Iranian Agriculture News Agency

ایران برای نخستین بار در غرب قزاقستان پروژه‌های دامپروری، گلخانه‌ای و دانه‌های روغنی اجرا می کند

جزئیات تفاهمنامه مشترک ایران و قزاقستان در اجرای پروژه‌های مشترک کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی برای نخستین‌بار با غرب قزاقستان وارد تفاهمنامه مشترک در زمینه‌های اجرای پروژه‌های دامپروری، کشت گلخانه‌ای و تولید دانه‌های روغنی به‌عنوان کشاورزی فراسرزمینی در این کشور شد.

جزئیات تفاهمنامه مشترک ایران و قزاقستان در اجرای پروژه‌های مشترک کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی برای نخستین‌بار با غرب قزاقستان وارد تفاهمنامه مشترک در زمینه‌های اجرای پروژه‌های دامپروری، کشت گلخانه‌ای و تولید دانه‌های روغنی به‌عنوان کشاورزی فراسرزمینی در این کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، به‌دنبال سفر رئیس جمهوری قزاقستان و موافقتنامه‌های دوجانبه به امضارسیده، استاندار غرب قزاقستان با وزارت جهاد کشاورزی وارد تفاهمنامه جدید شد.

استاندار غرب قزاقستان پیش از امضای این تفاهم‌نامه گفت: استان غربی قزاقستان حدود 15 میلیون هکتار اراضی دارد که 12 میلیون هکتار آن کشاورزی بوده و 10 میلیون هکتار آن مرتع است.

آلتای کوگنوف افزود: در سال گذشته دوهزار و 200 تن صادرات گوشت دام از این کشور داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم با ایران نیز وارد قراردادهای مشترک شویم.

وی خاطرنشان کرد: همایشی در هشتم و نهم سپتامبر 2016 در این استان برگزار می‌شود که امیدواریم سرمایه‌گذاران ایرانی در آن شرکت کنند و نقطه‌نظرات خود را درباره افزایش همکاری‌ها بیان دارند.

کوگنوف اظهار امیدواری کرد که پروژه‌های مشترکی بین دو کشور به امضا برسد و شخصی از طرف ایران مأمور اجرای هرچه بهتر این پروژه‌ها باشد.

بنا بر این گزارش، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی در این جلسه اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی با کشور قزاقستان از گذشته‌های دور ارتباط خوبی داشته‌اند، اما برای نخستین‌بار است که به تفاهم‌های مشترکی با استان غربی این کشور رسیده‌ایم.

هومن فتحی ادامه داد: استان غربی قزاقستان، مناطق مستعد دامپروری و کشاورزی دارد و می‌توانیم با اجرای پروژه‌های مشترک در سه مقوله دامپروری، کشت گلخانه‌ای و تولید دانه‌های روغنی در این استان کشاورزی فراسرزمینی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروز تفاهمنامه مشترکی به امضا رسید که همکاری‌های متنوعی را دربر دارد و باعث خواهد شد که شرکت‌های ایرانی در استان‌های غربی قزاقستان با سهولت بتوانند به فعالیت‌های کشاورزی بپردازند.

دبیر کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان یادآور شد: مسائل و مشکلات بازرگانان بدین‌ترتیب مرتفع می‌شود و مباحث فنی همکاری‌ها تحت بررسی بیشتر قرار می‌گیرد.


آمادگی شرکت‌های قزاقی برای صادرات گوشت گوسفندی، صنایع تبدیلی و دانه‌های روغنی

در ادامه، شرکت‌های خصوصی جلسه حاضر به بیان قابلیت‌های خود پرداخته و یک شرکت خصوصی قزاقستانی که در زمینه دامپروری در این استان تجارب خوبی دارد، از طرف ایرانی خواست که گوشت گوسفندی تولیدشده در این استان را به ایران صادر کند. این تولیدکننده 9 میلیون رأس گوسفند دارد که مسیر اصلی صادرات آن در حال حاضر به کشور روسیه است.

این شرکت تعهد کرده که گوشت تازه و فریزشده گوسفندی را به‌صورت کامل و تکه‌تکه شده در بسته‌بندی‌های وکیوم به ایران صادر کند و از آنجا که محصولات ارگانیک است، به‌دنبال اخذ قانون و برند برای ثبت این نشان در کشورش است.

همچنین تولیدکننده گوشت گوسفندی در استان غربی قزاقستان حاضر است برای هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 4.5 دلار به‌صورت سیف (CIF) در تهران محموله را تحویل دهد.

یک شرکت دیگر قزاقی که در تولید غلات و دانه‌های روغنی پیشرو است، پیشنهاد صادرات آرد، دانه‌های روغنی و گندم قزاقی را که کلاس چهار و پنج است، به ایران داد.

علاوه بر آن، تولیدکننده کنسرو در استان غربی قزاقستان نیز آمادگی خود را برای ارسال کنسرو محصولات مختلف کشاورزی به ایران اعلام کرد و در مقابل علاقه‌مندی برای واردات محصولات ایرانی به این کشور را نیز مورد تأکید قرار داد و همچنین از آنجا که شیر، تخم‌مرغ، گوشت گوسفندی و دوغ تولیدشده در کشور قزاقستان مشمول حمایت‌های دولتی است، طرف قزاقی متذکر شد که محصولات فوق با قیمت پایین‌تر به ایران ارسال شود.


تنها دودهم درصد واردات سالانه از قزاقستان است

در ادامه، مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان صادرات ایران به قزاقستان گفت: میزان صادرات کلی ایران بیش از شش میلیارد دلار است که از این میزان حدود 80 میلیون دلار آن به قزاقستان صادر می‌شود که حدود 1.5 درصد کل صادرات را دربر دارد.

شاهرخ شجری افزود: از لحاظ ارزشی حدود دودهم درصد از وارداتی که سالانه انجام می‌شود، از کشور قزاقستان تأمین می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تمهیداتی خاص بتوانیم سطح مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور را توسعه دهیم.

مدیرکل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد که در نمایشگاه‌های بیشتری حضور یابیم و علاوه بر آن شرایطی را برای تجار فراهم آوریم که بدون پرداخت هزینه بتوانند محصولات خود را ارائه دهند.

شجری تفاهمنامه آزادسازی تجاری بین دو کشور را کمک خوبی برای افزایش همکاری‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه مبادلات بین بانکی ازجمله گشایش LC می‌تواند کمک بزرگی در این بخش باشد.

وی اعتبارسنجی بازرگانان دو کشور و معرفی آنان به همدیگر می‌تواند سطح مبادلات را افزایش دهد و علاوه بر آن ایران ظرفیت‌های صادراتی خوبی درباره محصولات مختلف کشاورزی دارد.

شجری پسته، خرما، کشمش، محصولات سبزی و صیفی، انار، مرکبات، کیوی، انجیر و محصولات آبزی را مناسب برای صادرات به قزاقستان و سایر کشورها برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم ارزش کل صادراتی و مقدار محصولات صادرشده به این کشور را از این پس افزایش دهیم.


علاقه‌مندی بازرگانی دولتی برای خرید روغن خام آفتابگردان از قزاقستان

قائم‌مقام بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی نیز در این برنامه بر گسترش روابط تجاری ایران و قزاقستان تأکید کرد و اظهار داشت: این شرکت برای تأمین غلات به‌ویژه گندم اهمیت قابل ملاحظه‌ای قائل است و علاوه بر خرید گندم باکیفیت از قزاقستان به‌عنوان تقویت‌کننده‌های داخلی، علاقه‌مند به خرید روغن خام آفتابگردان نیز از این کشور هستیم.

امیرحسین شاهمیر یادآور شد: در حال حاضر که به خودکفایی نسبی در گندم رسیده‌ایم، نیاز بیشتری به تأمین روغن خام آفتابگردان داریم که در این زمینه حاضریم همکاری‌های مشترکی را آغاز کنیم و به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع فوق بپردازیم.


آمادگی ایران برای تبدیل گندم قزاقی و صادرات مجدد

مدیرکل دفتر صنایع غذایی و تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه زمینه‌های مشترکی را در بخش صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت: ظرفیتی معادل 19 میلیون تن آرد یعنی معادل 30 میلیون تن گندم در ایران فراهم است و ما آمادگی داریم به‌صورت موقت گندم تولیدشده در قزاقستان را به آرد تبدیل کرده و دوباره به آن کشور ارسال یا به کشورهای دیگر صادر کنیم.

علیرضا پوربصیر تأکید کرد: کارخانه‌های ایران قابلیت رقابت با بازارهای جهانی را دارد و از آنجا که محدودیت برای گندم کمتر از کلاس سه داریم، نمی‌توانیم گندم قزاقستان را به مصرف داخلی برسانیم./

عکاس: احمد سناویز

M-950511-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید