Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

5 سیلوی جدید در استان خوزستان احداث می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: این سیلوها در شهرهای مختلف استان و با ظرفیت‌های متفاوت احداث و به بهره برداری خواهد رسید تا شاهد رفع نیاز کشاورزان در این حوزه خواهیم بود.

5 سیلوی جدید در استان خوزستان احداث می‌شود


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

خوزستان حسین صفایی در این مراسم افتتاح سیلوی 30 هزار تنی گندم رو ناش در دزفول افزود: توجه به تأمین نیازهای اقتصادی کشور در بخش کشاورزی، یک نیاز مهم و ضروری است و در صورت تأمین این نیازها شاهد پویایی و شکوفایی هرچه بهتر کشور خواهیم بود .

وی افزود: ما باید نیازهای حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی را قبل از توسعه تولید فراهم و رفع کنیم تا امکان توسعه تولید و صادرات این محصولات بیش از گذشته فراهم شود .

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: طرح خرید تضمینی گندم کشاورزان در مراکز تعاونی روستایی کشور در حال اجراست و این طرح تا شهریور ماه امسال، ادامه خواهد داشت .

وی افزود: تاکنون 40 درصد محصول گندم را شبکه تعاونی‌های کشور خریداری کرده و در مراکز تعیین شده برای نگهداری گندم در بخش‌های مختلف کشور ذخیره سازی می‌شوند .

صفایی یادآور شد: هم چنین امسال نیز، حدود یک میلیون تن محصول جو نیز از کشاورزان کشور خریداری و در مراکز مخصوص و پیش بینی برای تنظیم بازار نگهداری می‌شود .

وی گفت: امسال و متناسب با نیاز بخش‌های مختلف کشور، بیش از 10 میلیون تن گندم از کشاورزان سرتاسر کشور خریداری خواهد شد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: هم چنین امسال و با هدف توسعه کشت و تولید محصولات کشاورزی، 5 سیلوی جدید نگهداری گندم در بخش‌های مختلف شهری استان احداث خواهد شد .

وی افزود: این سیلوها در شهرهای مختلف استان و با ظرفیت‌های متفاوت احداث و به بهره برداری خواهد رسید تا شاهد رفع نیاز کشاورزان در این حوزه خواهیم بود .

خوزستان قطب تولید محصولات کشاورزی کشور است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شهرهای شمالی استان خوزستان شامل اندیمشک، دزفول، شوش از جمله شهرهایی مستعد و با ظرفیت استان و کشور هستند که در تولید محصولات مختلف کشاورزی و تأمین نیاز بازار مصرف سهم عمده‌ای دارند و به همین جهت، باید به حوزه کشاورزی در این مناطق نگاه ویژه داشت .

وی افزود: در استان خوزستان افزون بر 1.5 میلیون تن گندم برداشت می‌شود که امکان نگهداری مقدار کمی از این میزان محصول در سیلوهای خوزستان فراهم است و نیاز به راه‌اندازی شبکه تعاونی‌ها در نقاطی که حجم تولید بالا است، احساس می‌شود .

صفایی خاطر نشان ساخت: اگر از امروز به فکر زنجیره تولید تا مصرف، بازاریابی و صنایع تبدیلی برای طرح معروف به 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری صورت نگیرد و نیازهای تولید و کشاورزان در این حوزه رفع نشود پس از اجرای این طرح با انبوه تولید بدون ایجاد بازار مصرف، مواجه خواهیم شد .

وی افزود: امسال 24 محصول زراعی و باغی در کشور مشمول اعمال قانون خرید تضمینی شدند و محصولات کشاورزان در این حوزه، خریداری شد .

نیاز خوزستان در بخش سردخانه رفع شود

مدیر تعاون روستایی استان خوزستان نیز در این مراسم اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خوزستان در بخش تولید، مربوط به نگهداری آن است که این مقوله نیاز و توجه ویژه به خود را می‌طلبد .

هرمز خواجوی افزود: استان خوزستان با تولید یک و نیم میلیون تن گندم یکی از عمده‌ترین تولید کنندگان گندم کشور است ولی تنها 750 هزار تن از این محصولات در سیلوهای این استان نگهداری می‌شوند که این که این مقوله، بیانگر لزوم توجه و احداث مراکز جدید نگهداری گندم را بیش از گذشته مطرح می‌کند .

وی گفت: 238 واحد تعاون روستایی خوزستان 230 هزار نفر در تعاونی‌های روستایی، کشاورزی، زنان و نظام صنفی و کشاورزی عضو هستند .

مدیر تعاون روستایی استان خوزستان یادآور شد : یک هزار و 250 نفر به صورت مستقیم و 700 کارگر فصلی در این تشکل‌ها به فعالیت می‌پردازند که این مقوله بیانگر سهم عمده کشاورزی خوزستان در تولید محصولات کشاورزی کشور است .

خواجوی بیان کرد: 25 کارخانه ذرت خشک کنی و 20 کارخانه بوجاری گندم در استان خوزستان فعالیت دارند و به تولید محصولات مربوط به خود را می‌پردازند و نیاز بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی را در این حوزه رفع می‌کنند .

امکان ذخیره سازی 30 هزار تن گندم در دزفول فراهم شد

رئیس اداره تعاون روستایی دزفول نیز در این مراسم اظهار داشت: نخستین سیلوی بتنی تعاون روستایی کشور در شهرستان دزفول افتتاح و به بهره برداری رسید و بیش از 30 هزار تن به ظرفیت ذخیره این محصول شهرستان افزوده شد .

رضا هودگر افزود: بیش از 75 میلیارد ریال برای این سیلو اعتبار مالی جذب و استفاده شده است که 36 میلیارد ریال آن از طریق منابع و تسهیلات بانکی جذب و تزریق شده است .

وی یادآور شد: تا پیش از بهره برداری از این سیلو ظرفیت انبارهای مکانیزه شهرستان دزفول 35 هزار تن بوده است که با بهره برداری از این سیلو امکان ذخیره و نگهداری این محصول در شهرستان افزایش یافته است .

وی گفت: سیلوی ذخیره گندم دزفول در سال 1393 کلنگ زنی شد و در کمترین زمان ممکن به بهره برداری رسید.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید