Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان حفظ نباتات کشور به وجود ویروس ایدز در موز واکنش نشان داد:

تکذیب وجود ویروس ایدز در موزهای وارداتی

ویروس ایدز از راه خوراکی مشکل ایجاد نمی کند حتی اگر این فرضیه و خبر درست باشد. باغستانی افزود : ویروس ایدز بسیار حساس بوده و دوام آن برای مدت طولانی خارج از محیط بدن و خون امکان پذیر نبوده و از بین می رود.

تکذیب وجود ویروس ایدز در موزهای وارداتی


ویروس ایدز از راه خوراکی مشکلی ایجاد نمی کند ، حتی به فرض محال با خون آلوده آغشته شده باشد.وجود ویروس ایدز در موزهای وارداتی فقط موجب تشویش اذهان می شود و پایه علمی نداد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور در باره خبر منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر وجود ویروس ایدز در موزهای وارداتی به خبرنگار ایانا گفت : حتی اگر به فرض محال میوه با خون آلوده آغشته شده باشد ، ویروس در معده انسان از بین خواهد رفت و امکان انتقال به خون وجود ندارد.
باغستانی تاکید کرد : ویروس ایدز از راه خوراکی مشکل ایجاد نمی کند حتی اگر این فرضیه و خبر درست باشد.
وی افزود : ویروس ایدز بسیار حساس بوده و دوام آن برای مدت طولانی خارج از محیط بدن و خون امکان پذیر نبوده و از بین می رود.
باغستانی خاطر نشان کرد : این مطالب جز تشویش اذهان عمومی نتیجه دیگری نداد.

شایان ذکر است انتشار عکسی از میوه های موز در شبکه های اجتماعی که گفته می شد آلوده به ویروس ایدز است ، موجی از نگرانی‌ها را در میان برخی از مصرف کنندگان برانگیخت؛ به همین منظور امروز ایانا طی گزارشی نسبت به صحت و سقم این خبر در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران پرداخت.در گزارش ایانا که صبح امروز منتشر شد آمده است :

به گزارش خبرنگار ایانا، چند روزی است عکسی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که در آن شخصی در حال تزریق خون آلوده به ویروس ایدز به داخل موزهای زردرنگ است. طبق این ادعا گفته می‌شود که چنین میوه‌هایی هدف‌های بیوتروریستی را دنبال کرده و از آمریکای جنوبی به‌ویژه مکزیک وارد ایران می‌شود. حتی این خبر در برخی رسانه‌ها منتشر شده و بر این امر صحه گذاشته است.

بر همین اساس، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به ایانا گفت: عمده واردات موز داخل از کشور فیلیپین انجام می‌شود.

ابوالقاسم حسن‌پور، با اشاره به اینکه تا سه سال پیش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن از این میوه به کشور وارد می‌شد، افزود: از سال گذشته که واردات هر کیلوگرم موز با تعرفه ۵ درصد، منوط به صادرات ۱,۵ کیلوگرم سیب شد، ورود موز به کشور کاهش یافت. زیرا در صورت صادر نکردن سیب، تجار مجبورند ۲۶ درصد تعرفه برای هر کیلوگرم واردات موز بپردازند.

به گفته وی، به همین دلیل و با توجه به مسافت و هزینه‌های گزافی که حمل و نقل موز از آمریکای جنوبی تا ایران دارد، چنین تجارتی از نظر اقتصادی به هیچ عنوان به صرفه نیست.

وی معتقد است: علاوه بر آن، ویروس‌های گیاهی و انسانی به کلی با هم متفاوتند و بعید به‌نظر می‌رسد چنین اقدامی واقعی و شدنی باشد. البته برای روشن شدن اصل موضوع بهتر است در این باره پزشکان و متخصصان تغذیه اظهار نظر کنند.

با همین پیش‌فرض به سراغ متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا چگونگی موضوع را از زبان وی بشنویم. کوروش جعفریان معتقد است: نمی‌توان به‌راحتی ادعا کرد که هر ویروسی با خوردن یا آشامیدن وارد بدن می‌شود؛ زیرا برخی مانند ویروس ایدز، باید در تماس مستقیم با خون قرار بگیرند تا اثر منفی داشته باشند.

جعفریان خاطرنشان کرد: ممکن است به‌خاطر جنگ‌های تروریستی، کشور متخاصم دست به چنین اقداماتی بزند، اما خوشبختانه مبادی ورودی کالاهای خوراکی در ایران با نظارت‌های سختگیرانه ناظران بهداشتی همراه بوده و به هر ماده غذایی اجازه ورود نمی‌دهند؛ بنابراین مصرف‌کنندگان نباید کوچک‌ترین نگرانی از این بابت به خود راه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شایعات و تهمت‌ها نسبت به مواد غذایی تا این اندازه حجم فضای مجازی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: این موضوع به ناامنی فکری مردم برمی‌گردد. تا زمانی که مصرف‌کننده این امنیت را به معنای واقعی کلمه لمس نکند، چنین شایعاتی ادامه‌دار خواهد بود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دولت‌ها که در اغلب کشورها سیاسی هستند، نمی‌توانند امنیت خاطر مشتریان را به‌ویژه نسبت به مواد خوراکی، فراهم کنند. بنابراین باید نهاد و تشکلی غیردولتی در این امر پیشقدم شده و مردم را نسبت به سلامت محصولات غذایی متقاعد کند. زیرا حداقل مصرف‌کننده، آنها را از جنس خودش می‌داند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید