Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید برنج و خودکفایی ۷۰ درصدی



فصل برداشت برنج از شالیزارها آغاز شده که به گفته مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت کشاورزی، امسال بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می‌شود که ضریب خودکفایی این محصول را تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داد.

کاوه خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال بیش از ۵۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت برنج رفته که ۲۱۰ هزار هکتار آن در استان مازندران، بیش از ۲۱۰ هزار هکتار در استان گیلان، حدود ۲۰ هزار هکتار در استان گلستان و باقیمانده سطح زیرکشت این محصول در دیگر استان‌ها پراکنده‌ است که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بالغ بر ۱۰ هزار هکتار برنج از شالیزارهای کشور برداشت شده است.

وی تاکید کرد: تنها ۴۴۰ هزار هکتار شالیزار در استان‌های شمالی مازندران و گیلان مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است، چراکه این وزارتخانه با توجه به سیاست‌هایی که طی سالیان گذشته بر مبنای اقتصاد آب در دستور کار خود قرار داده، هیچ برنامه‌ای برای کاشت برنج به استان‌های غیرشمالی نداده و هیچ حمایتی از آنها صورت نخواهد گرفت.

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت کشاورزی افزود: گرچه ممکن است حق‌آبه به شالیکاران استان‌های غیرشمالی داده شود اما وزارت جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از آنها نخواهد کرد و حق‌آبه از سوی وزارت نیرو به آنها تعلق می‌گیرد. البته در برخی از استان‌ها مانند خوزستان که سطح سفره‌های آب زیرزمینی آنها بالاست با حفر چاه اقدام به برداشت واستفاده از این منابع آبی برای کاشت برنج می‌کنند که البته وزارت جهاد کشاورزی با این کار نیز مخالف است و هیچ حمایتی از آنها نخواهد کرد.

خاکسار ادامه داد: سال گذشته تولید برنج در کل کشور به یک میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسید که امسال به نظر می‌رسد میزان تولید برنج در کشور با احتساب کشت مجدد و رتون به حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته و مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران، سالانه به ۳۰۰۰ تن برنج برای تامین نیاز داخلی احتیاج داریم که امسال میزان تولید به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد و با این حساب ضریب خودکفایی برنج تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت کشاورزی با بیان اینکه سرانه مصرف برنج ایرانیان ۳۷.۰۷ کیلوگرم در سال است، گفت: براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته درصددیم ضریب خودکفایی برنج را در افق چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ با در نظر گرفتن افزایش جمعیت و مصرف برنج در حدود ۶۵ درصد حفظ کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید