Iranian Agriculture News Agency

مسئول واحد پژوهش ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان در گفت‌وگو با ایانا:

مقام نخست استان فارس در تولید انجیر/ هر کیلوگرم انجیر ممتاز 120 هزار تومان!

انجیر یکی از میوه‌هایی است که نسبت به دیگر اقلام، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در سال‌های اخیر تولید این میوه در کشور، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کرده است.

مقام نخست استان فارس در تولید انجیر/ هر کیلوگرم انجیر ممتاز 120 هزار تومان!


انجیر یکی از میوه‌هایی است که نسبت به دیگر اقلام، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در سال‌های اخیر تولید این میوه در کشور، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کرده است.

مسئول واحد پژوهش ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر استان فارس در تولید انجیر، مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

مسلم جعفری، با اشاره به اینکه 58 هزار هکتار نهال مثمر انجیر به‌صورت آبی و دیم در کشور وجود دارد، افزود: در میان شهرستان‌های فارس، استهبان با 24 هزار هکتار، بالاترین سطح زیر کشت انجیر دیم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در چندین سال گذشته تولید انجیر کشور، وضعیت مطلوبی داشت، به‌طوری که تنها شهرستان استهبان، به‌تنهایی 20 هزار تن از آمار تولید را به خود اختصاص داده بود، اما به دلایل مختلف مانند خشکسالی و کاهش میزان بارندگی و افت دانش فنی بهره‌برداران، تا سه سال گذشته تولید این منطقه به زیر دوهزار تن در سال نیز رسید.

به گفته مسئول واحد پژوهش ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان، اگرچه این وضعیت کمی بهبود یافته و اکنون تولید استهبان به بیش از 10 هزار تن رسیده است، اما لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کارشناسان باعث شد که سه روز آخر هفته گذشته شاهد این دوره از کلاس‌ها در استهبان باشیم.

جعفری با بیان اینکه از سراسر ایران برای شرکت در این دوره آموزشی دعوت شدند، ادامه داد: بیش از 40 نفر کارشناس و بهره‌بردار دعوت را پذیرفته و در کلاس‌ها شرکت کردند که تقریباً در تمام مراحل تولید اعم از کاشت، داشت و برداشت و همچنین یادگیری یافته‌های تحقیقاتی جدید، اطلاعات لازم را به دست آوردند.

به گفته وی، تنها 30 تا 40 درصد انجیر تولیدی به مصرف داخل می‌رسد و بقیه آن صادر می‌شود که کشور چین، بزرگ‌ترین مشتری انجیر خشک ایران به‌شمار می‌رود. اگرچه این محصول به‌صورت مخلوط در استهبان حدود 15 هزار تومان در هر کیلوگرم قیمت دارد، اما چینی‌ها برای هر کیلوگرم از این انجیر، تا 40 هزار تومان پول پرداخت می‌کنند.

جعفری تصریح کرد: البته انجیر مرغوب ایرانی (دهان‌باز) که معمولاً به مصرف تازه‌خوری می‌رسد، تا کیلویی 120 هزار تومان نیز در بیشتر نقاط کشور قیمت دارد.

وی در پایان تأکید کرد: به همین دلیل برگزاری دوره ملی انجیر در مرکز تحقیقات آموزش و ترویج استان فارس، می‌تواند در ارتقای توان تولیدی بهره‌برداران تأثیر مثبت گذاشته و گامی مؤثر در راستای افزایش صادرات غیرنفتی ایران باشد./

V-950510-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید