Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

برداشت بیش از 20 هزار تن زردآلو از باغات استان زنجان/ خسارت 30 تا 70 درصدی سرمازدگی در باغات استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر سطح باغات زردآلو در استان زنجان به 5 هزار و 265 هکتار می رسد، به طوری که 4 هزار و 259 هکتار از این میزان بارور و یک هزار و 6 هکتار مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده اند.

برداشت بیش از 20 هزار تن زردآلو از باغات استان زنجان/ خسارت 30 تا 70 درصدی سرمازدگی در باغات استان


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

زنجان بهنام اوجاقلو افزود : در صورت عدم وقوع خسارات ناشی از عوامل مختلف بویژه سرمازدگی، سالانه به طور متوسط امکان برداشت بالغ بر 32 هزار و 474 تن محصول زردآلو از باغات استان زنجان وجود دارد؛ اما متاسفانه همه ساله اوایل بهار در فروردین ماه بر اثر سرمای دیررس بهاره محصول زردآلو در مناطق مختلف استان چندین بار دچار سرمازدگی می شود .

وی یادآور شد: سال زراعی جاری از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت ماه سه تا چهار بار شاهد افت دمای شدید در استان زنجان بودیم، به طوری که افت دما در مجموع باعث بروز خسارت 30 تا 70 درصدی در محصول زردآلو استان شد .

اوجاقلو سطح خسارت ناشی از سرمازدگی طی سال زراعی جاری در باغات زردآلو استان زنجان را 3 هزار و 220 هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: در این سطح حدود 11 هزار و 810 تن زردآلو دچار خسارت شده و از بین رفت .

این مسئول با بیان اینکه سرمازدگی سال زراعی جاری کشاورزان تولید کننده زردآلو در استان زنجان را متحمل خسارت 49 میلیارد تومانی کرد، افزود: امسال متوسط عملکرد در باغات زردآلو استان 7 هزار و 860 کیلوگرم در هکتار برآورد شده است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، شهرستان ماهنشان را عمده تولید کننده زردآلو در این استان برشمرد و گفت: پیش بینی می شود امسال در مجموع 20 هزار و 664 تن زردآلو در استان برداشت و روانه بازار شود .

وی اواخر خرداد تا اواخر مرداد ماه را زمان برداشت محصول زردآلو در استان زنجان اعلام و تصریح کرد: با توجه به میزان تولید محصول همه ساله علاوه بر مصرف تازه خوری، 15 تا 45 تن از محصول تولیدی در استان بصورت برگه زردآلو فرآوری می شود .

اوجاقلو در پایان عنوان کرد: استان های همجوار همه ساله متقاضی زردآلوی استان زنجان هستند و محصول تولیدی باغداران علاوه بر تأمین نیاز استان به استان های متقاضی نیز ارسال می شود.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید