Iranian Agriculture News Agency

نجات بزرگ‌ترین دیواره مرجانی جهان با کود کمتر

محققان استرالیایی موفق شدند تا با استفاده از میزان کود کمتر، به حفظ بزرگ‌ترین دیواره مرجانی جهان در کوئینزلند استرالیا، کمک کنند.

نجات بزرگ‌ترین دیواره مرجانی جهان با کود کمتر


محققان استرالیایی موفق شدند تا با استفاده از میزان کود کمتر، به حفظ بزرگ‌ترین دیواره مرجانی جهان در کوئینزلند استرالیا، کمک کنند.

به گزارش وب‌سایت ScienceDaily ، دکتر پل نلسون ( (Dr Paul Nelson از محققان دانشگاه جیمز کوک James Cook University) ) کوئینزلند استرالیا، گفت: "نیتروژنی که در کودهای مزارع استفاده می‌شود، می‌تواند اثرات زیست محیطی قابل توجهی روی نهرها و آب‌های ساحلی بگذارد."

به گفته وی، با توجه به این که در سود‌آوری کشاورزی و پرورش گیاهان نیاز به استفاده از نیتروژن است، اما باید مقدار کود را به شکل متعادل استفاده کرد تا به محیط زیست زیان نرسد.

این محقق افزود: "این کود بهبود یافته در مزرعه‌های لبنی شمال کوئینزلند تست و سبب افزایش بهره‌وری شده است."

این کود از یک ماده نسبتاً جدید مهارکننده نیتریفیکاسیون (تبدیل آمونیاک و نیتریت به نیترات را نیتریفیکاسیون گویند)، تشکیل شده است که با استفاده از این ماده تبدیل نیتروژن کندتر صورت می‌گیرد تا مدت بیشتری در کود مانده و در نتیجه در مدت زمان بیشتری برای ریشه گیاهان قابل استفاده باشد.

با این روش تنها نیمی از مقدار کودی که به‌طور معمول برای یک سال در مراتع استفاده می‌شود، مورد نیاز خواهد بود.

نلسون خاطرنشان کرد:‌ "این خبر خوبی ا ست هم برای کشاورزان و هم برای دیواره بزرگ مرجانی."

همچنین این پژوهشگران دریافتند که نیتروژن اضافی از چراگاه از طریق آب‌شویی (آب باران) و از طریق خاک از دست می‌رود.

وی ادامه داد: "با تعیین نرخ بهینه برای این کود جدید توانستیم به کاهش نیتروژن توسط آبشویی همراه با حفظ سودآوری آن برسیم."

نلسون تصریح کرد: "هرچند زمین‌های کمی در اختیار مراتع لبنی در مناطق مناطق استوایی قرار دارد، اما با این حال استفاده از مقدار کود حاوی نیتروژن، زیاد است، بنابراین کاهش آلودگی در این حوزه می تواند بسیار قابل توجه اثرگذار باشد."

دیواره بزرگ مرجانی، در سواحل کوئینزلند در شمال شرقی استرالیا قرار دارد و بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌های مرجانی در جهان به شمار می‌آید و در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است./


ترجمه: فرحناز سپهری

منبع: وب‌سایت ScienceDaily

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید