Iranian Agriculture News Agency

آفت کش گیاهی برای از بین بردن آفات خرماهای صادراتی تولید شد



محققان کشور توانستند با یک عامل میکروبی گیاهی که به روش بیولوژیکی تهیه شده ترکیبی مایع برای از بین بردن آفت های خرما های صادراتی تولید کنند.

دکتر مسعود لطیفیان، دانشیار پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح خود با عنوان «بسته جامع تشخیصی-درمانی آفات انباری خرمای صادراتی» اظهار داشت: ارزش صادرات خرمای ایران حدود ۱۷۴ میلیون دلار است از این رو لازم است که درصدد برآییم تا این محصول حفظ شود.

وی با بیان اینکه حفظ کیفیت خرما در تجارت خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: آلودگی آفات یکی از مشکلات اساسی کاهش کیفیت خرمای صادراتی ایران است به همین دلیل در راستای از بین بردن این آفات بسته ای را طراحی کردیم تا این محصول ارزشمند، با آفت های موجود در انبار از بین نروند.

لطیفیان افزود: در این طرح، از یک عامل قارچی و کشنده برای حشرات و عصاره یک گیاه بومی که برای انسان بی ضرر است استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در نهایت فرمولاسیون مایعی برای از بین بردن آفات خرماهای صادراتی را بدست آوردیم، ادامه داد: از این ترکیب می توان به جای گاز « متیل گروماید» بهره برد؛ زیرا این گاز علاوه بر اینکه سلامتی انسان را به خطر می اندازد، یکی از عوامل سوراخ کننده لایه ازون است.

دانشیار پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری با بیان اینکه در حال حاضر از گاز «متیل گروماید» برای کنترل آفات انباری استفاده می شود، اظهار داشت: این نوع گاز وارداتی است؛ همچنین طبق قانونی که از سال ۲۰۱۵ وضع شده استفاده از این گاز برای کشورهای صادرکننده محصول محدود شده و کشورهایی که از این گاز استفاده کنند اجازه صادرات نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه ما توانسته ایم جایگزینی برای این نوع گاز در راستای از بین بردن آفات خرماهای صادراتی تولید کنیم، اظهار داشت: ترکیب بیولوژیکی که تولید کرده ایم را می توان با دستگاههای سم پاش روی خرماهای صادراتی پاشید و این ترکیب ضرری برای انسان ندارد.

لطیفیان در خصوص مزایای این آفت کش گفت: این ترکیب میکروبی گیاهی، قدرت کنترل کنندگی بالایی دارد و از نظر محیط زیست سالم است.

وی با اشاره به تفاوت هزینه از بین بردن آفات انبارهای خرماهای صادراتی با گاز « متیل گروماید» و مایع بیولوژیک تولید شده گفت: با استفاده از ترکیب ابداعی در از بین بردن آفات تا ۷۰ درصد کاهش هزینه داریم.

این محقق خاطر نشان کرد: بسته جامع تشخیصی-درمانی آفات انباری خرما حاصل تلاش یک دهه فعالیت علمی در پژوهشکده خرما ومیوه های گرمسیری است.

وی عنوان کرد: این تکنولوژی تشخیصی-درمانی مطابق با استاندادهای جهانی برای تشخیص و درمان آفات انباری در جهت افزایش کیفیت خرمای صادراتی ارائه شده است.

دانشیار پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری افزود: با استفاده از تکنولوژی تشخیص جدید ضمن‌ تسریع در صدور ضمانتنامه های صادراتی، هزینه های سالانه به مقدار ۳۵ درصدکاهش می یابد. ازطرفی با کاربرد درمانی بیولوژیکی ارائه شده می توان درسال به مقدار ۷۰ درصد هزینه های ضد عفونی را کاهش داده و استفاده از گاز میتل گروماید را از چرخه ضدعفونی خرمای کشور حذف کند.

این طرح ثبت اختراع شده و برای ارائه در جشنواره بین المللی خوارزمی سال ۹۵ پذیرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید