Iranian Agriculture News Agency

وضعیت کارخانه چای نمونه، همچنان رازآلود/ پرداخت 50 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران مصوبه گرفت

با وجود استقبال جهانی از تولیدات ارگانیک کشاورزی، چای سالم ایران مزیت فراموش‌شده‌ای است که همچنان در فهرست پتانسیل‌های اقتصادی کشاورزی ایران قرار نگرفته است.

وضعیت کارخانه چای نمونه، همچنان رازآلود/ پرداخت 50 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران مصوبه گرفت


با وجود استقبال جهانی از تولیدات ارگانیک کشاورزی، چای سالم ایران مزیت فراموش‌شده‌ای است که همچنان در فهرست پتانسیل‌های اقتصادی کشاورزی ایران قرار نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزان چایکاران غنچه‌های طلایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حالی موج تولیدات ارگانیک محصولات کشاورزی امروز از سوی گروه‌های حافظ سلامتی مورد تأکید قرار می‌گیرد که چای ایرانی با وجود بهره نگرفتن زیاد از سم و کود شیمیایی، جایگاهی در سبد غذایی ایرانیان ندارد.

علی رمضانی افزود: چای ایرانی با داشتن کافئین و تانین فلوراید و ویتامین‌های B کمپلکس، C و E در آرامش دستگاه عصبی، کاهش فشار خون، کاهش چربی و کاهش علائم سرماخوردگی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند، اما هیچگاه مورد توجه نبوده و نیست.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2003 اروپا واردات چای هند را به‌علت استفاده از کود و سم ممنوع اعلام کرد، با این وجود شرکت‌های هندی از تبلیغات چشم‌پوشی نکرده و همچنان چای هندی را در سراسر اروپا تبلیغ کردند.

رمضانی ادامه داد: چای ایرانی با وجود کیفیت بالا، نه در داخل کشور و نه مرزهای خارجی تبلیغاتی ندارد و تنها تشکل حامی آن در زمان حاضر که دارای قدرت محدود اقتصادی است، صندوق حمایت از چای به‌شمار می‌رود که نمی‌توان از آن انتظار تبلیغات داشت.


چای سبز، یعنی چای اکسیدشده

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزان چایکاران غنچه‌های طلایی تصریح کرد: فراوری چای به‌عنوان یکی از ابزارهای افزایش مصرف چای داخلی در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون در بیش از هفت کارخانه در حال تولید و فرآوری است.

وی یادآور شد: چای بر اساس اکسیداسیون طبقه‌بندی می‌شود و می‌توان گفت چای سبز، همان چای اکسیدنشده است که تنها در مرحله فرآوری تفاوت کوچکی با چای سیاه اکسیدشده دارد.

رمضانی تأکید کرد: نوشابه چای، چای سفید و سایر محصولات قرار بود در کارخانه چای نمونه که توسط تاجر ایرانی اصل تبعه تانزانیا در سال 88 خریداری شده تولید شود که همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.

وی اظهار داشت: این کارخانه قرار بود با مدیریت نواب مولا برای 100 نفر از ساکنان بومی اشتغال‌زایی کرده و با ظرفیت 10 هزار تن تولید چای آغاز به کار کند که ظاهراً سرنوشت مبهم آن همچنان رازآلود باقی مانده است.


مصوبه پرداخت 50 میلیارد تومان مطالبات چایکاران صادر شد

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزان چایکاران غنچه‌های طلایی گفت: تاکنون 58 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده و 50 میلیارد تومان نیز مصوبه پرداخت از تهران گرفته است.

وی همچنین افزود: انتظار می‌رود طی دو هفته آینده 50 میلیارد تومان مطالبات باقیمانده در شرف اجرا قرار گرفته و پرداخت عملیاتی شود.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: چین نخست و دوم چای به خاتمه رسیده و برداشت چین سوم به‌صورت نمادین در باغ‌های لاهیجان آغاز شده است./

F-950511-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید