Iranian Agriculture News Agency

طیور میزبان خوبی برای پشه آنوفل نیستند

دانشمندان دریافتند که طیور با بوی خاصی که دارند، باعث می‌شوند تا پشه آنوفل را از خود دفع کنند.

طیور میزبان خوبی برای پشه آنوفل نیستند


دانشمندان دریافتند که طیور با بوی خاصی که دارند، باعث می‌شوند تا پشه آنوفل را از خود دفع کنند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت African Farming and Food Processing ، محققان دانشگاه علوم کشاورزی سوئد و دانشگاه آدیس آبابا اتیوپی، دریافتند که یک نوع پشه آنوفل با نام Anopheles arabiensis ، از گونه‌های غالب انتقال مالاریا در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، برای تغذیه‌اش از گزیدن مرغ (طیور) اجتناب می‌کند.

بر اساس گزاش مجله مالاریا ( Malaria Journal )، بر خلاف انسان، جوجه‌ها (طیور) یک گونه غیرمیزبان برای این پشه هستند و پشه‌ آنوفل می‌تواند طیور را از سایر میزبانان، یعنی انسان و دیگر حیوانات تشخیص دهد.

محققان اطلاعاتی درباره جمعیت انسان و دام در سه روستای اتیوپی جمع‌آوری کردند و نشان دادند با وجودی که این نوع پشه، خون انسان را به خون حیوانات مانند گاو، گوسفند و بز زمانی که در خارج از منزل هستند، ترجیح می‌دهد، اما با این حال در میان حیوانات، طیور از گزش این پشه در امان خواهند بود.

همچنین محققان با توجه به آزمون‌هایی که روی گونه‌های مختلف انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بتوانند با استفاده از این مطالعات راهی برای دفع پشه پیدا کنند.

ریچارد ایگنل ( Rickard Ignell )، نویسنده این تحقیق گفت: "ما دریافتیم که پشه با بویی که از مرغ ساطع شد، دفع می‌شود و برای نخستین‌بار این مطالعه نشان می‌دهد که پشه مالاریا از طریق بوی یک گونه جانوری خاص از تغذیه از خون آن حیوان دوری می‌کند."

وی افزود: :مردم کشورهای جنوب صحرای آفریقا، مدت زمان طولانی است که درگیر بیماری مالاریا هستند و همچنین پشه‌ها به طور فزاینده از نظر فیزیولوژیکی به آفت‌کش‌ها مقاوم شده‌اند و در نتیجه در حال تغییر عادات غذایی خود هستند؛ بنابراین در این راستا، توسعه روش‌های کنترلی پیشرفته‌تر برای مقابله با آنها بیش از پیش مورد نیاز است."/

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید