Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب خبر داد:

اوراق طلب خرید گندم هفته آینده در بورس اوراق بهادار منتشر می‌شود/ توزیع کارت خرید اعتباری محصولات کشاورزی

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که امشب با موضوع پرداخت با تأخیر مطالبات گندم کاران کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از دو طرح جدید دولت برای حل چالش نقدینگی کشاورزان به‌ویژه گندم کاران خبر داد.

اوراق طلب خرید گندم هفته آینده در بورس اوراق بهادار منتشر می‌شود/ توزیع کارت خرید اعتباری محصولات کشاورزی

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که امشب با موضوع پرداخت با تأخیر مطالبات گندم کاران کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از دو طرح جدید دولت برای حل چالش نقدینگی کشاورزان به‌ویژه گندم کاران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، ساعتی پیش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پیش از ساعت 23 پخش شد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و ملک‌زاده به‌عنوان رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی به‌عنوان میهمانان حاضر در استودیو و قنبری و پورمحمدی به ترتیب به‌عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به‌صورت میهمان تلفنی شرکت کردند تا به بحث و بررسی چالش پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران که نزدیک به دو ماه از معوق ماندن آنها می‌گذرد، بپردازند.

در ابتدا شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ایران با ابراز خشنودی از این که تا ساعت 16 امروز پنج‌شنبه با خرید 10 میلیون تن گندم و افزایش تولید 35 درصدی نسبت به پارسال، رکورد خرید شکسته شده است، گفت: در این میان متأسفانه دولت پیش‌بینی لازم را نداشته و شش‌هزار و 663 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران کشور باقی مانده است.

ملک‌زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور نیز در اظهار نظری کوتاه در تکمیل اظهارات شاعری گفت: تاکنون 50 درصد از مطالبات گندمکاران باقی مانده است و از 10 تیرماه سال جاری تا امروز، ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است.

قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در تماس تلفنی مجری برنامه اظهار داشت: وجوه خرید تضمینی گندم از سه منبع وجوه دولتی به اعتبار شش‌هزار و 500 میلیارد تومان، تسهیلات بانکی به میزان پنج‌هزار و 200 میلیارد تومان و محل درآمدهای شرکت بازرگانی دولتی ایران که یک‌هزار و 700 میلیارد تومان تأمین می‌شود که درباره گزینه‌های هر سه منبع یادشده، به ترتیب یک‌هزار و 500 میلیارد تومان، یک‌هزار و 300 میلیارد تومان و پنج‌هزار و 200 میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گزارش ایانا، اما مهم‌ترین بخش اظهارات برنامه امشب گفت‌وگوی ویژه خبری، اعلام تدابیر تازه پیش‌بینی شده برای پیشگیری از بروز مشکلات پیش‌آمده در پرداخت‌های سال زراعی پیش رو از سوی معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به جای رویه نادرست توجیه‌هایی بود که در دولت قبل رسم بود تحویل مخاطبان برنامه‌های مشابه شود!

پورمحمدی در ابتدا با اشاره به روال کار خرید تضمینی گندم و نحوه پرداخت آن در یک‌هزار و 200 مکان از 31 استان کشور ضمن تأیید تأخیر رخ داده، اظهار داشت: از آنجا که 10.5 میلیون تن برنامه خرید گندم بوده و 10 میلیون تن از این میزان خریداری شده است، لذا فقط 500 هزار تن گندم برای خرید باقی مانده است. در واقع پس از این روال کار با سرعت بیشتر، معطوف به پرداخت مطالبات باقی مانده است.

معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه از این پس برای استمرار موضوع خوداتکایی تولید گندم در کشور، نهادها و ابزارهای لازم طراحی شده است تا دیگر معضلاتی نظیر یک ماه تأخیر هم برای پرداخت دسترنج کشاورزان بروز نکند، برای نخستین‌بار از طریق همین برنامه اعلام کرد: نخست آنکه از هفته آینده، اوراق جدیدی در بورس اوراق بهادار به نام اوراق طلب برای خرید گندم منتشر خواهد شد تا دولت پول گندم را نقدی به کشاورز پرداخت کند. دوم اینکه کارت‌های خرید اعتباری برای خرید نهاده‌های کشاورزی توزیع خواهد شد تا هنگام کمبود منابع ریالی برای دولت امکان دریافت این نهاده‌ها برای کشاورز فراهم باشد. طرح‌هایی که بخشی از آن به‌صورت محدود در سال جاری و در حد کامل در سال زراعی آینده اجرایی و ملموس خواهد بود./

S-950514-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید