گیری سازمان صنعت، معدن و تجارت را در بحث نظارت بر قیمت‌ها و کنترل نوسانات اخیر مؤثر خواند و گفت: انتظار می‌رود، واحد نظارت این سازمان وقت و انرژی بیشتری برای نظارت بر قیمت‌ها، برخورد با متخلفان و جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها به خرج دهد .

افزایش خودسرانه قیمت مرغ در بازار/ لزوم همکاری همه عوامل برای تأمین نیاز مردم در تعطیلات پیشرو

وی اذعان کرد: در حالی که ستاد تنظیم بازار تا چند روز پیش قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را هشت هزار و 500 تومان اعلام کرد ولی خودم نیز از نزدیک شاهد بودم که برخی فروشندگان و عوامل توزیع به قیمتی بالاتر از این فروش می‌کردند .

وی ادامه داد: متأسفانه در گوشت مرغ منجمد نیز شاهد این افزایش غیرقانونی قیمت‌ها بودیم که این موضوع من را آزار می‌دهد .

وی به تعطیلی پایان هفته و شنبه هفته بعد اشاره کرد و گفت: گاه حجم ورود گردشگر بیش از حد پیش‌بینی‌ها است که امیدواریم با همکاری و پای کار بودن کشتارگاه، نظارت قوی بر قیمت‌ها و رعایت انصاف از سوی برخی عوامل توزیع شاهد ثبات بازار مرغ باشیم .

وی خاطرنشان کرد: تا پایان تعطیلات قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم هشت هزار و 700 تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد در یاسوج پنج هزار و 300 و در شهرستان‌ها پنج هزار و 400 تومان خواهد بود و یک ریال بیشتر از این تخلف محسوب می‌شود.

گوهرگانی تأکید کرد: همه فروشندگان موظف هستند به صورت شفاف قیمت مرغ گرم و منجمد را در جلوی دید مصرف کننده نصب کنند .

وی از مدیر تنها کشتارگاه مرکز استان خواست تا در این ایام تعطیلی نداشته باشد و مرغ مورد نیاز شهرستان‌های بویراحمد و دنا را کشتار و اتحادیه مرغداران نیز مرغ زنده را با قیمت پنج هزار و هشتصد تومان در اختیار کشتارگاه قرار دهد .

گوهرگانی گفت: در شهرستان‌های گرمسیری مشکلی در بازار مرغ وجود ندارد .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، علی لاهوتی نیز در این نشست از ذخیره کافی مرغ منجمد با کیفیت خبر داد و تأکید کرد: گرانی مرغ دوام نخواهد داشت .

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: در مورد کیفیت مرغ منجمد باورهای غلطی در جامعه وجود دارد، در حالی که سالم‌ترین مرغ‌ها، منجمد می‌شوند که سلامت بیشتری دارند .

جانی‌پور، مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از تشدید نظارت‌ها و برخوردها با متخلفان بازار مرغ خبر داد و گفت: تاکنون 60 متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید