Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با ایانا:

چین عرصه را بر صادرکنندگان زعفران ایرانی تنگ‌تر کرد/ وضع تعرفه 38 درصدی بر زعفران ایران

چین به بهانه حمایت از کشاورزان داخلی خود، واردات زعفران ایرانی را ممنوع کرد و روس‌ها نیز به‌علت ناآشنایی با زعفران از این طلای سرخ استقبال نکردند.

چین عرصه را بر صادرکنندگان زعفران ایرانی تنگ‌تر کرد/ وضع تعرفه 38 درصدی بر زعفران ایران


چین به بهانه حمایت از کشاورزان داخلی خود، واردات زعفران ایرانی را ممنوع کرد و روس‌ها نیز به‌علت ناآشنایی با زعفران از این طلای سرخ استقبال نکردند.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: هرچند چین به‌عنوان یکی از شرکای تجاری بازار زعفران به‌شمار می‌رود که سالانه 30 تا 40 تن زعفران کشورمان را خریداری می‌کند، از ابتدای سال جاری واردات زعفران ایران را از مبادی رسمی غیرقانونی اعلام کرده است.

غلامرضا میری افزود: مقامات چینی ممنوعیت واردات زعفران را به‌علت حمایت از کشاورزان داخلی اعلام کرده و واردات را تنها با عوارض بسیار بالا (38 درصد) به مرزهای شانگهای امکان‌پذیر دانسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند به‌صورت غیررسمی برخی از بازرگانان ایرانی و چینی اقدام به مبادلاتی کرده‌اند، اما به‌علت کنترل جدی مرزهای چین واردات قاچاق به این کشور با ریسک بالایی برخوردار است.


زعفران برای روس‌ها ناشناخته است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: هرچند بازرگانان ایرانی با اعزام رایزنان صادراتی به روسیه تلاش کردند تا محموله‌های زعفران را به مسکو صادر کنند، اما روس‌ها هیچ اطلاعی از زعفران ندارند.

میری تصریح کرد: با وجود هزینه قابل توجه برای تجار ایرانی، زعفران برای روس‌ها کاملاً ناشناخته است و استقبالی از زعفران ایرانی نداشتند.

وی یادآور شد: در میان کشورهای آسیای شرقی، تنها چین که طی سال‌های گذشته زعفران را به کشور خود وارد و اقدام به تولید آن کرده است، نسبت به این ادویه آشنایی کامل دارد و سایر کشورها نظیر ژاپن، کره جنوبی و تایلند هرچند تا حدودی با این طلای سرخ آشنا هستند، اما حجم وارداتشان در سال به ندرت از 500 کیلوگرم فراتر رود.


25 تا 30 درصد زعفران در داخل کشور مصرف می‌شود

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران تأکید کرد: هرچند میزان صادرات زعفران به‌علت آمار گمرک روشن است، اما برآوردها حاکی از مصرف 25 تا 30 درصد زعفران در داخل کشور است.

میری اظهار داشت: کاهش قدرت خرید مردم، کاهش تعداد زائران به مشهد مقدس در فصل تابستان مهم‌ترین دلایل رکود بازار داخلی است.

وی در پایان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری نیز 35 تن زعفران به ارزش 50 میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری ندارد./

F-950511-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید