Iranian Agriculture News Agency

آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری تحت فشار در سطح 655 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ارومیه

کلنگ عملیات اجرایی شبکه آبیاری تحت فشار در سطح 655 هکتار ازاراضی پایاب کانال دلمه محدوده روستای عسگرآباد کوه و اراضی پایاب نهر خان ارخی محدوده روستای بالو در شهرستان ارومیه با حضور فرماندار ارومیه، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به زمین زده شد.

آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری تحت فشار در سطح 655 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ارومیه


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

آذربایجان غربی، در این آیین کلنگ اجرای شبکه آبیاری تحت فشار پایاب کانال دلمه روستای عسگرآباد کوه در سطح 305 هکتار و با مشارکت 302 بهره بردار و همچنین فاز اول طرح آبیاری تحت فشار پایاب نهر خان ارخی محدوده روستای بالو به مساحت 350 هکتار و با مشارکت 960 بهره بردار به زمین زده شد و عملیات اجرایی این طرحها آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این مراسم گفت: افزایش راندمان آبیاری و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، امکان مدیریت مصرف آب و پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز و نظارت بر نظام بهره‌برداری، جلوگیری از اتلاف آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه از جمله اهداف اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار به شمار می‌رود .

اسمعیل کریم زاده بر ضرورت توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان تأکید کرد و افزود: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار از طرح‌های مهم جهت احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود که در این راستا گام‌های اساسی برداشته شده است .

کریم زاده تصریج کرد : خرد بودن اراضی کشاورزی استان مهمترین مشکل در اجرای این طرحها به شمار می رود و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در سازمان جهادکشاورزی استان بر یکپارچه‌سازی اراضی شکل گرفته است .

وی با تأکید بر اینکه موظف به استفاده بهینه از منابع آبی هستیم ، ادامه داد: توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی حائز اهمیت بوده و ضریب توسعه آن در استان از روند افزایشی برخوردار است .

کریم‌ زاده با اشاره به اجرای شبکه آبیاری تحت فشار پایاب کانال دلمه روستای عسگرآباد کوه شهرستان ارومیه در سطح 305 هکتار، اعلام کرد: برآورد هزینه اجرای این طرح در هر هکتار 22 میلیون و 500 هزار تومان است و 95 درصد اراضی تحت پوشش این طرح باغی و مابقی زراعی هستند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب نهر خان ارخی محدوده روستای بالو در شهرستان ارومیه با اعتباری در حدود 140 میلیارد ریال اجرایی می‌شود که از مجموع1 هزار و 200 هکتار اراضی مد نظر برای اجرای این طرحها در محدوده نهر خان ارخی بالو ، کار مطالعاتی 755 هکتار از این اراضی به اتمام رسیده و کلنگ اجرای 350 هکتار نیز امروز به زمین زده می شود .

وی تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز که بعد از اجرای آبیاری تحت فشار در محدوده نهر خان ارخی بالو مسدود می‌شوند، 126 حلقه عنوان کرد و یادآور شد: میزان آب مصرفی در وضعیت فعلی 10 میلیون مترمکعب در سال بوده که میزان آب مصرفی بعد از اجرای طرح به 4 میلیون مترمکعب در سال کاهش می‌یابد .

کریم‌زاده با اعلام اینکه طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار به عنوان روش ابتکاری برای اولین بار در آذربایجان غربی در سطح کشور اجرا شده است ، ابراز داشت: تاکنون 15 پروژه تجمیعی آبیاری تحت فشار در سطح 1200 هکتار درسطح 9 شهرستان حوزه آبریز دریاچه ارومیه استان اجرا شده است .

وی ادامه داد : امسال در نظر داریم در سطح 20 هزار هکتار آبیاری تحت فشار به صورت تجمیعی اجرا کنیم که کار مطالعاتی 16 هزار هکتار از این طرحها به اتمام رسیده که با اجرایی شدن این طرجها نزدیک به 75 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید