Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره ‌فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی البرز:

واگذاری تصدی های مکانیزاسیون کشاورزی با هدف توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی

رئیس اداره ‌فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی البرز گفت: طبق برنامه‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در چارچوب طرح امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی در نظر داریم در چند سرفصل مشخص فعالیت‌ها و تصدی‌های دولتی را به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.

واگذاری تصدی های مکانیزاسیون کشاورزی با هدف توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان رئیس اداره ‌فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی البرز گفت: طبق برنامه‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در چارچوب طرح امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی با توجه به شیوه‌نامه جامع واگذاری تصدی‌های سازمان جهاد کشاورزی و واحد‌های تابعه به بخش غیر‌دولتی در نظر داریم در چند سرفصل مشخص فعالیت‌ها و تصدی‌های دولتی را به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.

امیر بهادر ولیخانی افزود: در این زمینه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صنف کارهای کشاورزی به‌ طور عمده نهاد‌هایی هستند که می‌توانند در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با جهاد کشاورزی البرز همکاری داشته باشند.

وی یادآور شد: این واگذاری‌ها فرصت‌های شغلی مناسبی در اختیار بخش‌خصوصی و فارغ‌التحصیلان تخصصی این بخش فراهم خواهد کرد.

این مسئول خاطر نشان ساخت: در حالی که متوسط ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی کشور ۱/۳۰ اسب بخار در هر هکتار بوده، ضریب مکانیزاسیون در استان نوپای البرز ۱/۳۶ اسب بخار در هر هکتار برآورد شده است که نشان از برتری البرز از متوسط کشوری در این زمینه دارد .

وی با بیان اینکه از تصدی‌های قابل واگذاری در این حوزه می‌توان به پژوهش‌های کاربردی در زمینه صنایع و مکانیزاسیون کشاورزی گفت: امور اجرایی، راه‌اندازی، بهره‌برداری و تعمیر ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، مشاوره و ایجاد تأسیسات صنایع و مکانیزاسیون کشاورزی، عملیات اجرایی آزمون ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و همچنین مشاوره در زمینه مطالعات و بررسی‌های لازم برای بومی سازی کاربرد مکانیزاسیون کشاورزی از جمله تصدی های قابل واگذاری است.

ولیخانی گفت: برای دست یابی به این اهداف به زودی نشست‌های مشترکی با سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان البرز، صنف کارهای کشاورزی و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های خدمت‌رسانی بخش‌خصوصی انجام می‌شود و به دنبال آن نیز مصوبات و تفاهم نامه‌های مربوط را به اطلاع بهره‌برداران بخش‌خصوصی خواهیم رساند .

تسهیل روند اجرای فعالیت ها و اشتغال زایی

رئیس اداره ‌فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی البرز در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این بسیاری از خدمات مربوط به این حوزه مانند اقدامات خدماتی، صدور پروانه تأسیس واحد‌های مکانیزاسیون از طریق دستگاه‌های دولتی مانند جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت. یادآور شد: با این حال بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدی‌ها به بخش‌خصوصی از این پس بسیاری از فعالیت‌ها در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود و جهاد کشاورزی نیز به نظارت عالی بر اجرای آن خواهد پرداخت .

وی با اشاره به آثار مثبت اجرای این طرح با توجه به اینکه این اقدامات به ایجاد فرصت‌های شغلی و زمینه‌های‌ کاری مناسب برای بخش‌خصوصی منتهی می‌شود افزود: پیش بینی می‌کنیم که اجرای این طرح با استقبال خوبی از سوی بخش‌خصوصی همراه شود.

ولیخانی گفت: از طرفی به دنبال واگذاری تصدی‌ها به بخش‌خصوصی در این حوزه جریان اجرای امور کشاورزی تسهیل می‌شود و از آنجا که تعداد فارغ التحصیلان بخش‌خصوصی در مقایسه با شمار نیروهای متخصصی که در بخش دولتی در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی به فعالیت مشغولند بسیار بیشتر است، روند خدمت‌رسانی سریع‌تر انجام می‌شود که این موضوع با شعار امسال یعنی اقدام و عمل نیز مطابقت دارد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید