Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه زرشک‌کاران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایانا:

زرشک، انحصاری طلایی که از فرط بی‌اعتنایی سوخت/ صادرات چمدانی زرشک به آمریکا و امارات فرصت‌سوزی است تا فرصت‌سازی!

با وجود انحصار مطلق ایران در تولید زرشک این محصول فاقد کد گمرکی بوده و به‌صورت چمدانی و محدود راهی امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، افغانستان و هندوستان می‌شود.

زرشک، انحصاری طلایی که از فرط بی‌اعتنایی سوخت/ صادرات چمدانی زرشک به آمریکا و امارات فرصت‌سوزی است تا فرصت‌سازی!

با وجود انحصار مطلق ایران در تولید زرشک، این محصول فاقد کد گمرکی بوده و به‌صورت چمدانی و محدود راهی امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، افغانستان و هندوستان می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه زرشک‌کاران خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برداشت زرشک از نیمه دوم مهرماه از اراضی خراسان جنوبی آغاز می‌شود و انتظار می‌رود 16 هزار تن برداشت شود.

محمدحسن آذری‌نصرآبادی افزود: برداشت زرشک از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود، اما با وجود انحصار در تولید زرشک توسط ایران، این محصول مزیت اقتصادی نبوده و کشاورزان زرشک کار در شرایط اقتصادی فقیرانه ای زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنان فروش فله‌ای زرشک وجود دارد و فعالیت‌های صورت‌گرفته برای شناسنامه‌دار کردن این محصول به نتیجه اثرگذاری نرسیده است.

آذری‌نصرآبادی ادامه داد: هرچند با همت اتاق، سایت تخصصی دوزبانه‌ای برای معرفی زرشک ایران ایجاد شده است، اما پرواضح است تنها با ایجاد یک وب‌سایت نمی‌توان انتظار معجزه در صادرات این محصول داشت.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی سال‌ها است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و کشت محصولاتی نظیر زرشک می‌تواند معیشت و اقتصاد خانوار روستایی را متحول کند به شرط آنکه برای بازار و تجارت آن تدبیر اتخاذ شود.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: بازارسازی برای زرشک بیش از آنکه نیاز به سرمایه گذاری داشته باشد، نیازمند نظر هوشمندانه و مدبری است که بتواند این محصول مجعزه‌آسا را با ویژگی منحصر به فرد آن در بازارهای پرجاذبه مطرح کند.

آذری‌نصرآبادی تأکید کرد: کشاورزان تولیدکننده که با بازارهای بین‌المللی آشنایی ندارند، بدون‌شک برای صادرات نمی‌توانند اقدام کنند و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز به سراغ این محصول نمی‌آیند.

وی اظهار داشت: شربت، آبمیوه، نوشابه، پودر و مربای زرشک از محصولات فرآوری شده است که هرازگاهی به آلمان و آسیای میانه صادر می‌شود، اما تا ارزآوری راه زیادی دارد.

آذری‌نصرآبادی همچنین گفت: محصولات فرآوری‌شده از زرشک می‌تواند رب زرشک، سس زرشک، شربت میوه یا کنسانتره زرشک باشد، اما این محصول فاقد کد گمرکی جهت واردات و صادرات است و از تعرفه گمرکی سایر محصولات استفاده می‌کنند.

وی در پایان افزود: گزارش‌های اتاق بازرگانی نشان می‌دهد زرشک به‌صورت محدود و در قالب صادرات چمدانی به ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی می‌شود که بیشتر فرصت‌سوزی تلقی می‌شود تا فرصت‌سازی صادرات!/

F-950514-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید