Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز علوم جوی دانشگاه شیراز:

مشکل ما کمبود بارندگی نیست مدیریت آب است / افزایش شوری با شیرین سازی آب دریا

با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز می توان داده های مربوط به پوشش گیاهی، پراکنش ابرها و دمای سطح آب های اطراف ایران را در هر یک از روزهای سال های پس از سال 2000 میلادی دریافت کرد.

مشکل ما کمبود بارندگی نیست مدیریت آب است / افزایش شوری با شیرین سازی آب دریا

به گزارش ایانا، در مراسمی که مناسبت رونمایی از پایگاه ا ینترنتی مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز برگزار شد، رئیس این مرکز در جمع خبرنگاران پیرامون فعالیت های این پایگاه، با بیان اینکه همانند این پایگاه در منطقه خاورمیانه سراغ نداریم، افزود: همه علاقه مندان با مراجعه به این سایت
می توانند داده های مربوط به پوشش گیاهی، پراکنش ابرها و دمای سطح آب های اطراف ایران را در هر یک از روزهای سال های پس از سال 2000 میلادی دریافت کنند
.

محمدجعفر ناظم السادات یکی از مشکلات و عوارض‌های تغییرات اقلیمی را کاهش بارش و مهاجرت از روستا به شهرها و افزایش شدید جمعیت در کلان‌شهرها دانست و گفت: البته مسئله اصلی ما کاهش بارش ها نیست، بلکه مشکل در مدیریت آب است؛ چرا که با افزایش دمای هوا درخواست آب هم افزایش می یابد، به نحوی که در کلانشهرها درخواست آب ۵۰ برابر نسبت به ۵۰ سال گذشته بیشتر شده است. بدین خاطر امروز کلانشهرهای ما وابسته به آبی هستند که از جاهای دیگر تأمین می شود؛ زیرا به رغم گذشته که پیشینیان ما آب را به وسیله کاریز و قنات برای کشت و زرع و شرب ذخیره سازی می کردند، امروزه به واسطه موتورپمپ ها و با کمک تکنولوژی دیگران، آب را از اعماق زمین بیرون می‌کشیم و بی‌هیچ برنامه دقیقی مصرف می‌کنیم و حالا سفره های آب زیرزمینی به صفر رسیده و دیگر با حفر چاه هایی به عمق ۲۰۰ متر هم آبی حاصل نمی شود؛چرا که ۲۰ برابر آب ورودی به مخازن از آن استحصال کردیم .

وی به شدت در خصوص آینده وضعیت آب و اقلیم استان فارس، ایران و منطقه ابراز نگرانی و اضافه کرد: تغییرات اقلیم، به شکلی گسترده تمام ابعاد زندگی انسان و جوامع را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آثار و پیامدهای شدید اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برجای می‌گذارد .

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: با ادامه روند استحصال آب شیرین از خلیج فارس تا ۳۰ سال آینده فقط کوهی از نمک از خلیج فارس به جا خواهد ماند .

ناظم السادات با هشدار اینکه محیط زیست خلیج فارس در صورت ادامه بهره برداری کشورهای حوزه آن از جمله ایران و کشورهای عربی، دچار نابودی تدریجی می شود، گفت:
بهره برداری های بی رویه از جمله شیرین سازی آب خلیج فارس باعث کاهش بارش در کشورهای حوزه خلیج فارس شده است
.

وی با این هشدار که هربار شیرین سازی آب خلیج فارس، شوری آن را افزایش می دهد، عنوان کرد: چنانچه یک لیتر آب خلیج فارس را شیرین کنیم، ۱۰ لیتر آب هدر رفته که این گرمایشِ بیشتر هوا را نیز در پی خواهد داشت .

ناظم السادات به تجربه تلخ حفر چاه های آب در کشور اشاره کرد و آنرا نمونه ای از تصمیم های اشتباه در استحصال آب مصرفی کشور دانست، که در مورد خلیج فارس نیز ممکن است تکرار شود.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشورمان از سویی باید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را هم متقاعد سازد که به پیمان های بین المللی تن در دهند. زیرا آنها نیز از ذخایر این پهنه آبی، بی رویه بهره کشی می کنند و بهره برداری درست از خلیج فارس را بسته به سیاست های حاکمان این مناطق دانست .

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه تغییر اقلیم آثار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به جای می گذارد، هشدار داد: در جنگ اقلیمی آنها که دشمنان ما هستند پیروز خواهند بود؛ چراکه ناچاریم از دشمنان خود آب و غذا را تأمین کنیم. از این رو ناتوانی سیاسی پیامد جنگ اقلیمی است و هر که آب و غذا دارد پیروز است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید