Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علوم خاک ایران در گفت‌وگو با ایانا:

وضعیت خاک از آب بدتر است/ سالانه پنج برابر بودجه عمرانی کشور، خسارت فرسایش خاک داریم

هرچند این روزها بیشتر کارشناسان از بحران بی‌سابقه آب سخن می‌گویند، اما برخی دیگر معتقدند وضعیت خاک‌های کشور نگران‌کننده‌تر از آب است.

وضعیت خاک از آب بدتر است/ سالانه پنج برابر بودجه عمرانی کشور، خسارت فرسایش خاک داریم


هرچند این روزها بیشتر کارشناسان از بحران بی‌سابقه آب سخن می‌گویند، اما برخی دیگر معتقدند وضعیت خاک‌های کشور نگران‌کننده‌تر از آب است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حالی که مسئله خاک از آب مهم‌تر است، اما به‌نظر می‌رسد کسی به آن اهمیت نمی‌دهد.

منوچهر گرجی با اشاره به اینکه هنوز بحث خاک برای مسئولان موضوعیت پیدا نکرده است، افزود: قسمت اعظم مشکلات آب، ریشه در خاک دارد. به‌عنوان مثال وقتی نتوان از خاک به خوبی مراقبت کرد، به مرور زمان نفوذناپذیر شده و نمی‌تواند آب را در خود جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، میزان سیل در مناطق مختلف کشور افزایش یافته و خسارت‌های زیادی را به جامعه وارد می‌کند؛ زیرا وقتی آب راهی به داخل زمین پیدا نکند، روی سطح سرازیر شده و گذشته از خسارتی که به بار می‌آورد، بخش بزرگی از آن هدر خواهد رفت.

به گفته گرجی، با مدیریت کامل خاک کشاورزی، می‌توان راندمان تولید محصول را تا 100 درصد افزایش داد، در حالی که پروژه‌های آبیاری نوین، 30 تا 40 درصد در بالا بردن راندمان نقش دارند.

وی ادامه داد: وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده که به ازای هر تن فرسایش خاک در این کشور، 28 دلار خسارت به کل جامعه وارد می‌شود، این در حالی است که فرسایش خاک ما طبق کمترین آمارها به صورت سالانه، دو میلیارد تن برآورد شده و با این حساب 56 میلیارد دلار در سال، خسارتی است که از این طریق به این سرزمین وارد می‌شود؛ به عبارتی حدود پنج برابر کل بودجه عمرانی کشور.

رئیس انجمن علوم خاک ایران تصریح کرد: البته در دهه 1930 رئیس جمهور آمریکا با تشکیل سازمان حفاظت خاک، در مقابل بحران ایستاد و در مدت کمتر از 50 سال، مشکل خاک را حل کرد به‌طوری که آن سازمان منحل شد؛ زیرا دیگر نیازی به وجودش نداشتند.

گرجی معتقد است: اما در ایران با وجود مشکلات فراوانی که در این حوزه وجود دارد، نه‌تنها سازمانی در این زمینه تشکیل نشده، بلکه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم بیشتر به مقوله آب می‌پردازد و طرح‌های نجات خاک، بیشتر به دست فراموشی سپرده می‌شود. کمااینکه در سال جاری 10 میلیارد دلار برای آب هزینه کردند، اما برای خاک یک ریال هم تعلق نگرفت.

وی با اشاره به حضور امروز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس برای اصلاح لایحه خاک، اظهار داشت: مسئولان باید قانون خاک را هرچه سریع‌تر تصویب کنند و وزارت جهاد کشاورزی هم آن را به مرحله اجرا بگذارد. علاوه بر آن تهیه نقشه خاک و تعیین ردیف بودجه برای خاک در برنامه ششم توسعه از ضروریاتی است که اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد./

V-950511-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید