Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره:

مصوبه الزام کاهش 10 درصدی قند در صنعت آبمیوه اجرا شد

در حالی بازار داخلی آبمیوه در قبضه اعراب است و حجم قابل توجهی آبمیوه خارجی از بندر دبی وارد ایران می‌شود که تولیدات قاچاق فاقد گواهی بهداشتی بوده و از میوه‌های تراریخته تهیه شده‌اند.

مصوبه الزام کاهش 10 درصدی قند در صنعت آبمیوه اجرا شد


در حالی بازار داخلی آبمیوه در قبضه اعراب است و حجم قابل توجهی آبمیوه خارجی از بندر دبی وارد ایران می‌شود که تولیدات قاچاق فاقد گواهی بهداشتی بوده و از میوه‌های تراریخته تهیه شده‌اند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حالی بازار داخلی از آبمیوه‌های وارداتی اشباع می‌شود که به‌علت شرایط نابرابر، قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی با رقبای خارجی یکسان نیست.

ولی‌الله داوودآبادی افزود: حجم قابل توجهی آبمیوه که عمده آنها از بندر دبی وارد ایران می‌شود، در بازار داخلی توزیع شده است که فاقد گواهی بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد هستند.

وی خاطرنشان کرد: آبمیوه‌های وارداتی دارای طعم و مزه متفاوت از ذائقه ایرانی بوده و بعضاً از میوه‌های تراریخته که سلامت ایرانیان را تهدید می‌کند، تهیه شده است.


استفاده از بتاکاروتن و شکر مصنوعی ممنوع است

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره ادامه داد: آبمیوه و کنسانتره‌های ایرانی دارای بالاترین کیفیت ممکن هستند و نشان استاندارد و سیب سلامت داشته و به کشورهای زیادی صادر می‌شوند.

داوودآبادی تصریح کرد: استفاده از بتاکاروتن و شکر مصنوعی و مواد تغلیظ‌کننده مدت‌ها است که در شرکت‌های تولید آبمیوه و کنسانتره برند ایرانی ممنوع است، اما باید بین نوشیدنی میوه‌ای و آبمیوه تفاوت گذاشت.

وی یادآور شد: تولید آبمیوه‌های ارگانیک بدون مواد نگهدارنده و شکر افزوده، سال‌ها است که در دستور کار قرار گرفته و یکی از باکیفیت‌ترین تولیدات آبمیوه ایران به‌شمار می‌رود.


بحرانی به نام افزایش قیمت شکر

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره تأکید کرد: کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته متغیرهای قیمت تمام‌شده کالا را حدالامکان ثابت نگه می‌دارند، این در حالی است که نرخ سود بانکی تک‌رقمی استفاده کرد.

داوودآبادی اظهار داشت: علت افزایش قیمت شکر چه باران‌های 40 روزه برزیل باشد و چه عدم حمایت از تولیدکنندگان چغندرقند داخلی، دامنه نوسان آن بر قیمت کالاهای ثانویه نظیر آبمیوه اثرگذار خواهد بود.

وی همچنین گفت: قیمت تمام‌شده آبمیوه داخلی تابع تغییرهای داخلی است و افزایش قیمت شکر نیز قیمت تمام‌شده آبمیوه داخلی را افزایش می‌دهد و در نتیجه قدرت رقابت خود را در رقبای خارجی کمتر می‌کند.


کاهش 10 درصدی قند در دستور کار تولید آبمیوه

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره افزود: مصوبه کاهش 10 درصدی قند در صنایع غذایی که اردیبهشت‌ماه سال جاری ابلاغ شد، از سال‌های پیش نیز در دستور کار صنعت قرار داشت.

داوودآبادی خاطرنشان کرد: تولید آبمیوه ارگانیک و بدون شکر افزوده نخستین‌بار توسط کارخانه تکدانه اجرایی شد و اکنون یکی از تولیدات ثابت شرکت‌های برند آبمیوه و کنسانتره است.

وی ادامه داد: هرچند کاهش 10 درصدی قند به معنای تیغیر فرمولاسیون آبمیوه است، اما مشکل صنعت با مصوبه مذکور پیرامون میوه‌هایی است که خود دارای قند طبیعی فراوانی هستند.

داوودآبادی تصریح کرد: سیب و انگور ازجمله میوه‌های شیرین هستند که نیاز به شیرین‌کننده دیگری ندارند از سوی دیگر بخش کوچکی از جامعه ایران دارای دیابت هستند و نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه پیچید.

وی در پایان اظهار داشت: با این وجود، مصرف شکر در ایران از استانداردهای دنیا بالاتر است و صنعت از کاهش تدریجی شیرین‌کننده‌های غیرطبیعی استقبال می‌کند./

F-950511-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید