Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی:

اصلاح الگوی کشت و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین اولویت اجرایی سازمان است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اصلاح الگوی کشت و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در بخش کشاورزی، اولویت اجرایی جهادکشاورزی استان است.

اصلاح الگوی کشت و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین اولویت اجرایی سازمان است


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

آذربایجان شرقی، کریم مهری در بازدید از طرحهای لوله گذاری و آبیاری قطره ای شهرستان اسکو، ضمن بیان این مطلب، بر لزوم تغییر نگرش کشاورزان در ارتباط با نحوه آبیاری در کشاورزی سنتی تاکید کرد.

وی گفت: علاوه بر تغییر روش های سنتی آبیاری و جایگزینی آن با سیستم های آبیاری نوین بایستی به اصلاح الگوی کشت نیز توجه شود.

مهری، یادآور شد: با جایگزینی محصولاتی مانند کلزا، پسته، گندم و جو به عنوان مهمترین محصولات با آب بری کم به جای محصولات با نیاز آبی بالا مانند پیاز و یونجه به همراه تغییر روش های آبیاری می توان در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی نقش اساسی داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به بحران دریاچه ارومیه و لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی، افزود: در راستای استقرار کشاورزی پایدار، اصلاح الگوی کشت و بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در بخش کشاورزی خصوصاً در بهره‌برداری بهینه از آب، از مهمترین برنامه های این سازمان و از اولویت های اجرایی است.

وی ادامه داد: مصرف آب در بخش کشاورزی باید بهینه شود و در این میان مشارکت بهره‌ برداران در اصلاح الگوی کشت و مصرف بهینه آب با روش های نوین آبیاری، نقش مهمی در دستیابی به اهداف توسعه کشاورزی پایدار و حمایت از کشاورزان در شرایط بحران دریاچه ارومیه خواهد داشت. مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار در شهرستان اسکو گفت: تمامی اراضی کشاورزی این شهرستان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته است.

آیت اله عبادپور افزود: منابع آبی این شهرستان شامل سه رشته رودخانه اسکوچاى، کندوان چاى وگنبرچاى، 769 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 158رشته قنات و 34دهنه چشمه و بخش دیگری ازمنابع آب مورداستفاده، جریانات سطحی منطقه است که عمده ترین آن رودخانه آجی چای و سرشاخه‌های آن است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید