Iranian Agriculture News Agency

استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از کشت و صنعت نیشکر دهخدا و امام خمینی(ره) اعلام کرد:

کارخانه تولید خوراک دام شرکت توسعه نیشکر خوزستان به سوددهی دست یافت/ مقدمات نهایی کارخانه کاغذسازی 200 هزار تنی باگاس در دست انجام است

با همکاری مرتب و منظم توسعه نیشکر با بنیاد برکت و ستاد اجرای فرمان امام(ره) مقدمات نهایی کارخانه کاغذسازی 200 هزار تنی باگاس در دست انجام است.

کارخانه تولید خوراک دام شرکت توسعه نیشکر خوزستان به سوددهی دست یافت/ مقدمات نهایی کارخانه کاغذسازی 200 هزار تنی باگاس در دست انجام است

با همکاری مرتب و منظم توسعه نیشکر با بنیاد برکت و ستاد اجرای فرمان امام (ره) مقدمات نهایی کارخانه کاغذسازی 200 هزار تنی باگاس در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار ایانا، استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از کشت و صنعت نیشکر دهخدا و امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری مرتب و منظم توسعه نیشکر با بنیاد برکت و ستاد اجرای فرمان امام (ره) مقدمات نهایی کارخانه کاغذسازی 200 هزار تنی باگاس در دست انجام است.

غلامرضا شریعتی افزود: قرار است این کارخانه از طریق فاینانس یا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث شود که از این باگاس یک ماده با ارزش افزوده بالا که مشکلات زیست محیطی را برطرف می‌کند تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کارخانه کاغذ از یکسو به مثابه برداشتن یک گام در مسیر اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است و از سوی دیگر افزایش تولید ملی، جلوگیری از خروج ارز و رضایت مردم را به دنبال دارد.

شریعتی با بیان اینکه در ساخت کارخانه کاغذسازی 200 هزار تنی از تکنولوژی پیشرفته کشور آلمان استفاده می‌شود و با تأکید بر تسریع در راه‌اندازی این کارخانه ادامه داد: در جلسه‌ای در هفته‌های آتی راه‌اندازی کارخانه مذکور نهایی می‌شود تا در چند ماه آینده کلنگ‌زنی آن صورت بگیرد که در نهایت هم زنجیره تولید صنایع جانبی نیشکر در خوزستان تکمیل شود و هم ضایعات این صنایع برطرف شود.

وی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر بعد از طی کردن دوره‌های مختلف و بعضاً سخت در استان و کشور که در مواقع مختلفی با مشکلات عدیده مالی و کاری در اثر واردات بی‌رویه شکر روبه‌رو شد و گاهی اوقات زمزمه شکست و تعطیلی آن به صدا درآمد اکنون با اراده سخت دست‌اندرکاران این مجموعه و تصمیماتی که در وقت مقتضی و دوره‌های مناسب گرفته شد مانند دادن بخش زیادی از سهام به بخش‌های قوی اقتصادی مانند بانک‌ها، توانست مراحل سخت را پشت سر بگذارد و به نقطه ثبات برسد و در زمان حاضر به دور از هرگونه حاشیه و جریان‌های سیاسی در جهت بهره‌وری گام برداشته و صنایع جانبی خود را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها مورد حمایت قرار داده و با کمک آنها در زمینه ایجاد اشتغال و پیشگیری از آلاینده‌های زیست‌محیطی در تلاش است.

استاندار خوزستان یادآور شد: شرکت سهامی عام توسعه نیشکر و صنایع جانبی از صنایع مهم استان است که بازدید از آن نیز در راستای اطلاع از فعالیت‌ها، نوع تولیدات، دغدغه‌ها و مشکلات این شرکت صورت گرفته و امید است با کمک و اعتماد متقابل این مشکلات و دغدغه‌ها به حداقل تقلیل یابد.

شریعتی درباره مشکلات پیش روی توسعه این صنعت در خوزستان تأکید کرد: واردات بی‌رویه MDF باعث شده تا تولیدات MDF استان با مشکل فروش روبه‌رو شود و دلیل این مشکل واردات این محصول بدون تعرفه گمرکی است که حتماً آن را پیگیری خواهیم کرد و از مقامات ذی‌ربط خواستار تجدید نظر خواهیم شد.

وی اظهار داشت: باید بررسی کرد که چرا خرید MDF از تولیدات داخلی استان که نمونه‌ای بارزی از اقتصاد مقاومتی است، انجام نمی‌شود.

شریعتی همچنین گفت: کارخانه تولید خوراک دام شرکت توسعه نیشکر استان به سوددهی دست یافته و مقرر شده با ارائه تخفیف ویژه در فروش خوراک دام با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و فرمانداری‌ها، مشاغل خانگی را در روستاهای اطراف ایجاد و گسترش دهد.

وی، ورود شرکت توسعه صنایع نیشکر را به بخش مدرسه سازی و اقدامات این شرکت و ارائه خدمات اجتماعی در مناطق محروم را شایان تقدیر دانست و افزود: از مدیرعامل این شرکت خواستار گسترش این خدمات در مناطق محروم دیگر شدیم تا اعتماد و ارتباطی دوستانه میان این صنعت و مردم برقرار شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: این صنعت از طریق افزایش تولید ناخالص ملی به اقتصاد کشور کمک می‌کند و به عنوا‌ نوعی از اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی کشورمان را به خارج به‌دنبال خواهد داشت.

شریعتی ادامه داد: امید می‌رود با ارائه این خدمات خوب اجتماعی توسعه نیشکر ارتباطی خوب، سازنده و نزدیک میان صنعت نیشکر و مردم این مناطق ایجاد شود که به تبع بدبینی‌های کاذبشان را نسبت به هم از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: اگر در زمانی صنایع نیشکر بعضاً آسیب‌هایی وارد کردند و به‌علت مشکلات مالی خود کمتر قادر به ارائه خدمات اجتماعی بودند، اکنون با مدیریت صنایع نیشکر توسط مدیرعامل و مسئولان شرکت در دستیابی به سوددهی، ارائه این خدمات به مردم روستاهای اطراف امکان‌پذیر است تا در نهایت رضایت بیشتر مردم از استقرار این صنعت در مناطق مذکور جلب شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه به‌علت گذشت سال‌های زیاد اکنون کیفیت زهاب‌های توسعه نیشکر به‌صورت روزافزون بهتر می‌شود، یادآور شد: طبق بازدیدهای امروز EC آب در کشت و صنعت‌های نیشکر ابتدای مسیر چهارهزار میکروموس بود و این رقم در جنوب و نزدیک شهرستان شادگان شش‌هزار و 200 میکروموس است و بر اساس صحبت‌هایی که با شرکت توسعه نیشکر انجام شد تا ظرف سه تا چهار سال آینده EC زهاب‌های منطقه جنوب نیز به حدود چهارهزار میکروموس می‌رسد که این میزان شوری آب برای کشت هر محصولی خوب و بلامانع است.

شریعتی تأکید کرد: اکنون به‌دلیل عملکرد صحیح فنی، مهندسی کارشناسان این صنعت در مزارع نیشکر، سال‌های آینده می‌توانیم شاهد آن باشیم که تالاب شادگان دیگر وابسته به رودخانه جراحی و مارون نباشد، بلکه زهاب‌های نیشکر به‌تنهایی باعث پرشدن تالاب و زنده نگه داشتن آن شود و همچنین نخیلات خرمشهر و شادگان از این زهاب سیراب شوند.

وی با بیان اینکه من از همه مدیران و کارشناسان و کارگران توسعه نیشکر و مهندس صادقی، مدیرعامل که در این تولید ملی و اقتصاد درون‌زا که یکی از نمونه‌های بارز اقتصاد مقاومتی است نقش دارند و دخیل هستند تشکر می‌کنم، اظهار داشت: شرکت توسعه نیشکر با تلاش بسیار به سوددهی رسیده است، لذا ما می‌توانیم تا آنجا که امکان دارد سود را تبدیل به سرمایه جدید و پروژه در استان نماییم که هم سود مضاعفی برای سهامداران باشد و هم برای مردم استان اشتغال بیشتری به ارمغان بیاورد.

شریعتی در پایان گفت: کارخانه ذغال اکتیو نیز با کمک صندوق توسعه ملی توسط بخش خصوصی در دستور کار است که در حقیقت برای تولید سوخت از محل باگاس و تکمیل‌کننده زنجیره تولید صنایع جانبی نیشکر است و آن نیز کار بسیار مهم و درخور توجهی است که صنعت نیشکر را بیش از گذشته ارتقاء می‌بخشد./

S-950510-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید